850 e tec ras efter 200mil råd

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Trasiga rullar. Där är ingen glidbana, rullarna ligger i dom andra spåren som är urjackad för backen, så dom där har ingen betydelse
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Har varit och köpt ett nytt brp sekundärkit och primärfjäder idag så ska prova det ihelg, funkar det inte nu då vettefan
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
30631
Nu är jag ingen expert på variatorer men ska inte bussningen som sitter här vara pressad? Alltså vara stum, den går nämligen att snurra runt på där inne, är detta normalt? Eller ska jag köpa nya imorrn och pressa dit
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Bussningen ska som sagt vara limmad, får inte snurra då nöter du upp skivan. Får du tag på ny bussning så sätt en ny.

Den där helixen har antingen vart felmonterad eller körd med trasiga rullar en längre tid. Med nya grejer kommer den gå fint. Kom ihåg att ta shimset (vita plastbrickan) den följer inte med. Shimset till primären gör du som du vill med. Det tightar remspelet något så starter blir mjukare. Jag struntade i det.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Bussningen ska som sagt vara limmad, får inte snurra då nöter du upp skivan. Får du tag på ny bussning så sätt en ny.

Den där helixen har antingen vart felmonterad eller körd med trasiga rullar en längre tid. Med nya grejer kommer den gå fint. Kom ihåg att ta shimset (vita plastbrickan) den följer inte med. Shimset till primären gör du som du vill med. Det tightar remspelet något så starter blir mjukare. Jag struntade i det.
Har köpt nya bussningar idag, plastshimset i sekundär flyttade jag över 👍
 
Reactions: snötoken

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Provkörning idag, gick som ett skott med nya grejjerna, remmen gick dock sönder efter 1 timmes körning, 571 remmen höll 40 mil. Tyckte primären gick riktigt hett jämfört med sekundären men men, nu varvar den iaf som den ska
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Provkörning idag, gick som ett skott med nya grejjerna, remmen gick dock sönder efter 1 timmes körning, 571 remmen höll 40 mil. Tyckte primären gick riktigt hett jämfört med sekundären men men, nu varvar den iaf som den ska
Oj körde du av 3000kr remmen :eek: Va den i bra skick innan och varmkör du remmen innan du smäller på?
Viken typ av körning va det?
Jag håller på hjälpa en kompis välja rem till sin 850 summit. Duger den äldre 531 remmen för den kostar ju runt 2000kr och även den ännu äldre 391 vore intressant att höra om den duger fölr den kostar ju iockså runt 2000kr.
Läser man på usa forum så håller 391 remmen tom för turbomaskinerna de påstår att 571 remmen inte är spå mycket hållbarare än 391 och 531, ja vad säger experterna om det?
De gillade även Ultimax xs den höll lika bra som 571 på sog dem. Jag är dock skeptisk till ultimax på just 850 summit då de är nog så ryckiga i starten. Om jag kör ultimax på polarisen så hugger den iväg när variatorerna blir väldigt het typ lössnökörning, de är inget man vill ha på en 850 summit som är nog ryckiga ändå i motorkaraktären vid krypkörning.Men låt höra om någ testat ultimax på brp850 lössnöare.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Oj körde du av 3000kr remmen :eek: Va den i bra skick innan och varmkör du remmen innan du smäller på?
Viken typ av körning va det?
Jag håller på hjälpa en kompis välja rem till sin 850 summit. Duger den äldre 531 remmen för den kostar ju runt 2000kr och även den ännu äldre 391 vore intressant att höra om den duger fölr den kostar ju iockså runt 2000kr.
Läser man på usa forum så håller 391 remmen tom för turbomaskinerna de påstår att 571 remmen inte är spå mycket hållbarare än 391 och 531, ja vad säger experterna om det?
De gillade även Ultimax xs den höll lika bra som 571 på sog dem. Jag är dock skeptisk till ultimax på just 850 summit då de är nog så ryckiga i starten. Om jag kör ultimax på polarisen så hugger den iväg när variatorerna blir väldigt het typ lössnökörning, de är inget man vill ha på en 850 summit som är nog ryckiga ändå i motorkaraktären vid krypkörning.Men låt höra om någ testat ultimax på brp850 lössnöare.
Jag kör alltid på ultimax remmen, vill man ha mer orginal känsla så kan man klicka ner primären och vikta ner vikterna så mjukare start med samma slutvarv men har man vant sig med ultimax så känns orginal remmarna som dom är gjord i hårdplast och som dom inte greppar riktigt

Skickat från min Nokia G60 5G via Tapatalk
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Oj körde du av 3000kr remmen :eek: Va den i bra skick innan och varmkör du remmen innan du smäller på?
Viken typ av körning va det?
Jag håller på hjälpa en kompis välja rem till sin 850 summit. Duger den äldre 531 remmen för den kostar ju runt 2000kr och även den ännu äldre 391 vore intressant att höra om den duger fölr den kostar ju iockså runt 2000kr.
Läser man på usa forum så håller 391 remmen tom för turbomaskinerna de påstår att 571 remmen inte är spå mycket hållbarare än 391 och 531, ja vad säger experterna om det?
De gillade även Ultimax xs den höll lika bra som 571 på sog dem. Jag är dock skeptisk till ultimax på just 850 summit då de är nog så ryckiga i starten. Om jag kör ultimax på polarisen så hugger den iväg när variatorerna blir väldigt het typ lössnökörning, de är inget man vill ha på en 850 summit som är nog ryckiga ändå i motorkaraktären vid krypkörning.Men låt höra om någ testat ultimax på brp850 lössnöare.
Kan inte tala efter erfarenhet men enligt vad jag läst ska 531 remmen explodera utan förvarning. Om någon testat ultimax så skriv gärna. Remmen var i bra skick innan körning, det lossnade delar av kylflänsen på remmen
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Skulle då gissa att du haft den för slak och att den tagit i fästet för variatorskyddet. Det är lite väl tight, även på min -19 som dom har gjort om fästet på så jag har skalat av 2 remmar på det viset
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Skulle då gissa att du haft den för slak och att den tagit i fästet för variatorskyddet. Det är lite väl tight, även på min -19 som dom har gjort om fästet på så jag har skalat av 2 remmar på det viset
Den var inte för slak, corden jäms med kanten av variator som dem rekommenderar, men man såg dock att den hade tagit i skyddet lite så ska ta lös skyddet å rikta om det lite
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag skulle tro att den tagit i den stund du körde med andra helixen och blåa fjädern. Vid för långsam backshift i sekundär slackas remmen tillräckligt för att ta i saker runt omkring tyvärr. Men justera fästen ändå för att vara säker.

Boost III 571 är det som gäller. 531 håller inte och Ultimax funkar för dåligt tyvärr. Hjälper inte att klicka ner eller vikta av, när remmen väl är varm så är det som att det är klister på den.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Jag skulle tro att den tagit i den stund du körde med andra helixen och blåa fjädern. Vid för långsam backshift i sekundär slackas remmen tillräckligt för att ta i saker runt omkring tyvärr. Men justera fästen ändå för att vara säker.

Boost III 571 är det som gäller. 531 håller inte och Ultimax funkar för dåligt tyvärr. Hjälper inte att klicka ner eller vikta av, när remmen väl är varm så är det som att det är klister på den.
Vad är det för skillnad på "turboremmen" och 571? Turboen kör väl på 574 vill jag ha för mig, funkar den i en utan turbo och vad för skillnad är det i en sån rem?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Utan att veta så gissar jag att den är extra förstärkt. 571 rem går att använda på turbo så tvärt om måste ju också funka.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Bytte precis bort lynxen mot en khaos -22 146" då jag fick ett riktigt bra pris på den. Så nu är skotern såld, fick den att gå riktigt bra med nyrenoverade variatorer osv. Men suget efter polaris kom när man var i tight skog, lynxen var lite för klumpig för min smak. Men tack för all hjälp här i forumet, har underlättat i vissa moment under projektet, uppskattas mycket ☺👍
 
Reactions: Boost III