850 e tec ras efter 200mil råd

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Vilken rem kör du med? Låter som klassiska Ultimax syndrom. Om du kör original bör du nog installera bränsletrycksmätare och köra med den inkopplad en hel dag för så där mycket tappade varv är inte normalt. Har aldrig vart med om en primärfjäder som gått av varken i TRA eller Pdrive. Och isåfall skulle den inte vara kall heller.
Kör original 571 rem
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
30599
På med bränsletrycksmätaren åter igen, får vi se om den börjar gå dåligt ihelg och om trycket håller sig. Nu håller den iaf trycket avslagen det gjorde den inte innan jag bytte till ny btr. Kan tillägga att det var flera timmars körning innan jag började tappa varv förra helgen, vet inte om det har någon betydelse men men. 😄
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Att den tappar trycket då den står påverkar enbart uppstart,de kan bli ""lite mer svårstartad. Jag bytte pump och btr i dag på min pro rmk och skillnaden va bla att den håller 4 bars tryck väldigt länge vs innan då de sjönk som en sten på bara 5 min med gamla btr.Ingen skillnad i svårstarthet dock.Mitt tryck fladdrade som en fladdemus med felande pump och btr,pumpen funkade bra men höll på skära så den fyllde soppafiltret med spån redan eftger 20min körning så afr värdet blev toksnålt. Nu med ny pump och btr håller den trycket exakt på 4 bar förutom vid jämn gas med låg belastning då fladdrar den analoga mätare. De blir även ett kort tryckfall från full mutter om jag släpper gasen men de är nog normalt poå just Polaris.När jag mätte bränsletrycket på en brp sdi så va trycket stabilt hur jag än gasade även vid avslag. Upphissad matta och jämn gas runt 3000-6000v så fladdrar mätaren mellan 2,5-4,8 bar av någ anl?
De blir intressant att höra hur din beter sig i tryck vid jämn gas låg belastning och avslag,.
 
Reactions: Antoni03

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
306003060130602
Blev å montera lite godis, 21/49 dreving, satt 21/45 innan. Bromscylinder från polaris då jag gillar att köra smalt styre och brps fäste kom för långt in, kolla bild för att se skillnaden 😀
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Kört hela dagen idag, bränsletrycket gick aldrig under 45psi inte ens på långa fullgas repor. Men problemet med att den inte orkar varva kom direkt denna gång. Ska plocka isär primären när jag ids och kolla hur den ser ut. Jätteskumt ibland varvar den 7900 sen mitt i allt orkar den inte varva mer än 7200 typ :/
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tycker nästan det låter mer som något tjall med avgasportarna iom att den verkar varva typ 7'? Den borde väl dock ge någon felkod, så länge det inte är något mekaniskt som hänt inne i dom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Ok inte variatorn.....Hum du borde läsa om Ening 9911 "få fart på 600 e-tec tråden där han kämpar med liknande fel.Till slut hittade han felet de va backventiler till avgasportarna som jäklades, mycket svårt att komma fram till så läs sista sidan de 4 sista inläggen och kolla det på din.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Ganska vanligt på 600/800 etec med kärvande backventiler men 850 och 600R har elmotor och inget vakuum.

Går rullarna lätt att snurra? Ta lös dom och rengör/fetta in lagren i dom när du har variatorn i delar. Går bra göra på plats också 😊
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Ganska vanligt på 600/800 etec med kärvande backventiler men 850 och 600R har elmotor och inget vakuum.

Går rullarna lätt att snurra? Ta lös dom och rengör/fetta in lagren i dom när du har variatorn i delar. Går bra göra på plats också 😊
Är de kapslade rull eller kullager så man kan fetta om dem? Om de är öppna glidlager får man ju inte fetta in dem på en variator.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Du måste besikta rullarna väldigt noga de kan kännas glappfri i vissa lägen medans de glappar om du rullar dem i vissa lägen. De kan även va mer sliten på ena sidan. Bryt med en lite skruvmejsel och ruklla runt dem och led glapp runt hela varven. De är rullarna i korset som man måste besikta så noga. Hel nya rullar galppar ca 1 tiondel. Jag brukar även mäta med skutmått mellan rulle och utv kors runt hela varvet fullt intryck såklart. Om man har skutmåttet i löst löäge och med lätt belastning mot rullen kan man vrida rukllen och samtidigt kolla på skutmåttet om de oscillerar i mått runt varvet.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Är nållager med packbox på båda sidor som sagt, håller nog flera tusen mil om man bara fettar in dom typ en gång per säsong iallafall. Många gånger är orsaken att dom går tungt om man har problem med för lite varv.
 
Reactions: Boost III

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Är nållager med packbox på båda sidor som sagt, håller nog flera tusen mil om man bara fettar in dom typ en gång per säsong iallafall. Många gånger är orsaken att dom går tungt om man har problem med för lite varv.
Rullarna gick lite segt, visst inte att man kunde fetta in dem, men satte lite fett runt själva packningen och rengjorde rullarna. Ska testa den någon dag när jag har tid. Ang rave portarna så är dem rengjorda samt nollade för 10 mil sedan, inga felkoder på dem iaf och dem går upp och ner när man drar elmotorn för hand
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Det röda på sidan om rullarna är brickor. Packboxarna sitter i själva rullen.
Skruva ut torxskruven gänga in en längre skruv några varv som du använder för att slå ut pinnen, minns inte om det var M4 eller M5. Använd inte dorn då blir gängorna skrot i pinnen.

Har du variatorn i skotern så lägg ett papper eller nånting under när du demonterar och monterar rullarna. Har själv tappat en bricka in där fjädern sitter och det blev en hel drös med svordomar innan den kom ut därifrån.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Det röda på sidan om rullarna är brickor. Packboxarna sitter i själva rullen.
Skruva ut torxskruven gänga in en längre skruv några varv som du använder för att slå ut pinnen, minns inte om det var M4 eller M5. Använd inte dorn då blir gängorna skrot i pinnen.

Har du variatorn i skotern så lägg ett papper eller nånting under när du demonterar och monterar rullarna. Har själv tappat en bricka in där fjädern sitter och det blev en hel drös med svordomar innan den kom ut därifrån.
Jajjemen, hade isär rullarna som sagt när variatorn var isär, så rengjorde och smorde med fett men inte själva lagret dock, men dem går lätt nu. Går den inte bättre nu så tar jag lös dem igen och smörjer hela lagret med fett 😀
 
Reactions: snötoken

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Tanken var att provköra maskinen idag men det blev inte av, tog dock istället ur rullarna igen och smorde in alla ordentligt med fett, ett av lagrerna ville inte snurra först så rengjorde och fettade några ggr sen rullade det fritt, återkommer med svar om den går bättre sen efter provkörning 😄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Lite offtopic men hur justerar man remspelet på den här varren är de lika bängligt som på AC och Polaris?
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Lite offtopic men hur justerar man remspelet på den här varren är de lika bängligt som på AC och Polaris?
AC har väl automatisk? Den går väl inte å justera själv. Väldigt lätt på brp bara lossa en bult sen skruva ut/in en stor mutter för å justera
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
AC har väl automatisk? Den går väl inte å justera själv. Väldigt lätt på brp bara lossa en bult sen skruva ut/in en stor mutter för å justera
Tror boost syftar på primären. Men den är som jag förstår rätt lika ac och polaris variatorer i det avseendet.