800 etec båar

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Tjena! Har en 800 etec 13 som båar när jag gasar.
På tomgången så varvar den 1900 varv och när jag gasar så varvar den 1500 och stannar där.
Innan så var tomgången vanlig och när jag gasade så båade den tills skotern började gå, då fick den en tomgång på 4000varv, efter typ 3 omstarter där samma sak hände så började den gå som jag skrev först.

Jag har tagit isär skotern och sprayat kontatkspray på varenda kontakt. Ändå så är problemet kvar.

Någon som vet vad det kan vara?
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Prova håll lite gas och vicka å rucka på dessen samtidigt, en kompis hade samma problem och efter ett tags ruckande på dessen så gick den igen.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Kan även var nåt i gasen. Låter ju som att det är samma som när man tex har snö däremellan.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har du gjort något med maskinen som kan påverka gasvajern så att TPS inte känner av att throtteln når bottenläget?

Tänker närmast på styrhöjare, justerat vinkel på gasreglage eller styrhöjare, rullat maskinen, haft ut luftburken osv, kan även påverkas av att du har fullt med snö/is i anslutning till spjällhusen som hindrar throtteln att återgå till bottenläge

Om t ex TPS inte känner av bottenläget så tillåts inte varv över tomgång och upp till strax under inkopplingsvarv
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Det jag har gjort är att jag har en 3tum höjare till skillnad från 5tum orginalet.
Skotern har också fått rulla rätt så mycket, det är en summit.

Hade ingen is eller snö ivägen som hindrade trotteln att gå till bottenläge, och luftburken har jag aldrig rört innan problemet kom.

Aja, lika bra att lämna in den då jag har garanti och fjällresan är slut