850 etec varvar för lite

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Min xterrain 850 -20 varavar bara ca 7100 men den växlar bra fram till toppen!
Ska kolla hur reminställningen är samt hur klicker står på men är det någon fler som har samma problem?
Skotern har bara gått ca 7 mil..
 

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Klickade upp 2 snäpp och nu varvar den ca 7700 till 7800 samt justerade remmen!
Har nu ca 13 mil och ska det med ett modshop kit i variatorn...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Gärna rapport på hur det variatorkittet är.
Är inte superimponerad av min Xterrain 850 -19, hade en XF800 -12 innan och det var fasen mer tryck i den gamla Suzukimotorn. Helt sjukt...
 
Reactions: Malmes

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Provade mot en polaris sks 850 -21 och en artic cat riot 146-20 snacka om små marginaler mellan oss men dom andra maskinerna gått ca 100 mil och min 12 mil så vi får se...fattas lite varv på min
 

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Ska lämna in skotern för genomgång för nu varvar den bara 7400 max !!!! Måste vara nåt me motorn/tändningen för ja har provat olika variator kit... och det blir samma resultat... hmm undrar om det har hänt någon annan med 850 etec?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Har du provat andra ramper (vikter)? Jag tror du har problemet där. Alternativt avgasportar men du borde haft en felkod isåfall.
 
Reactions: Malmes

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Ska lämna in maskinen på måndag så får vi se men lite konstigt är det att varven far upp en sväng o nästa sväng ner😒
 

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Har några felkoder 1470 samt 1478
Tror att det har nåt med raveportarna /avgasportarna men vet ej säkert..
Ska montera modshops kit efter åf har fixat problemet..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag blir inte riktigt klok på vad det sitter för variatorgrejer i din från fabrik.
Hursomhelst, vill du ha ett lugnt, lågt och fint men ändå distinkt tillslag, låga smygarvartal men ändå att den ska svara och gå utav bara fan, och dessutom billigare än alla superkit så
1: Beställ ett heelclickerkit från Gosnow, det kostar 3000:-. Dessa har till skillnad mot Diablos grejer fast häl och det tycker jag är bättre.
2: Om det inte sitter en i redan så skaffa dig en flack helix, alla begripsejpåkillar byter bort dom mot brantare för att dom tror det ska ge något så en rak 40 eller 42 graders bör gå hitta skitbilligt.
Är inte original sekundärfjäder alltför hård så ska den nog funka också. (hårda sek-fjädrar är en genväg till varma remmar)

Skippa fjädrarna som följer med kitet utan prova först med din originalfjäder, (hittar dock inte data på den du har), lasta vikterna utifrån Heelclickers rek och sen provkör. Lite beroende på hur du vill ha den kan du få justera lite utifrån det sen. (du kan absolut testa med heelclickers fjäder också om du vill, jag tyckte dom var för hårda så jag har inte ens provat dom, risk den blir lite "RS-hysterisk")

I min BD RE 3900 har jag en 150/250 primärfjäder och jag har viktskruv + två brickor i hälarna, en M6x14 insexa i mitten på vikterna, ( vilket blir lite tyngre än det man kan åstadkomma med skruvarna som följer med), och tomt i spetsen.
Jag tror inte det fattas mycket innan jag har dubbla matthastigheten med dessa grejer än jag hade med SHR-kitet jag körde med i fjol. Den går som SATAN!
Mitt Inslag är på 2700, jag smyger fram ospårat på 3-3200 varv men ändå med fantastisk respons och backshift.
Jag har visserligen Team Tied sekundär men det ska inte göra så extrem skillnad. (har "flackt och mjukt" i den också), samt att jag har 2,86-drivaxel vilket drevar upp lite. (funderar på att dreva upp ännu mera, dessa grejer verkar gilla att det tar mot lite)
Jag har inte kört just så mycket led än med dessa grejer så det är möjligt att man kan finjustera lite utifrån mina data om man vill ha mer toppfart osv.
 
Reactions: suregom och Malmes

Malmes

Medlem
3 feb 2020
20
0
1
52
Norrbotten
Kommer att sätta dit lite variator grejer från modshop när motorn blir fixad! men skiten som är standard är inte ok...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ok vad ska man ha för grejor till min xterrain 850 3900 pro?