800 rev/xp, motorproblem och remätande?

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hej!

Min kompis är på jakt efter en summit 800. Är det mindre motorproblem och remätande på en XP jämfört med rev eller är det ungefär lika illa på bägge :)

XP är ju självklart nyare men om man bortser från det så vilken är bäst att satsa på tycker ni för ett så om möjligt problemfritt ägande?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det varierar.

Vissa drar ingen rem och vissa äter dom till frukost. Dom skotrar som fortfarande rullar som har problem med remslir/remätande kan dock inte vara många.

Ingen har ju råd att köra runt med en remätare
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Köp ett variator kitt och ev shimsa ut sekundär axeln så är problemet löst. Variatorkitt brukar ändå vara att föredra oavsett om den drar rem eller inte.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack för era svar!

Hur är det med problem relaterade till kolvar,ringar och vevlager osv? Är det nått man ska nojja över eller mer se som "underhåll". Hur ofta behöver man byta kolvar och fetta om vevlagren? Var det 800:an i ZX-chassiet som hade strul med kolvar eller ringar?

Både jag och polarn har åkt 597 i många år, en 99, en 00 och nu åker jag sdi aldrig haft nått problem förutom en returfjäder på 00:an och ett batteri på sdi:n. Vi tankar bara å åker, vintern är för kort för att stå på verkstan :) Man läser ju mycket om problem relaterade till 800:an men det väl kanske så att det bara är dom med problem som hörs...
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Jag anser det är mer som "underhåll".
Själv skulle jag säga var 500e mil att fetta om.'

Hellre vara på den säkra sidan och lägga ner ett par loppor och byta kolvar lite oftare än få ett generalras i mitten på säsongen som kostar mer än planerat..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Längst upp här på skidoo avdelningen har du en tråd där allt och lite till finns att läsa om serie III motorerna.
 

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Är nog olika från skoter till skoter oavsett rev och xp. Sen så om man köper ett rat med 800-1500 mil på mätarn så kan man nog räkna med mer problem än om man köpt en i bra skick. Har en oskruvad rev 800 -03 med 500 mil på mätarn, den går kanon och kommer förhoppningsvis göra det i framtiden också.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fast köper man en som rullat 800 mil så kan den knappast ha käkat en rem var tjugonde mil.

Tror ingen lägger 40k på remmar
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
finns ingen anledning till att fetta om lagren. tar man lika isär det så byter man lager på en gång och så kör man tills den rasar. har fettet läkt ut så har garanterat lagren fått stryk och då räcker det inte att bara fetta om dom
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Håller med, vid 500 skulle jag splitta den och byta alla lager, det är många som pratar om att fetta om bakom primären, men det är inte det enda permanentsmorda lagret. Dessutom, ännu konstigare, är att alla ras jag har hört talas om faktiskt handlar om de inre lagrena. Icke permanentsmorda.