850 motorn

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Sitter och funderar på hur det är med polaris 850 motorer.
Läst om att de haft problem med själva motorn och alla konstigheter med nya/olika program som finns mm.
Kan nån reda ut detta för mig, hur ligger det egentligen till med alla dessa problem.

Funderingar finns hela tiden att prova polaris RMk pro/khaos 155 men detta är nått som får mig att avstå
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Vad har ni för erfarenheter? årsmodell, olja, antal släckta tändstift

Är inte ute efter nån pajkastning utan ren fakta för min egen skull :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Får väll ta och skriva mina erfarenheter och det jag vet.
2019 hade problem med i början med lager som vandrade in mot vevskinkan och även vissa som hade fått för mycket kladd vid ihopmonteringen så oljekanalerna blev igensatta. Polaris har bytt många 19 motorer så att idag köpa en som har gått 200mil ska vara safe, har den gått mindre så kan det finnas en liten risk att något kan hända, men de flesta verkar visa fel vid redan vid 50mil, så det jag menar är att det är bättre att köpa en 19 som har gått lite längre för har den gått så pass långt så kommer den hålla framöver.

Från 20 och framåt sitter det en extra låsring för lagret som hade problem, så dessa har minimalt med problem.

Sen finns det vissa maskiner som släcker stift. Jag och polarn har lika maskiner 2020 khaos 850, min har inte släckt ett enda stift. Men han har gått igenom en hel del. Vi har uppdaterat mjukvaran samtidigt, min har inte blivit sämre och hans inte bättre :) Gången på motorn har dock blivit något bättre, speciellt gassvaret, vill inte påstå att det är helt perfekt än men jag tror det sista kommer vara fixat i mappen som kommer runt januari.
Dock verkar stiftsläckningen blivit bättre med mer luftintag, sen om det beror på att tryckgivaren är dåligt mappad när insugen blir igensatta så den får på tok för mycket soppa då eller om den bara trivs lite bättre av mer luft. Men känns som jag borde ha haft problem också isåfall så det är svårt att säga vad det beror på. Sen sitter det en bräsletrycksgivare på 850 så felet skulle kunna vara där också, om det ligger någon mapp som kompenserar för bräsletryck och givarna har lite olika toleranser eller om det bara är ett extra säkerhetssytem och trycket blir farligt lågt/högt.

Men jag är skitnöjd med 850in, går bättre än 800an på toppen. Sen har 850 maskinerna bättre elsystem och framförallt mycket bättre motorkuddar som troligen inte behöver bytas varje år..
 
Reactions: patric70

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Får väll ta och skriva mina erfarenheter och det jag vet.
2019 hade problem med i början med lager som vandrade in mot vevskinkan och även vissa som hade fått för mycket kladd vid ihopmonteringen så oljekanalerna blev igensatta. Polaris har bytt många 19 motorer så att idag köpa en som har gått 200mil ska vara safe, har den gått mindre så kan det finnas en liten risk att något kan hända, men de flesta verkar visa fel vid redan vid 50mil, så det jag menar är att det är bättre att köpa en 19 som har gått lite längre för har den gått så pass långt så kommer den hålla framöver.

Från 20 och framåt sitter det en extra låsring för lagret som hade problem, så dessa har minimalt med problem.

Sen finns det vissa maskiner som släcker stift. Jag och polarn har lika maskiner 2020 khaos 850, min har inte släckt ett enda stift. Men han har gått igenom en hel del. Vi har uppdaterat mjukvaran samtidigt, min har inte blivit sämre och hans inte bättre :) Gången på motorn har dock blivit något bättre, speciellt gassvaret, vill inte påstå att det är helt perfekt än men jag tror det sista kommer vara fixat i mappen som kommer runt januari.
Dock verkar stiftsläckningen blivit bättre med mer luftintag, sen om det beror på att tryckgivaren är dåligt mappad när insugen blir igensatta så den får på tok för mycket soppa då eller om den bara trivs lite bättre av mer luft. Men känns som jag borde ha haft problem också isåfall så det är svårt att säga vad det beror på. Sen sitter det en bräsletrycksgivare på 850 så felet skulle kunna vara där också, om det ligger någon mapp som kompenserar för bräsletryck och givarna har lite olika toleranser eller om det bara är ett extra säkerhetssytem och trycket blir farligt lågt/högt.

Men jag är skitnöjd med 850in, går bättre än 800an på toppen. Sen har 850 maskinerna bättre elsystem och framförallt mycket bättre motorkuddar som troligen inte behöver bytas varje år..
Får jag fråga vad du har kört på för olja? ves standard eller ves extreme?
 

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Mina erfarenhet som mekaniker är lite som Asker. Dom som havererar gör det oftast ganska tidigt.

Har dock var lite tjall med avgasportarna på några där vajern går av. Jag tror det kan bero på ett bristande underhåll och avgasportar som verkar klabba igen värre än på en rotax.

Ang elsystem så upplever jag konstanta problem med tps och dyligt som mycket färre.

Tyvärr skulle jag säga att polaris stora akilleshäl just nu är mattorna med centerdriften. Ett evigt spännande för att dom ska hålla.

Ang stift så är det vissa vi träffar på som aldrig bytt ett stift medans vissa köper en låda varje vecka dom kommer upp. Ifjol fyllde vi en batterikartong med släckta bpr9es.
Vi har stoppat i br9eya åt vissa åt det har fungerat mycket bättre. Har satt i br9eix i en problem maskin nu får vi se om det hjälper denna.

Obs att detta är hur JAG upplever polaris i våran verkstad där vi skruvar alla märken utan att vara auktoriserade.

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk
 
Reactions: patric70

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Mina erfarenhet som mekaniker är lite som Asker. Dom som havererar gör det oftast ganska tidigt.

Har dock var lite tjall med avgasportarna på några där vajern går av. Jag tror det kan bero på ett bristande underhåll och avgasportar som verkar klabba igen värre än på en rotax.

Ang elsystem så upplever jag konstanta problem med tps och dyligt som mycket färre.

Tyvärr skulle jag säga att polaris stora akilleshäl just nu är mattorna med centerdriften. Ett evigt spännande för att dom ska hålla.

Ang stift så är det vissa vi träffar på som aldrig bytt ett stift medans vissa köper en låda varje vecka dom kommer upp. Ifjol fyllde vi en batterikartong med släckta bpr9es.
Vi har stoppat i br9eya åt vissa åt det har fungerat mycket bättre. Har satt i br9eix i en problem maskin nu får vi se om det hjälper denna.

Obs att detta är hur JAG upplever polaris i våran verkstad där vi skruvar alla märken utan att vara auktoriserade.

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk
Vilken fördel har br9eix stift förutom att Iridium håller 10000 mil? Min erfarenhet av Denso Iridium är att de är likvärdiga NGKbr9eya att tåla surhet fet gång. Jag har inte provat Ngk iridium så de är intressant vad ni kommit fram till. Annars kan ni prova de gamla stalltipset att byta till Champion stift modell billigaste vers för de har avhjälpt många stiftätarmaskiner back in the days. OBS de får inte va dyrare champion de måste va de i prisklass med NGK br 9 stift.
 
Last edited:
Reactions: patric70

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Vilken fördel har br9eix stift förutom att Iridium håller 10000 mil? Min erfarenhet av Denso Iridium är att de är likvärdiga NGKbr9eya att tåla surhet fet gång. Jag har inte provat Ngk iridium så de är intressant vad ni kommit fram till. Annars kan ni prova de gamla stalltipset att byta till Champion stift modell billigaste vers för de har avhjälpt många stiftätarmaskiner back in the days. OBS de får inte va dyrare champion de måste va de i prisklass med NGK br 9 stift.
Som sagt, har kastat i dessa i en maskin på prov nu, får vi se lite hur det går.
Även snackat om att lägga in Silbers flashning och se lite vad som händer.
Har provat köra i en väns Yamma 426a br9eix med gott resultat, han bytte i regel stift varannan tur innan med br9eya.

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk
 
Reactions: patric70

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Första som hände min 19 var ett släckt stift, blev 3 till på kort tid. Sen åkte det i bpr8es. Inga problem sedan dess, verkar inte gå för varmt. Har tänkt prova gå tillbaka till 9or då den uppdaterats med senaste mapp.
 
Reactions: patric70

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Har kört en -19 850 Pro RMK och en -21 850 Khaos och inte haft nåt problem med släckta stift men känner dom som haft problem med det och vet en del med -19 där motorn skurit oftast före 50 mil som nämndes tidigare och 1 efter drygt 100 mil.
Min -19 hade dock som många andra problem med att bluddra i vissa lägen och vilja sura ner sig och bli svårstartad ibland även efter att inkörningen var avklarad, detta blev dock bra efter andra uppgraderingen av programvaran.
 
Reactions: patric70

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
3st 850, 1st -20, 2st -19. Min -19 och den från -20 äter stift. Spelar inte så stor roll vad vi gör känns det som. Den andra -19 inte ett stift..
 
Reactions: patric70

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
har använt båda utan någon skillnad i stiftmördande. Dock är det främst om det är väldigt kallt ute som jag haft problem. Säg -15 och kallare, äter stift vid starten men det kan gå att "gasa" igång dem om man har tur men det är inte någonting man vill göra med kall motor och -15 så det blir stift byte varje gång. Drar aldrig stift när den väl varit varm och drar inga stift under dagen. Dock kan jag tycka att den går orent från början även om motorn har fått upp tempen. Den halvt tvekar innan man kunnat komma iväg och fått upp lite varv på den. Kan va att den går fruktansvärt fett kanske? Man killgissar som vanligt..
 
Reactions: patric70

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Tack för alla svar :)
Att jag frågar om vilken olja ni kör på är att de flesta som har på problem med släckta tändstift kör på Ves Extreme olja.
Om det är orsaken vet jag inte men en som skrev till mig privat skrev så här:
Jag känner ett par bröder med likadana 2020 SKS där den ena gått 400 mil utan att byta ett stift. Den andra har släckt oräkneliga mängder. Verkstan har testat allt utan resultat tills man kom på att stiftsläckaren körde på VES Extreme och den andra på vanlig VES-olja. Nu kör bägge vanlig olja och inga mer släckta stift.

Ville bara dela med mig av den fakta jag fått av er :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tack för alla svar :)
Att jag frågar om vilken olja ni kör på är att de flesta som har på problem med släckta tändstift kör på Ves Extreme olja.
Om det är orsaken vet jag inte men en som skrev till mig privat skrev så här:
Jag känner ett par bröder med likadana 2020 SKS där den ena gått 400 mil utan att byta ett stift. Den andra har släckt oräkneliga mängder. Verkstan har testat allt utan resultat tills man kom på att stiftsläckaren körde på VES Extreme och den andra på vanlig VES-olja. Nu kör bägge vanlig olja och inga mer släckta stift.

Ville bara dela med mig av den fakta jag fått av er :)
Somsagt detta visar bara att det inte är så enkelt att säga vad detta beror på. Verkar finnas flera sätt att komma runt problemet. Andra stift, annan olja, mer luft till motorn, voodoo docka på styret. Men det är ju egentligen inga lösningar enligt mig, alla maskiner ska ju fungera hyffsat så som dom är byggda från fabrik och med rekomenderad olja och stift. (dock finns det ju ingen skoter som gör allt detta…:) )
Väldit intressant problem egentligen, önskade nästan att man jobbade med att lösa just detta problem.
 
Reactions: patric70

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Har inte gått extremt mycket stift för mig som för vissa andra men 4st på 100mil är ändå alldeles för mycket och alla på samma cylinder 🤔 Bytte sista gången i våras till eya stift för det gick inte att få tag på nått annat men dom lever iallafall än så länge. Men det roliga i det hela är att den började ta stift efter programuppdatering vid service och även gå sämre, bluddrar och har sig ibland.

Har också kört ves extreme olja men jag kommer köra brp xps olja i vinter i stället då det både finns på orten och är billigare.
 
Reactions: patric70

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Mina erfarenhet som mekaniker är lite som Asker. Dom som havererar gör det oftast ganska tidigt.

Har dock var lite tjall med avgasportarna på några där vajern går av. Jag tror det kan bero på ett bristande underhåll och avgasportar som verkar klabba igen värre än på en rotax.

Ang elsystem så upplever jag konstanta problem med tps och dyligt som mycket färre.

Tyvärr skulle jag säga att polaris stora akilleshäl just nu är mattorna med centerdriften. Ett evigt spännande för att dom ska hålla.

Ang stift så är det vissa vi träffar på som aldrig bytt ett stift medans vissa köper en låda varje vecka dom kommer upp. Ifjol fyllde vi en batterikartong med släckta bpr9es.
Vi har stoppat i br9eya åt vissa åt det har fungerat mycket bättre. Har satt i br9eix i en problem maskin nu får vi se om det hjälper denna.

Obs att detta är hur JAG upplever polaris i våran verkstad där vi skruvar alla märken utan att vara auktoriserade.

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk
kan det vara att bpr 9es har 10k Ohm medans det andra har 5K Ohm..🤔 Har själv inte släckt ett enda stift...:)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag har en polare som har en Kahos 850, som käkar stift.
Det är ingen som funderar om bensinen ställer till det?
funkar tex 98 okt bättre än 95 okt när det gäller tändstiften.

För ca 100 år sedan…..eller typ 1995, så blev det något med soppan, och det blev problem med tändstiften BR9ES.
Och då uppfanns tändstiftet BR9EYA istället.

Vi kommer också att prova BPR9EIX IRIDIUM stift i hans maskin, för att se om det blir någon skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har en polare som har en Kahos 850, som käkar stift.
Det är ingen som funderar om bensinen ställer till det?
funkar tex 98 okt bättre än 95 okt när det gäller tändstiften.

För ca 100 år sedan…..eller typ 1995, så blev det något med soppan, och det blev problem med tändstiften BR9ES.
Och då uppfanns tändstiftet BR9EYA istället.

Vi kommer också att prova BPR9EIX IRIDIUM stift i hans maskin, för att se om det blir någon skillnad.
E85 bilar och hojar går bra på vilka stift man än stoppar i så e10 (95okt) eller 98 spelar ingen roll.
Ngk br9 och br10 EYA togs fram i samarbete mer Yamaha och Rotax då deras tripplar åt stift. Stift går oftast sönder pga för fet bränsleblandning eller enorma mängder olja. Mina stift går inte ens sönder med 5% oljeblandning i bränsletank så jag tror inte de är oljerelaterad stiftätning.
Om din kompis redan provat Ngk br9eya så prova Chamipons motsvarighet till br9eya. De finns några champion som motsvarar dem men köp de billigaste alt för de är bäst mot surning. De dyrare stiften är mer känsliga mot fet blandning verkar det som.