800 Etec problem

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Har en ski-doo 2013 800 Etec 450 mil och var ute och åkte en sväng både igår och idag.

Efter ett tag ca 5km så går den bara på en cylinder nämligen den på höger sida när man sitter på skotern.
Har prövat lyft tändhatten på variatorsidan därför vet jag vilken cylinder den går på.

Om man fortsätter en bit så går den på bägge igen.

Jag ska byta bägge tändstiften men tror inte det är felet då borde den väl inte gå till sig.

Någon som har varit med om eller vet vad det troligen är för fel som kan hjälpa mig?

tacksam för hjälp//Enslow
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Jo stiften kan gå till sig
det räcker nog att byta stift.
Tänk på att indexera stiften så elektrodöppningen ligger rätt till förhållande av injektorerna, dvs gapet mot injektorn
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Det kan vara men jag tvivlar på att det beror på tändstiftet. Hjälper inte nya så prova byta plats på tändspolarna och se om felet flyttar sig. Är det fel på spolen så byt båda två. Ganska vanligt fel på etec både 600/800 och det kan ställa till med andra tråkiga fel om man kör för länge med dåliga spolar.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok jag skall byta bägge stiften imorgon bitti uppmärkta och klara.
Sen blir det provtur på ca en mil och se vad som händer.

Stort tack för era svar.
 

Attachments

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Kan även lägga till att när jag lyfte av tändhatten så slog det gnister ur den när den låg bredvid tändstiftet men när jag satt tillbaka tändhatten så gick motorn endast fortsatt på en cylinder.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Angående tändspolarna räcker det med att byta plats på tändkablarna eller måste man skifta dom?
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok stort tack.
Nu har jag bytt tändstiften och skall ut och provköra en bit och om felet uppstår igen prövar jag att byta tändkablarna och se om felet flyttar sig.
 
Reactions: Boost III