AC CF6 -> M6

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Då var det dax för skotern att få sig den omtalade servicen.

Blir lite allmän uppfräschning, nya fotsteg, nytt tunnelslut, lite ändring på boggien, matta osv, inge större grejor.

Utgångsobjektet är då den här kissen.

Nu är skotern helt isärskruvad så jag uppdaterar med bilder medan jag sätter ihop den.

Näst intill tomt chassi som nymera är tvättat.

Borstade boggieskenor och lite roligare kulörer på prylarna.

Tänkte byta vevlagren på maskinen efter 450 gångna timmar miltalen har jag dock inte koll på man kan va ca 1400-1500.
Är det då dax att byta dessa nållager som sitter på veven eller går de länge till om man jämför med traditionella kullager?

Kostade nämligen snudd på 3 lax bara för de yttre lagren och packboxar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
889
113
Kramfors
450 tim sedan ny? Kvack det måste vara världsrekord i hållbarhet!! Ta 450 tim gånger ca 40kmt i timmen så får man fram 18000km ! är kolvar bytt under den tiden?

Hur hårt har den körts?

Om vevlagren håller längre eller ej vet ingen men svenskt rekord orörd motor är en Thundercat 1000med över 4000 mil och då gick den forfarande!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ot: nog finns det oskruvade maskiner som gått längre än en gammal thundercat.

Topic: spännande :)

Har lyftbåge bak från -09 upp om du är intresserad. Pma isf.

För övrigt. Kuliga färger :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Skotern är rak och fin i övrigt så tror inte den har blivigt allt för tuktad..
Kolvarna är bytta i vintras precis innan jag köpte skotern, fick kvitto och de gamla kolvarna med.

Byter packboxarna och hoppas på att lagren går ett tag till.
Kostade som sagt 3 lax för bara de yttre, då lägger jag hellre på ett par tusen och köper en 700motor.

Vi håller tummarna för kvalitetslager helt enkelt.

Satte ihop primären med Speedwerx variatorkit idag, skulle sätta ihop sekundären också med ny helix men det verkade inte lira helt hundra, verkar som att man måste ha ytterligare någon pryl.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
vad har du för årsmodell? för det verkar va köpt till fel modell.
helixen hade passat på min f6 -05 som jag hade förut iaf. det är en plastmutter i helixen som man skruvar in/ut för högre/lägre fjädertryck, samt ett lock som hindrade att plastmuttern åkte ut helt.
minns lite sisådär hur det egentligen såg ut iofs.
men din org helix verkar ju vara annorlunda

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
Om du vill vara säker på att den är rak, ett tips är ju att känna på bulkhead på sidorna just framför där främre kylaren slutar och kolla efter sprickor där omkring, in och utsida. samt a-armar och infästningar till dessa. går ju att mäta bulkhead också.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Länge sedan uppdatering nu...
Har hållt på flyttat och väntat på grejor så har inte fått så mycket gjort tyvärr..

Naven till drivhjulen är iaf utskurna nu, skulle egentligen varit i alu men fick bli i svart pga press.

Motorn tvättad och ihopskruvad med nya smidda kolvar.

Tänkte även ta och lägga oljepumpen på hyllan.

Väntar på att få lite prylar utskrurna och material till fotstegen.

No-slip hjulen som ska sitta på naven ovan.

Vändhjul till boggien.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Det går sakta framåt här, har flyttat hemifrån och jobbat som en idiot så det har inte blivit mycket gjort!

Motorn är helt ihopmonterad och sitter i chassit, fick drivhjulen skurna också så de ska också monteras.

Tyvärr väldigt kassa bilder nu då min telefon håller på ge upp.

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Ser riktigt bra ut!
Kan du fixa en omgång till av dessa fina nonslip drivhjul? PM:a pris

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Dåligt med uppdateringar nu...

Men det händer lite iaf, tyvärr väldigt kassa bilder sen jag tappade min telefon 2 våningar ner i grettingen.

Sådär ser det ut än så länge!

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
det är gött med tillgång till vattenskärare! ser jävligt bra ut :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det blir kanonbra! Man ska ju inte göra som alla andra hela tiden... Hur går det med byggandet?

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Jodå, har tillverkat mattspännare idag anti-stab kit tidigare i veckan, ska köpa balataremmar imorgon sen är boggien så gott som klar.
Tänkte börja borra alla hål i till nitar i tunneln imorgon och sen på med vinyl.

Provåkningen känns nära!

Behöver dock en kylare, en "bakre" modell, tex som REV har, en fyrkantig som man kan sätta på tunnelförlängningen.