966 ramper

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Har en SummitX-17 154” som fick sealevel kitet och QRS-lager samt drevade ned till 21/53 enligt bulletinen ifjol.
Jag är mycket nöjd med det lägre tillslagsvarvet så det vill jag behålla eller tom sänka ytterligare om möjligt men tycker ändå att maskinen blivit lite väl mesig.
Fick förslag från åf att köpa deras variatorkit men vad kan/ska man göra för att ”få tillbaka” effekten utan att behöva köpa ett färdigt kit?
Läste om de nya 966 ramperna som lovordades på amerikanska forum, skulle ett byte till dem göra att jag får tillbaka en del av klippet i maskinen och vad behöver man i sådana fall ändra på mer?
Jag har kvar originaldelarna som satt på maskinen vid leverans och kan tänka mig köpa nya fjädrar och drev om det gör skillnad men vill som sagt behålla ett lågt tillslagsvarv och inte lägga pengar på remmar. Kör uteslutande mellan 300-1100 möh och försöker fortfarande att lära mig köra på rätt sätt med de nya lössnömaskinerna.

Efter vad jag förstår så har jag följande bestyckning idag:
951 ramper
33mm viktbultar
Helix 40
Blå/Gul primärfjäder
Svart sekfjäder
21/53 drev
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kör du sea-lvl så är det svart sekfjäder, 990 ramper och 38mm bult

Den upplevs tamare med sealevel men tror inte skillnaden är märkbar i verkligheten. -17 med sealevel har ju samma setup som -18 och -19.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Är den tidigt uppdaterad kan det sitta 951 ramper, väldigt tråkiga.

Har du fortsatt remproblem?
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Ingen som har några tankar eller idéer på vilka fjädrar mm man bör komplettera med om man skulle vilja prova de nya ramperna?

Jag citerar Dynamo Joe:
" A new ramp for low elevation - primarily in Europe/Scandinavia from what I know so far.
966 @ 51 grams.
Similar to the 951, but the mass is distributed a little differently. I think it will have more bottom end and lower engagement speed. I'll test this out over the winter and have other test guys run it too. Im going to make a guess that it will be less resistant to rpms sucking down at higher track speeds. Like say when you are doing a wheelie on a trail (to get from this snow stash to that snow stash) and wheelie over a hill at 40~45mph, the ramp will be more resistant to not having the engine drift rpms lower when the skis land on the ground; less rpm drift at mid to higher track speeds can be reduced by less mass on the end of the ramp."


https://www.dootalk.com/forums/topic/1542981-new-ramp-966-low-elevation/
 
Last edited:
Reactions: Widman

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
DJ skriver ju själv i tråden du länkar till att han körde dessa ramper tillsammans med 155/370 primär och 225/330 sekundär.
Då var det ju iof tillsammans med "sin egen" D5 helix, och på väldigt hög höjd.
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Jo det stämmer, Joe skiver:
"I ran the 966 ramp in Revelstoke (griffin and keystone) and they were mint.
  • 155/370 primary spring
  • 966 ramps
  • Pivot bolt kit
  • 225/330 secondary spring
  • D5 (850) helix"
Men det är ju med en annan helix som jag inte har tillgång till, han befinner sig dessutom drygt 2000 möh samt att han verkar ha en förkärlek för en motorbroms från helvetet vilket jag inte gillar.
Tänkte om det fanns någon här med mer kunnande än vad jag har som sitter inne på information om var man lämpligast bör börja om man vill bygga ihop ett eget variatorkit som ger ett lågt tillslagsvarv (runt 3000) men som ändå ger mer tryck från motorn när man behöver.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja det du beskriver är ju BRP:s egen rekommendation för havsnivå, förutom att du bytt ut 990 ramperna mot 966. Men som jag fattat av det jag läst så är 990 och 966 mycket lika så det borde funka utmärkt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Tveksamt att den orkar med 966.

Jag har 966 men fick sätta i 33mm pivot istället för org 38mm. Har 300 sluttryck på primärfjäder och godis i sekundären.

Profilen är lika men 966 är 3.5g tyngre
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Sant, 3.5g viktskillnad bör absolut innebära att man får kompensera med lättare pivotvikt.

Sen är jag skeptisk till rak 40 helix, mina två senaste maskiner (Freeride och Boondocker 800 146") blev båda mycket roligare med lite hårdare fjädrar och 44/42 Helix. Det kan ju vara värt att testa, eller åtminstone en 44/40, jag upplevde att ovanstående maskiner "torrvarvade" mer med rak 40 vid kraftiga gaspådrag från stillastående.
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Ok, eftersom en ny helix ändå kostar drygt 1700 så lutar det åt att jag provar 966 ramperna tillsammans med 417224015 BL/YW 150-250, 417127039 BL 160-300 och 33mm till att börja med.
Jag har försökt att läsa på lite kring variatorsetup men har fortfarande svårt att riktigt förstå. Hur skulle maskinens egenskaper påverkas om jag istället väljer en snäppet hårdare primärfjäder 417224013 BL/BL 150-300 som jag läst att flera rekommenderar? Jag är mån om lågt tillslagsvarv men därefter vill jag ju ha så rapp maskin som möjligt.
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Hm, läste precis på det Amerikanska forumet:
"The revised BRP spec is. All 2018 summits run 966 ramp. Blue Yellow 150-250 spr. with 38mm bolt. Same helix just a spring change to a stiffer black secondary spring. for sea level application."

Finns det någon anledning till att inte lyssna på det och istället välja 33mm?
Fördelar/Nackdelar?
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Du kan ju testa först, bultarna kan du byta ut sen om det behövs eller sätta 150-300 fjäder.

Blir väl inte riktigt rättvis jämförelse i min då jag kör med både annan helix och sekundärfjäder men jag är ändå tveksam till att den orkar. Sen om du vill ha en rapp maskin och bara sätta i tyngre ramper är lite fel väg att gå. Man hade kunnat kompensera med grön 180-300 sekundärfjäder, högre starttryck ger högre motorvarv innan sekundär växlar ut = rappare maskin, men risken är att den blir väldigt ”tom” med rak 40 helix.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har inte kört 966 själv (ännu) men många verkar gilla dom.
Jag TROR att en 150-300 primärfjäder är ett bättre val och att du då får en maskin som orkar hålla maxvarvtal även i tyngre före. Men det är möjligt att en 150-250 går bra/bättre. Beror ju på vilken drevning du har också.
Angående vikterna (bultarna) så kan du inte stirra dig blind på enskilda längder, du måste köpa ett kit med olika bultar och distanser/brickor så att du kan finjustera ner till varje gram, det är ett snabbt och enkelt sätt att få rätt maxvarvtal. Skicka ett PM om du vill köpa en uppsättning billigt, jag har liggande.

Jag fattar inte riktigt heller varför BRP är så förtjusta i rak 40 helix på alla långa maskiner.

PS.
Det finns även en 120-300 (417224172) primärfjäder som skulle kunna vara ett bra alternativ för att få långt tillslagsvarv men ändå en maskin som håller varvet i djup tung snö.
DS.
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Är osäker på om det är mig du syftar på?
Jag har i alla fall inte kommit längre än att klickat upp ramperna till 4:an och tycker nu att den går bättre på mellan och hög men upplever samtidigt att den varvar mer även på låg så jag tror att jag ska klicka tillbaka till 3:an och istället plocka bort 1gram på vikterna för att se hur det påverkar.
Anledningen till att jag inte kommit längre är dels för att magnapullen strejkade 3 dagar efter det att garantin gick ut, försökte få det på goodwill men det gick inte… Har även hunnit köpa en Indy 600 SP till sambon så jag måste försöka hålla ned utgifterna lite så att man har råd att köra lite själv också.

Var förresten i Storåbränna och körde i slutet av förra veckan och fick då tillfälle att testa en Freeride -18 och en -19 som några i gänget hyrde. Vi blev alla imponerade över gasresponsen på 2019 så det vore intressant att höra vad de har för bestyckning standard?