850 E tec kolvbyte vid 500 mil?

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
240
0
16
#1
Är det kolvbyte runt 500 mil på denna motor också tro som med 800 an?

Vevaxellagren borde väl hålla några hundra mil längre än de fettade som är på 800 an.

Fast är väl ingen som kört så långt än kanske, ska vara i staterna då

Är det någon som hört om det varit nå problem med 850 motorn?
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
240
0
16
#3
Jo lär väl vara så på 850 också som på 800.Det man har läst...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.278
4
38
40
Piteå
#4
Aldrig hört om en 800 etec efter 13 som kört slut på kolvar efter 500 mil. Vevar som skevat. Vevlager som skurit. Tjuvluft som fått skiten att skära men aldrig att kolvarna blir för glapp eller att ringarna tappar komp efter 500 mil.

Tror folk byter kolv åt fanders för tidigt.

Det är ingen 440 eller 600r
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
156
0
6
Pajala/Gällivare
#5
Aldrig hört om en 800 etec efter 13 som kört slut på kolvar efter 500 mil. Vevar som skevat. Vevlager som skurit. Tjuvluft som fått skiten att skära men aldrig att kolvarna blir för glapp eller att ringarna tappar komp efter 500 mil.

Tror folk byter kolv åt fanders för tidigt.

Det är ingen 440 eller 600r

När jag hade kört 500 mil med min gamla summit 800 e-tec så kontaktade jag 8 st återförsäljare och frågade om jag måste byta kolvarna? Dom flesta var chockade över frågan och sa att ring igen när du kört 1000-1200mil! Fortsatte köra utan problem och bytte in den i höstas med just under 1000mil på mätarn👍
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
95
0
6
#6
Jo lär väl vara så på 850 också som på 800.Det man har läst...
Var har du läst det? Jag har köpt en ny skoter (Lynx 850) och återförsäljaren hade inte hört talas om något kolvbyte efter 500-600 mil, inte på 800 e-tec heller, kom med något konkret och inte spekulationer.

Körde 2300mil med e-tec 600 innan vevaxeln särades, inte rört en skruv i motorn före det dock var motorn helt slut vid det laget.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
841
2
18
Offerdal, Jämtland
#7
Ni kan ju läsa min tråd Dags för kolvbyte 800 e-tec, vilka kolvar? Den maskinen har gått 750-760 mil och det har i princip blivit en helrenovering. Dock är kolvarna inom spec. på den men de har dock slitits en del. Tyvärr var ju veven körd på den...och en del annat. Jag misstänker att jag har haft lite otur kring den, antingen måndagsexemplar eller tidigare haveri som förra ägaren kanske "glömde" nämna.

Det jag hörde av ÅF innan gällande kolvbyte var dock ganska varierande och allt från 500-1500 mil men det fanns inget specificerat från BRP. Bara toleranser på kolvarna och har man väl rivit det så man kan mäta dem så lär man byta vilket fall som helst.

Reklamen för 850:in i fjol menade väl på att den var bättre/hållbarare på i princip allt jämfört med 800:an så det låter ju lovande.

Jag frågade SIMO (motorrenoverare i Östersund) när jag hämtade min bottendel där om just 850:in och de hade inte fått in någon sån ännu och han jag pratade med tyckte att konstruktionen såg mycket bättre ut. Jag frågade även om det var någon annan 800 som var bättre än E-tec och han sa att alla var i princip lika dåliga...fler kolvbyten på polaris men fler vevbyten på BRP. Han nämnde aldrig Arctic.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
240
0
16
#8
Aldrig hört om en 800 etec efter 13 som kört slut på kolvar efter 500 mil. Vevar som skevat. Vevlager som skurit. Tjuvluft som fått skiten att skära men aldrig att kolvarna blir för glapp eller att ringarna tappar komp efter 500 mil.

Tror folk byter kolv åt fanders för tidigt.

Det är ingen 440 eller 600r
verkar ha blivit bättre efter 2013 med kolvarna, fast 500 mil är ju inte ens 2 säsongers körning heller
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.349
3
38
piteå
#9
verkar ha blivit bättre efter 2013 med kolvarna, fast 500 mil är ju inte ens 2 säsongers körning heller
Nä inte om man myskör led, då är det inga bekymmer med 500 mil på 2 säsonger, och mest troligt absolut inga Remproblemen oavsett bestyckning i variatorerna. Våldar du i skog så kör du inga 500 mil på 2 säsonger, men remmar kan det spruta
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
240
0
16
#11
Nä inte om man myskör led, då är det inga bekymmer med 500 mil på 2 säsonger, och mest troligt absolut inga Remproblemen oavsett bestyckning i variatorerna. Våldar du i skog så kör du inga 500 mil på 2 säsonger, men remmar kan det spruta
Nä jag gillar att köra skoter, inte böka på och hitta jävliga ställen att sätta fast sig i som förövrigt verkar populärt nu.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.278
4
38
40
Piteå
#13
Eller troligen mkt längre.

Var in med gamla skotern hos åf för service. Kollade hur ofta jag hållit full gas....

Det blir många mil transport tydligen...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.349
3
38
piteå
#14
polarisindy400: Hur många mil kör du per säsong?
Inte många, mellan 100-150, och jag är inte en extrem skogsbökare heller, men mycket skogskörning som transportkörning.
Hinner helt enkelt inte köra nå mycket mer pga jobb mm. Och sen har man börjat bli kräsen på att det ska vara bra väder då man ska vara ute
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
95
0
6
#15
Inte många, mellan 100-150, och jag är inte en extrem skogsbökare heller, men mycket skogskörning som transportkörning.
Hinner helt enkelt inte köra nå mycket mer pga jobb mm. Och sen har man börjat bli kräsen på att det ska vara bra väder då man ska vara ute
Förstår dig, kör några hundra mil mer men man kan säga att jag tar ju skotern till jobbet på morgonen. sen bor jag i en by där man har skogen och skoterled etc några hundra meter från tomten. :)
Leker inte i backar om jag inte ska över ett berg typ, fast kör rakaste vägen dit jag ska och kan då blir många mil i ospårad terräng.