Ac xc 600 blödrar vid låg varv

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Hej som sagt min xc 600 09 blöddrar när man kör på låga varv och sen går han bättre på högre varv ska jag gå ner i lågvarvs munstycket eller är det något annat? Snälla hjälp mig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Om de kommit plötsligt kan de va trasiga reedventiler. Men om de är ok så skruva in bränsleskruvarna minst ett kvarts varv från där de står nu. Duger inte det så skruva in dem ett kvarts varv till osv tills den går bra eller justerskruvarna bottnar. Går den fortfarande fett när du skruvat in dem helt så gå ner några snäpp i lågfartsmunstycke och utgå från 1,15varv utskruvat som utg läge.
Justerkruvarna sitter långt ner och framtill på höger sida på bägge förgasarna.
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Den har gått 90hours den ja köpte den av byte typ kolvarvid runt 100-120 tror jah men den stängs av efter ett tag när man har tomgas, räcker det att skruva på bensin skruven eller kan det va stiften?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Den har gått 90hours den ja köpte den av byte typ kolvarvid runt 100-120 tror jah men den stängs av efter ett tag när man har tomgas, räcker det att skruva på bensin skruven eller kan det va stiften?
Har de nya kolvarna gått 90 tim menar du så motorn har gått ca 200tim totalt? Jag måste få reda på om blöddret kommit plötsligt?
Har den har gått bra för dig tidigare?
När du säger att den stängs av är de om du låter den stå på tomg så den blöddrar ner sig tills den surstannar?
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Nej den har gått 90 timmar totalt och igår när jag var ut så var jag ute och hoppa med en polare och ja sen stanna jag och skulle film han och då hade jag skotern på tomgång den varva så lågt så den inte orka slå runt och la av sen när jag starta den så blöddra den typ som att den gick på en cylle som att bensinen släckte stiftet och nu i morse så starta den på 2 cyllen sen så höll min polare upp banden och ja gasa sen gick han på 1 cylle hjälp tack
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Jag köpte den för 2 dagar sen vid havet och nu är jag i lofsdalen och den blöddrar vid låg och mellan sen om man gasar bort bensinen typ går han som en klocka har samma och han ja köpte av körde typ 15mil med den och han har problem med höften så hn sålde den och det sitter sx drev och det jag tror är att det är tändstiftet eller öka lågfartsmunstycken till 45 men jag vet inte vad som sitter nu?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag vet inte om jag förstår allt speciellt hur förra ägaren kunnat bytt kolvar vid 120timmar när den gått 90 tim totalt?
Men de låter som den gick bra för förra ägaren och även för dig på havsnivå?
Om så är fallet är de solklart höghöjdsproblem för då går de fetare och släcker stift.

De första du gör är att skruva in bränsleskruvarna ett kvarts varv (på bägge förgasarna) och byt även tändstift för de som varit släkt är troligast delvist förstört nu. Skruva in ett kvarts varv till om den fortfarande surar.
Om den surar med fullt inskruvade bränsleskruvar då först går du ner i lågfartsmunstycke 3-5 steg och justerar ut bränsleskruvarna till 1,15 varv ut som nytt utgångsläge.

OBS komihåg att återställa bestyckningen när du kommer ner på lägre höjder för annars går den snålt och de är farligt för motorn. Skriv upp antalet varv bränsleskruvarna står nu innan du rör något!!
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Hej vi var åå köpte tändstift då gick han för förut släckte han ett tändstift och vi köpte nya br9eya och sen körde vi då funka den bra fasst den blöddra sedan körde jag hårt efter leden sen på vägen hem så släckte han ett till tändstift,blir så förbannad,jag hann inte köra nå hemma riktigt med den blöddra där åh. Det verkar som att lågfartsmunstycket ska ökas till 45 eller om det sitter det på. Kan inte heller stå still ett tag med skotern på för då får jag knappt upp varven typ sen när jag gasar bort bensinen går han som en gud. Varför drar den så många tändstift
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Du ska INTE öka lågfartsmunstycket om den surar ner sig på tomgången/låga varv.
LÄS Boost,s inlägg och pröva hans tips.
Du måste kolla upp vad du har för munstycken.sen köper du ett gäng och testar dig fram.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag är nog dum för jag förstår inte vad som skrivs.

Som jag fattar det nu gick motorn blöddrikt även hemma på havsnivå?

Om så är fallet så kan reedventilerna vara delvist trasiga så de tätar dåligt så dem borde du kolla först. De är lite pill att ta lös förgasare och reedkorg men då vet du skicket på dem och kan gå vidare.

Men om du har tur kan den bara vara fett inställd på bränsleskruvarna alt för stort lågfartsmunstycke. Prova som sagt dra in skruvarna ett kvarts varv åt gången tills den går rent på tomg. Skruva inte in nya stift förens du justerat in bränsleskruvarna annars riskerar du släcka fler stift.

Du kan i bästa fall få liv i de släckta stiften genom att hetta upp dem rätt våldsamt med gaslåga. Värm dem ordentligt med gasol eller butangaslåga.
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Håller med har bi nå tips på en rolig skoter som inte är tävlingskoter kke en ski doo xrs 600 07 är något eller ttp ski doo tnt och xp fast det är över prisklassen. Tycker om liberty motorerna som min farsa har en rmk 600 2011
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ska sitta strl 60 i lågfart och 470 i högfart. Men det är det lilla munstycket som ser ut som en spårskruv och som sitter i en fördjupnad bakom högfartmunstycket du ska byta. Skruva i sär och kolla vad som sitter där nu. Står på sidan av munstycket, förstorningsglas kan vara bra att ha för att se.