800 E-tec bränsleförbrukning?

lumberjack

Medlem
24 feb 2011
18
0
1
Mina oljemolekyler står inte still. och kvarkarna skall vi inte tala om... Du får nog klara dig med uppskattningar då exakt inte finns när man mäter.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall

Här har ni fakta på vad era E-tech skall förbruka och uppnå.

sedan blir det väll upp till Åf och fixa ifall nåt inte stämmer.

Bilden är ifrån Ski-doo's egna hemsida.

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jaha, men om jag uppskattar så drar min under 0,2 % olja. Hjälp jag måste ha en ny oljepump! För jag tror att jag bara fyllt på olja en gång under 50 mil tror jag, och då hade jag en kvarts tank olja kvar. Tror jag. Jo det stämmer, och xp:ns fantastiska tankmätare visade 2 staplar. Så där ja, och BRP som sa att Summiten skulle dra lika mycket olja som Pteken!!

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jaha, men om jag uppskattar så drar min under 0,2 % olja. Hjälp jag måste ha en ny oljepump! För jag tror att jag bara fyllt på olja en gång under 50 mil tror jag, och då hade jag en kvarts tank olja kvar. Tror jag. Jo det stämmer, och xp:ns fantastiska tankmätare visade 2 staplar. Så där ja, och BRP som sa att Summiten skulle dra lika mycket olja som Pteken!!
Nu har jag rökt och är lite gladare. Ok, helt exakt på millilitern var jag ju inte ute efter men en del verkar ju räkna ut oljeförbrukningen genom att ta "en slatt olja/halv jeepdunk" och det känns ju som trovärdiga siffror.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Subject:Summit 800R E-TEC Calibration Update
PROBLEM
Through continuous testing and development, wehave designed a new improved calibration for the 800R E-TEC used at altitude.
Under certain riding conditions, engines may miss or hesitate under quick throttle application at midrange rpm's.
(Bluddrar och tvekar på gassvaret i mellanregistret)
This condition will be more noticeable if the clutching is not dialed-in correctly and the maximum recommended engine rpm's of 7900-8000 is exceeded.

NOTE: Slight engine misfire or hesitation during the break-in period should be considered normal.

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Har tidigare mailat lite med amerikanerna och tydligen försvinner inte tvekningarna vid fullgas för många i och med nya mappningen. Utan precis som det står får man ta det via variatorena istället. Winter Brew på dootalk hade samma problem. Min skoter håller på så där, ska snöra på ett variatorkit till veckan så då får man väl se. Ska fråga ändå om mappningen på nästa servie, har alltid gillat att åka snålt. Jag gillar klangen vid 30 minus.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Enligt bilden har man ju nått att gå efter, som det verkar på vissa så drar ski-doon mer olja än bensin nästan, tror dock att man uppskattar lite för mycket, bara att försöka märka oljebehållaren med en tusch penna, och sedan ut och köra. Då får man ju fram exakta siffror, kan ju vara skoj att veta ifall sin skoter drar 2.5% eller 5%, och då säger vissa, bra att den får lite smörjning, men tror inte 5% är så bra för motorn i längden. Eller rättare sagt för avgasportar och dylikt.
Sedan så drar säkert majoriteten av ungdommarnas skotrar mer olja än en normal människas skoter :) har många yngre kompisar och dom har enorm tics i högertummen :)

lumberjack

Medlem
24 feb 2011
18
0
1
Nu har jag rökt och är lite gladare. Ok, helt exakt på millilitern var jag ju inte ute efter men en del verkar ju räkna ut oljeförbrukningen genom att ta "en slatt olja/halv jeepdunk" och det känns ju som trovärdiga siffror.
Ursäkta mig men jag kunde inte låta bli att vara spydig. inte bra för forummoralen, jag vet. jag förstod dig och du har rätt i sak. Själv har jag aldrig kollat oljeförbrukningen på någon skoter, oftast inte bränsleförbrukningen heller. Dock tycker jag att 600 e-tec maskinen verkar snål på båda. samt ganska "luktfri".
Jag räknade ut ungefärlig milkostnad på förra skotern (x-trim 600) och den blev drygt 200 kr/mil.
Dock har räckvidden stor betydelse när jag diskuterar förbrukningar.

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
En fråga bara..... Om vi säger att den får 5-6 procent olja, tappar man inte mycket av oktanet i soppan, alltså om du tankar 95 så är det som att köra på 90 oktan typ, blir inte så effektiv förbränning?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Bästa sättet att kolla oljeförbrukningen måste ju vara att tanka skotern + oljebehållaren full, köra en dag/vecka och sen tanka fullt bägge igen. Ex. 22liter bensin och 4dl olja = 2%

2dl olja per 10 liter soppa = 2%

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Har ingen aning hur mycket olja 800 etechen vill ha men var för någon helg sedan ute o åkte en hel dag med en kille med en xrs o det var inte kul att ligga bakom honom man fick andnöd så att den ville ha olja råder det inget tvivel om ska även säga att det var en 600 Tech med och den kände man ingen olje lukt av.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Så då har jag räknat efter. 5,9 procent olja tar den.
Alldeles för mycket, att fortsätta köra så kommer inte vara bra i längden, finns inga fördelar med en sådan hög förbrukning, bara nackdelar, sedan om den dragit runt 3% ist för 2.5% är ju ingen större fara. Bara att lämna in till åf för justering.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har nu mätt oljeförbrukningen så exakt jag kan på min 800 e-tec, oljenivån låg typ 3 mm över halvtanksstrecket, då var oljetanken stinn när jag började, och på det har det runnit 56 liter bensin genom motorn. Det ger ju en procent på ca 1,9/56 = 3,4%
så lite mindre har den börjat dra. 280 km har jag kört på den soppan och oljan med mycket fullgas på rulle och lek i snön.
Fortfarande tycker jag att medel procenten inte borde gå mycket över 2%.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har nu mätt oljeförbrukningen så exakt jag kan på min 800 e-tec, oljenivån låg typ 3 mm över halvtanksstrecket, då var oljetanken stinn när jag började, och på det har det runnit 56 liter bensin genom motorn. Det ger ju en procent på ca 1,9/56 = 3,4%
så lite mindre har den börjat dra. 280 km har jag kört på den soppan och oljan med mycket fullgas på rulle och lek i snön.
Fortfarande tycker jag att medel procenten inte borde gå mycket över 2%.
Borde bli för stor felmarginal att uppskatta, man måste mäta, 1/2 oljetank kan i verkligheten vara betydligt mindre mht hur tanken är designad dvs det ryms mer på topp än i botten, man är fort på +/- 20 % felmarginal dvs slår det fel på 3-4 dl så är du på drygt 4 % och slår det fel åt andra hållet så är du snabbt på 2,5 %

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alltså, man mäter på följande sätt (precis som med bränslet):

Fyll till maxnivå och kör sträcka x. Fyll till maxnivå igen och mät hur mycket du fick fylla. Det blir så exakt det kan bli utan att väga gram för gram.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Så märkningen på oljetanken går inte att lita på då??

Ska fylla oljetanken imorgon med mått, för har inte kört en meter sen jag räknade ut detta,
så då ser man exakta oljemängden som går dit för den var som sagt stinn när jag började.

Då ser man ju också om märkningen stämmer. :)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har nu fyllt oljetanken med mått, nivån låg någon mm under halvnivåstrecket(måste ståt lite snett när jag kollade förra gången)
jag fick dit 1,95 liter olja så man kan lungt utgå från måtten på oljetanken när man mäter förbrukningen, har man proppfull tank
så är det 1,9 liter ner till halvnivåstrecket.

Detta innebär att min oljeförbrukninge var ett snäpp högre 1,95/56 = 3,48%. Grrr

Lite offtopic:
Jag misstänker att min kedjespännare nöts ner(!) har kört 50 mil sen första servicen då den drevades ner 2 kugg på övre och byttes till 44 mm matta, idag när jag skulle kolla kedjespänningen kunde jag skruva in spännaren 1 cm nästan!? Det är väl inte normalt efter 50 mil???

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Lite offtopic:
Jag misstänker att min kedjespännare nöts ner(!) har kört 50 mil sen första servicen då den drevades ner 2 kugg på övre och byttes till 44 mm matta, idag när jag skulle kolla kedjespänningen kunde jag skruva in spännaren 1 cm nästan!? Det är väl inte normalt efter 50 mil???
Öppna och kolla snarast, jag såg inte ett märke på min sträckare när jag hade upp huset och drevade om när den gått 70 mil