800 etec motorlampa lyser och dör.

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Hade problem i helgen att skotern dog så fort jag startat den, motorlampan lyste och check engine visades i displayen. Provade flera gånger och med lite gas startade den och lampan och felkoden försvann. Körde sedan 4 Mil utan problem. Sen dök det upp igen, provade då gnugga på några kablar och trycka på tändhattarna då gick den bra och inga problem alls tills idag när jag under körning får check engine igen. Startar jag skotern och byter från halvljus till helljus så stänger skotern av sig direkt.. Nu lyser motorlampan direkt jag startar och försvinner inte.. Vad kan jag kolla? Verkar konstigt att det har kommit och gått, även att den stängs av när helljus /halvljus tänds..

Hjälp och tips uppskattas!
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Provade ta felkoder men då går det väl bara hos återförsäljaren då den bara dör för mig..
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Plus att även tankmätaren fått fnatt. Visar tomt men symbolen för tankning visas ej. Sen plötsligt har jag halvtank för att sen igen visa Tomt... :confused:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gjort några modd som påverkar elsystemet typ Xenon eller liknande?

Väldigt kortfattat så prioriterar elsystemet i Etec till att börja med 55 V kretsen som styr DI dvs direktinsprutningsystemet, sedan tillåter den vid ca 800 rpm att 12 V går till RAVE-solenoiden, belysning samt mätare/display, efter ca 2 s fördröjning ger den 12 V till övriga tillbehör samt efter 4 s tillåts laddning av batteri.

Det du kan göra själv utan eventuella felkoder som guide är det rent elementära när det gäller el dvs kontrollera och säkerställ kontakt i säkringar, relän och kontaktdon genom att vrida, jucka, koppla i och ur osv hela vägen från statorn, in i ECU/ECM och vidare till säkringar/relän
Dessutom, har du möjlighet att få in maskinen i ett uppvärmt utrymme så den får torka ur rejält kan det också vara bra.

Svårt annars att direkt definiera "symptomsmässigt" , kan vara glapp, jordfel, fukt eller komponentfel någonstans i elsystemet som gör att den eventuellt inte får tillräckligt med volt i DI-systemet, dock känns det konstigt att tankmätare mm börjar flippra.

Enklast är att strömsätta den via externkabel och koppla upp mot BUDS hos ÅF och hitta felkod att börja nysta från
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ok

P1563 är "High voltage on 55 V system voltage circuit"
dvs antingen har du skadat kablage eller liknande eller så är det statorn som är på väg att ge sig.
Vilket som så är det snabbast att via uppkoppling mot BUDS hos ÅF felsöka och direkt se vilka felkoder maskinen kör ut, samt hur mycket volt den skjuter på in i ECM/ECU(där voltregulatorn sitter inbyggd) säkert har du P1562 "Low Voltage....." också

Vilken maskin och årsmodell har du ? Skriv in så kan admin flyyta till rätt kategori!
BRP har haft problem med statorer i framförallt 2011 och 2012 Etecoch där har de flesta fått bytt på garanti utan större problem även om garantin gått ut.

De statorer de haft bekymmer med är # 420 665 433 och de är under förra säsongen utbytta till # 420 665 435 som ska hålla bättre.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Har en xrs 800 från 2011.
Ska in och prata med återförsäljaren i morgon vad dom säger ang om de går på garanti. Känns ju som det är statorn som är paj då den stängs av direkt. Borde väl vara så för att strömmen hoppar?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Precis, bör vara något relaterat till den och att någon skyddsmekanism i mappningen går in och stänger ned maskinen.
Syns när den kopplas upp och i BUDS kan de köra olika felsök också förutom ren voltmätning mm
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Återförsäljaren hade aldrig hört nått om byte av stator...
2500kr kostade tydligen en ny. Plus jobbet för att byta den.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ok
Det finns alltså ingen recall eller annan form av bulletin på nämnda stator, dock är det den # 420 665 433 som sitter i 11-12 som de har haft en hel del problem med och periodvis har åtgången varit större än tillgången på utbytesstatorn # 420 665 435.

Det skiljer säkerligen mellan olika ÅF hur de hanterar ärenden om garantin precis gått ut för några månader sedan, en större ÅF har troligen bättre möjlighet att köra på goodwill eller få igenom garantiärenden hos BRP.

Visst, är det en maskin med 1500 mil på mätaren kan det vara en diskussion om normalförslitning osv men en 11 som gått 2,5 säsonger normalkörning anser jag inte vara mycket att diskutera utan den bör en kundorienterad ÅF byta så mitt råd är att ta en rejäl diskussion.

Det finns som sagt åtskilliga dokumenterade fall, ÅF kan ju ringa runt och kolla med andra samt även kolla av mot BRP i Umeå innan han avspisar dig helt
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Tack så mycket för hjälpen! Ska ta ett snack med återförsäljaren imorgon och försöka få igenom det.
Skotern har bara gått 280mil så lite längre än så tycker jag att den borde ha fungerat.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Jag skulle få det gjort gratis om jag gjorde Motorrenoveringen samtidigt. Blev en kort säsong men får det iaf gjort. Tråkigt då det ännu är körbart.