850 e tec ras efter 200mil råd

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Jag hittade inte 850 e-tec vid snabb googling men äldre 800an ska ligga på 45 psi hela tiden. De lär va samma för 850 men försök hitta exakt värde. De ska ivf inte dippa för då har du fel på somppapumpen eller tryckregulatorn. Kör inge mer utan att fixa det,. Jag antar den spikvarar då du drar full mutter?
Går hur fint som helst på alla varv, men ska se över btr ikväll, för när man klämmer åt returslangen så orkar pumpen ge mer än 60psi
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Går hur fint som helst på alla varv, men ska se över btr ikväll, för när man klämmer åt returslangen så orkar pumpen ge mer än 60psi
Ok då har du fel på tryckregulatorn låter de som den är billigare än en pump som tur är.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Tog isär tanken igår, for till åf och skulle köpa en btr, finns inte löst som originaldel så ska man byta den så får man köpa komplett pumparmatur för 4000:- eller köpa eftermarknads. Med det sagt så märkte jag en grej då jag provade skruva isär btren, bulten som justerar trycket i btren hade gängat ur sig, detta kan knappast vara nått vanligt fel? Inget jag hört om iaf. Så gängade in bulten igen och satte ihop, nu håller den 51psi vid uppstart som sedan sjunker ner till 45psi under normal körning. Håller man däremot fullgas typ 5sek+ så droppar trycket till 42-43, är detta normalt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De va ett nytt fel jag inte hört talas om. 51 psi på tomg låter för högt du jag tror den ska ligga på 45 psi (obekräftat).
Ett fall från 51-42-43 är för mycket. Men om den legat på 45 på tomg och faller till 43 psi så är de ok men den ska helst ligga blixt stilla poå 45 om allt är ok. De höga 51 psi trycket är ju såklart inte skadligt för motorn men om den ska ligga bpå 45 så ger de lite fetare tomg och krypfartsåka som ev skulle kunna sursläcka tändstift. Men 42-43psi törs du åka med tills du best en ny tryckregulator. Byt gärna bränslefilter också så inte de spökar också.
Är de ingen som hittar pålitliga bränsletrycksuppgifter på en 850?
När jag sökte på bränsletryck 850 så kom jag in på trådar med liknade tryckfall och många berodde på igensatt filterstrumpa i tankarmaturen. Man måste plocka isär hela armaturen för att se de filtret.
Här är en film på byte av pump men köp inte den pumpen om den kommer med tryckregulator med högre tryck än standard. Han surrar om att pumpen ger både mer flöde och tryck men då måste regulatorn bytas, de är iså fall ett trix för att de är turbo på den.
Brp original pump har dåligt rykte skrivs de överallt på usa forum så de rek att köpa eftermarknadspumpar.
Jag skulle nog köpt ny pump och tryckregulator för de är rätt billiga på Ebay, ja även Sverge kolla Gosnow.se som ex. De som bytt regulator och pump har hölle 45 psi från tomg till full gas de gäller alla 600-800 Etec ivf.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag hittade äntligen ett rel pålitligt tryckangivelse på en 18 850-
I länken en bit ner påstår en snubbe att enklast test att se om trycket är ok är att koppla in bränletrycksmätare till brp dator, vist är de enklast men vanlig analog mätning duger. Han påstår att de ska va 45psi på tomg och 55 på full gas och belastning. D45 på tomg kan bero på lite för låg spänning från statorn då så jag antar att om man varvar 3000-3500v så ger den 55 psi. Ett fall från 51 ner till 42 kan ge snålgång så motorn skär om de är på gränsen till spikning!! Men ring en återförsäljare för mer säkert svar på trycket.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Jag hittade äntligen ett rel pålitligt tryckangivelse på en 18 850-
I länken en bit ner påstår en snubbe att enklast test att se om trycket är ok är att koppla in bränletrycksmätare till brp dator, vist är de enklast men vanlig analog mätning duger. Han påstår att de ska va 45psi på tomg och 55 på full gas och belastning. D45 på tomg kan bero på lite för låg spänning från statorn då så jag antar att om man varvar 3000-3500v så ger den 55 psi. Ett fall från 51 ner till 42 kan ge snålgång så motorn skär om de är på gränsen till spikning!! Men ring en återförsäljare för mer säkert svar på trycket.
Har en digital mätare, kopplat den på samma ställe som åf hade gjort, dvs bytt ut bränslefiltret mot ett t-kort till mätaren, bränsletrycket är inget man kan se i brp dator, inte via buds programmet iaf. . Ska ringa å höra vad trycket ska ligga på när dem öppnar, men känns konstigt dedär med att trycket ska ligga på 55psi vid fullgas, den kan väl inte hålla högre tryck än btren klarar av tänker jag. Och sen känns det som att hade bränsletrycket varit 20psi för lite så borde den ha gått väldigt dåligt när trycket låg på 35psi, vilket den inte gjorde 🤔
Ska se om polaren kan komma över med sin 850 e tec så monterar jag mätaren på exakt samma sätt och ser hur trycket beter sig på den, då vet jag ju om min ger för lite.
Edit: Bränslefiltret i tanken har jag haft lös å blåst ur, såg dock inge skit i det filtret, det andra filtret utanför tanken är bytt
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ja de va lite underligt med 45 psi på tomg och 55 på full mutter men jag tror de va lite strömfall på tomg så pumpen inte orkade mer där. När jag mätt andra efi skotrar har de droppat en aning på tomg men såfort man duttat på gasen typ 3000rpm har de stigit till rätt tryck. Jag tror bara han inte nämnde det men 45psi va väldigt stor diff från 55. De blir intressant att höra vad återförsäljare säger och hur din kompisares maskin beter sig. Prova slå på alla lysen håll tom in bromslyset och handvärmare på fullt på tomg och kolla om trycket sjunker lite, de skulle inte förvåna mig. I bar sett har jag sett drop från 3,9 bar till runt 3,7 på tomg men på de flesta ligger de exakt från tomg 1750v till full mutter i djupaste snö. Min pro rmk som ex droppar inget på tomg inte M8000 heller men de kan tänkas högtrycksspridaren i toppen på e-tec tar mycket ström så de blir mer spänningsfall.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Ett till problem har uppstått, om man håller järnet länge och sen släpper gasen så håller den kvar på typ 3500rpm i nån sekund innan den går tillbaka till tomgång, ganska jobbigt om man är bland träden och skotern fortsätter dra lite efter man släppt gasen. Tips? Den läkte från avgasportar så tog isär och rengjorde samt satte nya packningar i hopp om att det skulle lösa problemet, men det kvarstod. Har även kollat spjällen och gasvajer och där är det inga problem.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kollade lite i verkstadshandboken kring bränsletryck och där står bara trycket ska vara 44 psi över 2000 rpm. Högre än så så verkar det vara problem med BTR.

Screenshot_20240107_204137_Samsung Notes.jpg
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Kollade lite i verkstadshandboken kring bränsletryck och där står bara trycket ska vara 44 psi över 2000 rpm. Högre än så så verkar det vara problem med BTR.

Visa bifogad bild 30541
Jajjemen, bränsletrycket ligger bra nu, dock så undrar jag varför den ”håller kvar” på varven när man släpper helt, detta hände även när bränsletrycket var för lågt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Är tomgången ganska exakt vad den ska ligga på när den väl går ner på tomg? De fenmomenet får jag på våra polaris prio ride om jag ställer upp tomg för högt. Ex om den ska ligga på 1750 och jag ställer upp den till 2000-2200v kan den dröja kvar på 3000v några sekunder. Samma fenomen om tps givaren står för lågt i volt så går den för snålt och kan ev ligga kvar i varv en aning. Annat fel kan va insugsgummi som läcker eller reedventiler som gått sönder. En spridare som inte öppnar kan ge hög tomg också och lågt bränsletryck men de har du koll på nu. Nu när du rivit i allt kolla att insugsgummina från motor sett verkligen gått på spjällhusen fullt ut, du kan ha glömt dragit åt klammer som ex.
De fenomenet känner jag igen från en testkörning av en e-tec 800 t3 summit 2016 men de va tydligen normalt men jag tyckde de va drygt värre. De va dock inte lika illa som du beskriver de va bara 0,5 sek fördröljning vid gasavslag i låg fart,.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Är tomgången ganska exakt vad den ska ligga på när den väl går ner på tomg? De fenmomenet får jag på våra polaris prio ride om jag ställer upp tomg för högt. Ex om den ska ligga på 1750 och jag ställer upp den till 2000-2200v kan den dröja kvar på 3000v några sekunder. Samma fenomen om tps givaren står för lågt i volt så går den för snålt och kan ev ligga kvar i varv en aning. Annat fel kan va insugsgummi som läcker eller reedventiler som gått sönder. En spridare som inte öppnar kan ge hög tomg också och lågt bränsletryck men de har du koll på nu. Nu när du rivit i allt kolla att insugsgummina från motor sett verkligen gått på spjällhusen fullt ut, du kan ha glömt dragit åt klammer som ex.
De fenomenet känner jag igen från en testkörning av en e-tec 800 t3 summit 2016 men de va tydligen normalt men jag tyckde de va drygt värre. De va dock inte lika illa som du beskriver de va bara 0,5 sek fördröljning vid gasavslag i låg fart,.
Tomgången ligger normalt 1200-1250rpm, reedsen såg jag över innan jag monterade ihop motorn. Ska kolla så det sitter bra runt spjällhusen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Tomgången ligger normalt 1200-1250rpm, reedsen såg jag över innan jag monterade ihop motorn. Ska kolla så det sitter bra runt spjällhusen

Ska de ligga så lågt i varv? Inte underligt de skakar sönder primärvarren så fort och börjar leva klappra efter typ 5 mil efter renovering eller ny maskin ,öh lite överdrivet milant de kan säkert va rel tyst någon mil till :rolleyes: Man hör klappret flera hundra meter om en e-tec 850 står på tomg. Jag sätter medvetet tomgvarvet så högt som möjligt eller 2000-2500v just för att spara variator och tändstift samt hetare pipa. Men de går ju knappast på en etek om de ligger så lågt i varv org. Men de går ev höja 300v åtminstone de är bara prova sig fram "efter att du fått årdning på backen" På mina proride kan jag ställa upp till 2000v men de är på f håret att backen ska jäklas då. Men ett underligt fenomen är att trots att jag ställt upp dem till 2000v varm så ligger de på 1750v under uppvärmning från kallstart.Så om man vill ställa upp sin tomg oavsett märke så ställ in den på normal kyltemp.
En viktig sak om man vill ställa upp tomg är att slaka gaswiren i takt med justeringen annars kan gashängsbrytaren på polaris och ac aktiveras om wiren är för spänd! E-tec har jag ingen koll på hur gashängaren funkar.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Ska de ligga så lågt i varv? Inte underligt de skakar sönder primärvarren så fort och börjar leva klappra efter typ 5 mil efter renovering eller ny maskin ,öh lite överdrivet milant de kan säkert va rel tyst någon mil till :rolleyes: Man hör klappret flera hundra meter om en e-tec 850 står på tomg. Jag sätter medvetet tomgvarvet så högt som möjligt eller 2000-2500v just för att spara variator och tändstift samt hetare pipa. Men de går ju knappast på en etek om de ligger så lågt i varv org. Men de går ev höja 300v åtminstone de är bara prova sig fram "efter att du fått årdning på backen" På mina proride kan jag ställa upp till 2000v men de är på f håret att backen ska jäklas då. Men ett underligt fenomen är att trots att jag ställt upp dem till 2000v varm så ligger de på 1750v under uppvärmning från kallstart.Så om man vill ställa upp sin tomg oavsett märke så ställ in den på normal kyltemp.
En viktig sak om man vill ställa upp tomg är att slaka gaswiren i takt med justeringen annars kan gashängsbrytaren på polaris och ac aktiveras om wiren är för spänd! E-tec har jag ingen koll på hur gashängaren funkar.
Jo dem ligger så lågt, tomgången tänker jag inte ändra något med haha, försöker bara lösa ”gashänget”
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kanske lite långsökt men min granne fick ett gashäng på en 850 som resulterade i totlhaveri och grundorsaken till det var att hon hade haft närkontakt med ett träd innan och luftburken hade spruckit så delar åkte in i insuget och läste gasspjällen i fullgas.
Såg i ett av dina inlägg att du saknade delar inuti luftburken...kan någon del hamnat vid gasspjällen?

Kan gasvajern vara skadad så den går tillbaka lite trögt? Hade så på ena grabbens proride och den blev sämre ju längre in på dagen det gick för den frös ihop och slutligen låste den på fullgas. Ny vajer löste problemet.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Kanske lite långsökt men min granne fick ett gashäng på en 850 som resulterade i totlhaveri och grundorsaken till det var att hon hade haft närkontakt med ett träd innan och luftburken hade spruckit så delar åkte in i insuget och läste gasspjällen i fullgas.
Såg i ett av dina inlägg att du saknade delar inuti luftburken...kan någon del hamnat vid gasspjällen?

Kan gasvajern vara skadad så den går tillbaka lite trögt? Hade så på ena grabbens proride och den blev sämre ju längre in på dagen det gick för den frös ihop och slutligen låste den på fullgas. Ny vajer löste problemet.
Jo det saknades delar i insuget vid huven, detta märkte jag dock innan ihop montering så hade isär allt och rengjorde där inne, så inga delar där. Tveksam på att det är gasvajern, håller man järnet nån sekund och sedan släpper så håller den kvar på ca 3000varv i en sekund kanske, håller man däremot fullgas länge, vi kan säga 10sek så kan den hålla kvar på 3000varv i flera sekunder innan den går ner i varv igen. Om det är vajern så borde man ju kunna hålla gasen i botten en stund när den är avslagen och sedan se om den hänger sig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vist nollades tsp givaren vid renoveringen, köpte du tom en ny? Hursom så får man ha i åtanke att tps givarna går sönder rel frekvent på 850 låter de som på USA forum.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Vist nollades tsp givaren vid renoveringen, köpte du tom en ny? Hursom så får man ha i åtanke att tps givarna går sönder rel frekvent på 850 låter de som på USA forum.
Vet inte om åf nollade tps när den var in, är osäker, kan en felställd tps ge dessa symptom? Tänker när den går bra annars
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vet inte om åf nollade tps när den var in, är osäker, kan en felställd tps ge dessa symptom? Tänker när den går bra annars
Ja de kan bli extakt de problemet både om den står lite åt snåla hållet dvs inte nollställd och om de är bortfall av motstånd just vid 3000v. Tps givaren skulle behöva ohm eller voltmätas upp i hela gasregistret och speciellt vid tomg och upp till 5% gasutslag för där är nog buggen iså fall. Ohmmäta den kan du lätt göra själv om du kommer åt kablarna till den någonstanns. Jag brukar leta åt en kontakt långt från tps ggivaren där de är enklare att trycka in nålar bak i kontakten för ohmmätning. Du kan trycka in nålar rakt genom lösa kablar från den också. Du mäter mellan de kablar som inte jordar. Gasa sakta uppöver i gas och tillbaka och då ska motståndet följa gasen perfekt,ser du minsta lilla hack eller bortfall så är tps väck. Jag skrev nog tidigare att endast original duger inga pirat. Till vissa nmaskiner kan du hitta exakt samma tps givare för några hundrigar från bilsidan sök på brp art nr och ta siffrorna från en bild där man ser siffrorna på brp tpsen och sök på de troligen Bosch siffrorna så hittar du nog en billig Bosch.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Ja de kan bli extakt de problemet både om den står lite åt snåla hållet dvs inte nollställd och om de är bortfall av motstånd just vid 3000v. Tps givaren skulle behöva ohm eller voltmätas upp i hela gasregistret och speciellt vid tomg och upp till 5% gasutslag för där är nog buggen iså fall. Ohmmäta den kan du lätt göra själv om du kommer åt kablarna till den någonstanns. Jag brukar leta åt en kontakt långt från tps ggivaren där de är enklare att trycka in nålar bak i kontakten för ohmmätning. Du kan trycka in nålar rakt genom lösa kablar från den också. Du mäter mellan de kablar som inte jordar. Gasa sakta uppöver i gas och tillbaka och då ska motståndet följa gasen perfekt,ser du minsta lilla hack eller bortfall så är tps väck. Jag skrev nog tidigare att endast original duger inga pirat. Till vissa nmaskiner kan du hitta exakt samma tps givare för några hundrigar från bilsidan sök på brp art nr och ta siffrorna från en bild där man ser siffrorna på brp tpsen och sök på de troligen Bosch siffrorna så hittar du nog en billig Bosch.
Okej tpsen blir nästa sak att kolla, kikade runt insugen och luftburken och såg inget skumt där iaf 👍