800 E-tec bränsleförbrukning?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har nu haft kontakt med servicekillen på lynxservice angående oljeförbrukningen och han i sin tur hade kontakt med
brp i rovaniemi och det svar han fick var att dom mät och kollat byt oljepumpar och laborerat
men som det ser ut så ska medleförbrukningen ligga på 3,5 %.

Tydligen har dom 155 hästarna sitt pris!
Han sa dock att det är möjligt att det kommer nå uppdatering senare.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
..... om min drog 3,5% vore jag helnöjd...... eller kanske inte, för det är också skitmycket, men det vore betydligt bättre än 7-10%.....

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
..... om min drog 3,5% vore jag helnöjd...... eller kanske inte, för det är också skitmycket, men det vore betydligt bättre än 7-10%.....
Har du mätt upp att den tar så mycket?
10%, då ska du köra slut på olja innan du du får soppatorsk om du fyllt upp båda innan du for...
Låter otroligt.
Min tar en del olja, har endast kollat en gång, då var det mellan 2.5-3%
Men det känns som mer...

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Tjaba!

Har varit och provat en summit freeride i helgen, är det någon annan än jag som upplever att den bluddrar och har jävligt dåligt gassvar på vissa varv? typ som att den stakar sig vid gaspådrag? Polaris har ju haft detta fenomen på sin cfi 800:a modell, men det här var fan värre.

Någon?

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Tjaba!

Har varit och provat en summit freeride i helgen, är det någon annan än jag som upplever att den bluddrar och har jävligt dåligt gassvar på vissa varv? typ som att den stakar sig vid gaspådrag? Polaris har ju haft detta fenomen på sin cfi 800:a modell, men det här var fan värre.

Någon?
Variatorrelaterat......se till att den varvar 7950-8050 ca så slipper man dom problemen. Typ justera på clikersen

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag testade att köra lugnt och fint för att se hur snålt min Boondocker kunde gå. Drog tuschstreck på oljetanken, full tank i skotern, nollade mätaren och drog ut. Körde både led och lössnö, men lugnt och fint, inge pumpgasning och fullgas bara ett par gånger. Resultatet efter fulltankning bensin och tanka olja med decilitermått blev 9,29 mil, 26,6 liter bensin, 1,05 liter olja... Det ger mig en soppaförbrukning på 2,86 per mil och en oljeförbrukning över 3,5%. Inte konstigt att den drar uppåt 10% olja när man pumpgasar och leker i pudret?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Har inte lekt med instrumentet så mkt, men går det möjligen där knappa fram exakt hur mycket soppa som passerat genom spridarna sen ny? Eller måste datan hos ÅF kopplas in för att få siffror på detta?

Sen vad det gäller oljan: jag har surrat om det tidigare på flera ställen....vart tar den vägen egentligen?
Om all olja pumpas in i motorblocket så skulle ju vevhuset fyllas med olja till slut då den passerande bensinfria luften knappast kan plocka upp och transportera stora oljemängder upp via kanaler till förbränningsrum och vidare ut i luften. Kvarvarande alternativ är att oljan "spolar" förbi avgasportarna från deras matningsledningar och rätt ut i grenröret...... det senare alternativet känns mest troligt, men då infinner sej frågan om varför i hela friden Rotax fått för sej att avgasportarna behöver så kusligt mycket olja jämfört med någon annan maskin.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har inte lekt med instrumentet så mkt, men går det möjligen där knappa fram exakt hur mycket soppa som passerat genom spridarna sen ny? Eller måste datan hos ÅF kopplas in för att få siffror på detta?

Sen vad det gäller oljan: jag har surrat om det tidigare på flera ställen....vart tar den vägen egentligen?
Om all olja pumpas in i motorblocket så skulle ju vevhuset fyllas med olja till slut då den passerande bensinfria luften knappast kan plocka upp och transportera stora oljemängder upp via kanaler till förbränningsrum och vidare ut i luften. Kvarvarande alternativ är att oljan "spolar" förbi avgasportarna från deras matningsledningar och rätt ut i grenröret...... det senare alternativet känns mest troligt, men då infinner sej frågan om varför i hela friden Rotax fått för sej att avgasportarna behöver så kusligt mycket olja jämfört med någon annan maskin.
Precis, det där låter väldigt troligt, och snön färgas ju brun som oförbränd olja när man står på stället och så "ryker" det brunt när man gasar iväg eller när man trycker gasen i botten.
Jag tycker också den skulle gå dåligt om den mängden olja skulle förbrännas, och min går då inte dåligt iaf,
inga tvekningar och ingenting fast hur jag än gasar och busar.

Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har alldrig fått olja att ryka brunt? vad jag vet ryker olja vit/blå den klassiska 2-t blåröken.

Ingen har tidigare talat om någon brun rök efter alla 15 åringars hemmablandade moppe soppa. bakomför dom är det rejäl blårök.

Har alldrig blandat olja så fel på en 2-t så jag har erfarenhet av det men jag jobbar som bilmek och bilar som tar i sej olja genom turbon eller likande ryker vitt. kan ryka så bilarna bakomför bromsar in för dom inte ser vägen men fortfarande helt krit vit rök.

enligt mina erfarenheter ryker det svart av för mycket brönsle oavsätt om den är 2-t/4-t bensin eller diesel.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har kollat min boondocker, 58l bensin på 19 mil = 3,05l/mil, 2,8l olja = 4.8% , 3 mil mkt lugn körning o resten har jag ståt på rätt friskt i det lösa.
Känns inte alls roligt!!! Har ALDRIG haft en 800 med lika hög oljeförbrukning och den här marknadsförs som snål med olja, känner mig lurad, ligger på en oljekostnad på 20kr/mil, helt J###A sjukt, maskinen går dock mkt bra och jag är mkt nöjd i övrigt, men som sagt, skulle inte skada och få ner oljeförbrukningen till en rimlig nivå!

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
ligger inte soppaförbrukningen även den lite hög?
Soppa förbrukning kan man väl inte klaga så mycket över, håller man stumt så vill den ju ha nå mat också....det går ju köra på typ 1.6-1.7 också på led i touringtempo.
Men oljan däremot, kan ju inte va nödvändigt med så hög procentuell blandning?!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
miggy:

har pratat idag med min ÅF och dem skulle ta in maskinen nästa vecka..provköra den och mäta upp..sen mappa ner pumpen.. just nu ligger den på 4-5%..vilket är ganska så högt..han ville få ner den till iaf 3%..
för som den är idag så ryker den så klockerna stannar...

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Har kört min boondocker på som mest 2,4-2,5 liter/mil, då vid mycke puderlek osv... Snålaste är 1,58 lit/mil, då bara ledkörning i relativt lugnt tempo, 10mil efter riktigt stenhårda spår. Borde gå å köra ännu snålare om man vill å lederna är bra, så man slipper slå av för hårnålskurvor å puckelpist där leden är max 2 meter bred osv.
Angående oljan så har ja inte mätt nåt, men har tagit uppskattningsvis dryga 1,5 dunk på 86,5mil, å ett snitt kring 2 liter milen...

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gillar att gasa så 3l/mil tycker jag är ok med tanke på den körning det varit hittils, effekt=bensinförbrukning. Vad jag inte gillar är som sagt en oljekostnad på 20kr/mil, helt vansingt. Fick i uppgift att köra "mer normalt" en halvtank för att mäta förbruningen igen... Om den inte sjunker ner så kanske det händer nått, verkstan sa att det går att ändra på pumpen MEN då gäller inga garantier, känns som det bara är o bita i det sura och köpa mer olja, för lite sesong kvar för att hålla på och fisköra, verkar bli blia till veckan så sista lekhelgen för i år?

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
miggy:

har pratat idag med min ÅF och dem skulle ta in maskinen nästa vecka..provköra den och mäta upp..sen mappa ner pumpen.. just nu ligger den på 4-5%..vilket är ganska så högt..han ville få ner den till iaf 3%..
för som den är idag så ryker den så klockerna stannar...
Jaha så det går att mappa ner pumpen endå!? Lät på min Åf som att det inte gick, oljepumpsbyte va det enda. 6 % ligger min på.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jaha så det går att mappa ner pumpen endå!? Lät på min Åf som att det inte gick, oljepumpsbyte va det enda. 6 % ligger min på.
det går alldeles utmärkt.
min ÅF hade en förhandsvisning förra året på en 800 e-tec..den drog mkt olja..dom tog och mappade ner den.och så..då gick den sjukligt mkt bättre.renare och billigare...drog mindre bensin oxå.. effekte ökade osv..
slutade ryka helt i princip..

och att garantierna inte gäller.de är bara skitsnack, BRP har skrivit att maskinen kommer 450km/L olja..om din kommer 150km/L olja.så är de något som inte står rätt till..då lämnar du in den..ställer dom ner den då så att den drar rätt mängd olja osv.. på auktoriserad verkstad och dom har sett till att den inte är för snålt ställd.då gäller alla garantier i världen..

så tar den mkt olja..lämna in. inte meningen att man köper en maskin som dom säger att dom ska ta mindre soppa och mindre olja..så stämmer inte detta

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, hur ska man göra? Även om jag nu tar det lugnt en par mil och skotern tar 2% olja så kvittar det ju, då kommer åf att säja att min maskin är helt ok och jag kommer att ha en maskin som tar 5% när jag gasar...
Om jag bara skiter i o gnälla mer, prutar på en låda olja och gasar som jag vill resten av sesongen så kan jag ta tag i problemt i höst när fler har hört av sig och vem vet, kanske det kommit en uppdatering?
Vore bra om fler "anmälde" sin höga oljeförbrukning till åf så att det uppmärksammas som ett problem, har ring runt lite och verkar vara den första här i Västerbottens kustland som ifrågasätter det här? Varken Umeå eller Skellefteå hade haft några klagomål mer än att nån ringt o sagt att deras maskin tar mkt olja, ingen som räknat ut exakt förbrukning och hört av sig igen.
Har bara haft min maskin 2 veckor och känner mig upprörd över det här, ni som åkt en hel sesong med hög förbrukning snackar vi ju en hel del pengar för oxå! Kanske skulle starta en oljetråd i stället?

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
46
Norrlänska skogen
Måste bara få inflika, nog är de ganska jävla skumt att broders M8 HCR -11 tar mindre soppa än dom E-tec 800 han kör med...