850 e-tec stannar tvärt efter kallstart fel?

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
850 stannar efter nån sekund vid kallstart, normalt eller kan det va nått?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är det så hela tiden?

Om inte så händer det när den är varm, kall eller ljummen?

Har du förändrat något till i år?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den inte visar någon felkod blir de svårt att gissa felet. Jag misstänker nämligen insugstempgivaren för om den visar fel temp typ varmare än vad de är så ger insprutet för lite soppa. Då är det vanligt att motorer startar i någon till några sekunder för att sedan stanna tvärt men efter en eller flera upprepade starter kan de fortsätta gå.
1 .Följdfrågor visar den felkoder?
2. Går den bra efter en eller flera uppstarter? Går de ens få den gå bra efter upprepade starter?
3. Är den lika kinkig vid varmstart?
4. Har utomhustempen någ betydelse startar den perfekt vid + - 0 c eller om den startas från varmgarage 10-16+c?

Här är en länk till den kombinerade lufttempgivaren och lufttrycksgivare den kostar bara 44 dollar om de nu skulle va den?
Nr 2200 på sprängskissen. https://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/57d17fc387a866119c67b0a0/electrical-system-with-electric-start
 
Last edited:

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Om den inte visar någon felkod blir de svårt att gissa felet. Jag misstänker nämligen insugstempgivaren för om den visar fel temp typ varmare än vad de är så ger insprutet för lite soppa. Då är det vanligt att motorer startar i någon till några sekunder för att sedan stanna tvärt men efter en eller flera upprepade starter kan de fortsätta gå.
1 .Följdfrågor visar den felkoder?
2. Går den bra efter en eller flera uppstarter? Går de ens få den gå bra efter upprepade starter?
3. Är den lika kinkig vid varmstart?
4. Har utomhustempen någ betydelse startar den perfekt vid + - 0 c eller om den startas från varmgarage 10-16+c?

Här är en länk till den kombinerade lufttempgivaren och lufttrycksgivare den kostar bara 44 dollar om de nu skulle va den?
Nr 2200 på sprängskissen. https://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/57d17fc387a866119c67b0a0/electrical-system-with-electric-start
Den visar inga felkoder,det är bara när det är kallt ute -20& kallare vid kallstart. Går som vanligt annars och startar bra.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Det är just för att det är kallt. Min har också gjort så några gånger då det varit riktigt kallt ute.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är just för att det är kallt. Min har också gjort så några gånger då det varit riktigt kallt ute.
Vilka årgångar har ni båda? Har ni läst om fler som har detta problem?
Om fler har problemet på samma årg måste ju brp gjort en för snål startmapp när de blir under -20c. De borde då finnas en ny uppdat mapp man får gratis.
 
Reactions: mas

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag har -18 nu. Lika med den förra -17 och även på mina tidigare 800 e-tec. Men alltså det har bara hänt när det är under -15 och skotern stått länge och är riktigt genomkall. Inget konstigt, det går tungt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Fast jag anser nog att det är fel, visst går det tungt i kyla, men har den väl startat så ska den gå, och inte tjuvstanna 3-4 gånger innan den fortsätter gå. Tänk om bilen gjorde så då det är kallt, inte hade du tyckt det var riktigt kul att veta att nu kommer den dö några gånger innan jag tar mig iväg
 
Reactions: 600 cfi

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Bilar kan även bete sig liknande i sträng kyla vid kallstart. Har den väl startat så går den. Nu är det mer att den tänder till och går lite halvlurvigt i 1-2 sekunder.

Vi åkte hem från fjälls ifjol och det var -32 på morgonen. Jag fick dra 5-6 drag och ena polarens axys starta inte och den andra gick igång efter uppskattningsvis 30 drag så jag tycker inte det är nått att gnälla över.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Min brukar starta på 3-4 då det är så kallt, även polarna som kör axys samt e-tec 800. Precis som vanliga, tänder inte nå på dragen före, 2 första drar jag inte för fullt utan lite lösare för att mjuka upp den lite och sen är det som vanligt
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Tycker att de låter som att något är fel, har en summit 18 o den starta då på andra draget i -25. Har ni vart in till någon o läst av maskin? 95-100mil