A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Precis som Yamaha nisse skriver så ligger dom runt 225hk. Har sett bänkningar på mellan 200 till ca 250hk, har inte bänkat min men i vinter har den nog legat runt 200hk kanske något under, har inte riktigt gått som den ska någon gång egentligen i vinter. Är som mycket som spelar in, men framför allt har jag inte kunna kört med rätt tännings inställning för då har den spikat.

Tog och lyfte ur motorn idag och rev den i molekyler. 2 kolvar var inte så fina, bitar borta i delen mellan kolvringarna. Cylindrarna har klarat sig fint iallafall, vilket var tur. Då dessa var nya innan vintern.

Räknar med ca 240hk i maskinen till vintern, blir större förgasare lectron 44or, PF-racing steg1 portning, matchportning av vevhuset och nya toppar.

Snart klar med designen av a-armarna också... det som är kvar nu är att mäta upp in fästningarna i chassit så man kan prova dom i datorn så att det inte tar i någon stanns och att man får rätt styrslag.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo nog räcker det med 240hk. Kan starkt rekomendera PF-racing. Hade in F6an där i vintrar PGA varitor inställningar(är ingen höjdare på variatorer)och den hänger med en XC 600 -09 om jag har en 44as matta. PF är grym.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
jaja... kör inte en skoter utan :D tycker den är helt underbar, tål rejält med stryk och funkar lika bra att köra sakta som riktigt hårt med. Mycket smidig inställning av kopplingen eller okopplingen om man så även vill.
Nu sitter det även öhlinare i pga av orginaldämparna blev skrot när mattan gick av i vintras och slet isär dämparna. Och det blev väll inte sämre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu är designen av a-armarna klar. Riktigt alla detaljer på den nedre runt dämparinfästningen är inte med i denna bild.
Så här kommer en bild på denna.

 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Asker: Får man fråga vad du jobbar med på dagarna? Tänkte då du sitter å knåpar med sånt här på fritiden :)
Nu kanske han vill svara på det själv men han jobbar som IT-konsult och tekniker, han är dock ledig just nu så då blir det annan datorhantering :)
Ser själv framemot att se hur A-armarna blir, han har varit noga med beräkningarna kring det hela så det är lovande...
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Asker eller Bamse:

vad är de för cnc fräs? är det nått ni pulat ihop själv eller köpt komplett?.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Fräsen är en Sherline 5410 som är utrustad med cnc styrning. Köpte den så för några år sedan och sen har jag bytt styrmotorerna till lite större och byggt/modifierat ett kraftigare kontroller låda till dom nya motorerna.

Idag blir det lite bilder: bamsegrill fick hem motorblocket efter att det hade vart på uppmätning. Och jag har borrat upp insugsadaptrarna så dom ska passa de nya förgasarna.
Sen har jag mätt och jämfört cylindrar. Och det slutar med att jag kommer att köra med portingen som 800VES har, fick hem för en tid sedan 2st cylindrar portade av PF-racing men efter att ha jämfört dom med VES cylindrarna så känns VES cylindrarnas portning roligare. Sen att jag kommer ev förlora bottenvrid pga av att jag ej har några VES ventiler ser jag inte som något problem då 1200an inte har visat några brister på bottenvrid tidigare :D , den kommer bara blir mer brutal nu!

Bilder....





Insugsadapter före och efter.


Nu verkar pixbox lagt ner.... återkommer med mer bilder senare.
EDIT: något konstigt men nu kanske resten av bilderna syns?





 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu lite mer bilder.
Har tvättat ur den cylinder där kolven ville börja kleta fast på cylinderväggen med saltsyra, fina grejor det!




Burk med saltsyra och aluminiumspån och visst funkar syran :)


Har påbörjat portningen av cylindrarna, det jag gör är helt enkelt att jag kopierat 800VES:s portning till mina ikke VES cylindrar. För att göra detta på enklaste och bästa vis så gör jag så att jag lägger ett shims på 1.5mm vid cylinderfoten så portarna höjs 1,5mm det är skillnaden på ikke ves och ves cylindern. Sen tar jag ner alla portar 1,5mm i nederkant. Då alla portar är 1,5mm större på höjden i Ves cylindern. Sen tillslut så svarvar jag ner toppen på cylindrarna 1,5mm och gör nya spår för o-ringarna. Då får jag även bort dom skador som mina cylindrar har efter spikningarna i vinter.
Sen fixar jag även så kanalerna ser ut som på VES cylindern.

Tror att detta kommer att funka riktigt bra då även piporna jag har är avsedda för ves cylindrarna. Detta ska ge ca +15hästar och förhoppningsvis lite vildare och varv villig.

En före och efterbild


Under barbetning




Imorgon fortsätter slipandet 2 cylindrar kvar nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu är alla cylindrarna färdig portade förutom planingen på toppen av cylindrarna.

Framvagnen börjar närma sig har gjort iording alla hylsor och plockat ur bussningarna från dom gamla a-armarna. Väntar dock fortfarande på styrlederna. Rören har jag fått hem nu iallflall.

Blir bara en liten bild idag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Idag fick jag hem aluminiumet som jag ska göra förbränningsrummen av.
Så imorgon blir det lite svarvande... ska se om man kan kombinera fräsen med svarven så jag får den cnc styrd så det blir som på datorn :)

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Idag har jag jobbat med svarvningen av förbränningsrummen och det har faktisk gått över förväntan.
Fick inte plats med cnc-fräsen på svarven så det blev att svarva allt manuellt.

Lägger upp bilderna under arbetets gång:

Börjar med att plana ytorna.


Sen svarvar jag ner en kant så jag kan spänna fast aluminiumet i den mindre svarven för den har en mindre chuck. Men har mycket bättre precision.


Alla tre delarna klara för den mindre svarven.


Börjar med att göra den raka delen i förbränningsrummet.

Sen det som jag trodde skulle bli det största problemet och därför ville jag först köra cnc-styrt för att få till bra. Men jag kom på en lösning för att göra detta manuellt och väldigt precis. Har borrat hål i ett svarvstål så så jag får ut radien på den runda delen i förbränningsrummet sen är det bara att handstyra denna del.


Det färdiga resultatet:


Det är givetvis mer att göra på andra sidan av aluminiumbiten men det svåra är nu gjort :) bara att polera lite så blir det riktigt nice.