Mina oljemolekyler står inte still. och kvarkarna skall vi inte tala om... Du får nog klara dig med uppskattningar då exakt inte finns när man mäter.
Nu har jag rökt och är lite gladare. Ok, helt exakt på millilitern var jag ju inte ute efter men en del verkar ju räkna ut oljeförbrukningen genom att ta "en slatt olja/halv jeepdunk" och det känns ju som trovärdiga siffror.Jaha, men om jag uppskattar så drar min under 0,2 % olja. Hjälp jag måste ha en ny oljepump! För jag tror att jag bara fyllt på olja en gång under 50 mil tror jag, och då hade jag en kvarts tank olja kvar. Tror jag. Jo det stämmer, och xp:ns fantastiska tankmätare visade 2 staplar. Så där ja, och BRP som sa att Summiten skulle dra lika mycket olja som Pteken!!
Ursäkta mig men jag kunde inte låta bli att vara spydig. inte bra för forummoralen, jag vet. jag förstod dig och du har rätt i sak. Själv har jag aldrig kollat oljeförbrukningen på någon skoter, oftast inte bränsleförbrukningen heller. Dock tycker jag att 600 e-tec maskinen verkar snål på båda. samt ganska "luktfri".Nu har jag rökt och är lite gladare. Ok, helt exakt på millilitern var jag ju inte ute efter men en del verkar ju räkna ut oljeförbrukningen genom att ta "en slatt olja/halv jeepdunk" och det känns ju som trovärdiga siffror.
Lugnt!:hello:Ursäkta mig men jag kunde inte låta bli att vara spydig. inte bra för forummoralen, jag vet. jag förstod dig och du har rätt i sak.
Alldeles för mycket, att fortsätta köra så kommer inte vara bra i längden, finns inga fördelar med en sådan hög förbrukning, bara nackdelar, sedan om den dragit runt 3% ist för 2.5% är ju ingen större fara. Bara att lämna in till åf för justering.Så då har jag räknat efter. 5,9 procent olja tar den.
Borde bli för stor felmarginal att uppskatta, man måste mäta, 1/2 oljetank kan i verkligheten vara betydligt mindre mht hur tanken är designad dvs det ryms mer på topp än i botten, man är fort på +/- 20 % felmarginal dvs slår det fel på 3-4 dl så är du på drygt 4 % och slår det fel åt andra hållet så är du snabbt på 2,5 %Har nu mätt oljeförbrukningen så exakt jag kan på min 800 e-tec, oljenivån låg typ 3 mm över halvtanksstrecket, då var oljetanken stinn när jag började, och på det har det runnit 56 liter bensin genom motorn. Det ger ju en procent på ca 1,9/56 = 3,4%
så lite mindre har den börjat dra. 280 km har jag kört på den soppan och oljan med mycket fullgas på rulle och lek i snön.
Fortfarande tycker jag att medel procenten inte borde gå mycket över 2%.
Öppna och kolla snarast, jag såg inte ett märke på min sträckare när jag hade upp huset och drevade om när den gått 70 milLite offtopic:
Jag misstänker att min kedjespännare nöts ner(!) har kört 50 mil sen första servicen då den drevades ner 2 kugg på övre och byttes till 44 mm matta, idag när jag skulle kolla kedjespänningen kunde jag skruva in spännaren 1 cm nästan!? Det är väl inte normalt efter 50 mil???