A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
´haahah asker du är bra galen du:beer: hur vet du att de kommer att funka bra med de där förbränningsrummen ?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Måste visa att man har bidragit lite idag, har nämligen inhandlat de å så viktiga: Knäskydden :p




Skickar även upp en bild på något som asker redan visat men skickar upp en fin showoff bild :)



Och ja utformningen på förbränningsrummen har han kopierat från toppen till min 800 så det lär bli skitbra :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Känner mig som en kines.. jag har kopierat formen så nog ska det funka.
.. innan du börjar polera grejjerna, du skriver att du har kopierat lite, men har du en mall du går på och DEN MÅSTE de vara, eller har du rekat efter bästa möjliga förbränningsrum?

har du tänkt på att du kan förbättra/kontrollera kylningen med flänsar på ovansidan av förbränningsrummet?
samt att ett polerat förbränningsrum inte nödvändigtvis ger bäst effekt?

jag förstår att du vet vad du gör, vill bara höra hur du resonerar lite och hur du har tänkt!

ex, hur har du bestämmt dig när du tar ut volymen och formen för förbränningskammaren?
och squish bandet?
snacka me en kille/gubbe på telefon i fjolvinter som hadde testat göra egna rum liknande de jag postar dvs, en RKT rotax Twin topp, men han hadde haft problem med squishen..

utöver mina funderingar så måste jag säga fint bygge som fan!
men du hadde väll kunnat göra dina egna spindlar? eller rättare sagt, nu kan du kopiera dem oxå och sälja? (om de inte vore märkesintrång elelr så :hmmmm2:)

hur som hellst, skitsnyggt!
om de inte hadde vart för att de en polaris IQ trippel, lite av en nagel i ögat på mig.. men du får de att se bra ut..
fan nu skriver jag du, de e väll kanske ni jag ska säga??
anyway, keep on keeping on!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
..

utöver mina funderingar så måste jag säga fint bygge som fan!
men du hadde väll kunnat göra dina egna spindlar? eller rättare sagt, nu kan du kopiera dem oxå och sälja? (om de inte vore märkesintrång elelr så :hmmmm2:)
Kan svara lite snabbt på spindlarna och ja först var vi inne på att tillverka själv men det krävs rätt mycket råmaterial till sånna här spindlar och räknar man dessutom in allt maskinarbete därefter var det värt att köpa spindlarna direkt från Holz. Men ja om han vill skulle han kunna tillverka även dom...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kan svara lite snabbt på spindlarna och ja först var vi inne på att tillverka själv men det krävs rätt mycket råmaterial till sånna här spindlar och räknar man dessutom in allt maskinarbete därefter var det värt att köpa spindlarna direkt från Holz. Men ja om han vill skulle han kunna tillverka även dom...
alright!
tack då entill fråga jag borde ha fråga tidigare, vad gick materialet på för de 3 topparna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
melmaq:
Har inte funderat så jätte mycket ang topparna. Mest kopierat toppen från basegrills 800 motor, samma med portningen. Finns så otroligt mycket teorier om optimala förbränningsrum och blank och ej blank mm, så man blir bara trött av allt. Är säkert några riktiga skittoppar men det lär nog funka bättre än dom jag hade i vintras.

Satsar mer på att få det att funka mer än optimal prestanda. Ovansidan kommer att se ut som bilden du lade upp.

Och skulle det mot förmodan inte funka så kan man alltid byta kolvar igen och göra nya toppar :)

Sen är man ju ingen polaris fanboy heller... skulle helst vart en ski-doo. Därför undviker jag så mycket polarisdelar som möjligt. Men det blev iq +1200cc för att det är typ det enda chassit som rymmer en sådan pjäs på ett bra sätt. Sen är faktisk chassit riktigt skönt att köra!

Edit: matrialet gick på 65 euro för alla tre inkl frakt
Edit2: Har holzspindlarna i datorn så jag kan göra dom vilken dag jag vill. Men känns inte värt besväret. Då det är sä jäckla mycket matrial som ska bort.
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
alright tack för svar!!

meeen, nu gör du de lätt för dig, du har ju inte missat 1600 bondin i gamla hederliga revchassiet? nog finns de platts för grejjer där oxå.. ;-) .. men detta om detta..

65€ ?? de e fan bra pris om du kommer dig för att börja massproducera och kränga iväg de!!
och ang material som ska bort, ja de e ju klart, borrarna kanske kostar de oxå?
, men går de inte att borra hål och använda en sticksåg för att skära ut?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ursäkta pratet om den där ski-doon men fanns de nån film på den jag har inte hittat nå iaf... grymt bygge förrästen alltså IQn!!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu var det ett tag sedan det uppdaterades, har inte blivit så mycket gjort faktisk, för Bamsegrill köpte sig en quad, som det blivit lite skruvande på :(

Men topparna är nästan klara fick hem gängtapparna för tändstiftshålet idag också.

Sen tog jag och beställde några grova bitar aluminium för nästan 1900kr så ni får väll gissa eller vänta och se vad det kan tänkas bli :)

Och nu måste man jobba också förjävligt :( , måste ha mer semester nu!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ingen av er har gissat rätt än :)

Fick ett paket idag med länkhuvuden till 2st framvagnar och torque-armarna till motorn. Så nu kan jag äntligen göra klart a-armarna.

Bilder...


Och efter lite bearbetning i svarven, dessa är till dom nedre a-armarna.