800 E-tec bränsleförbrukning?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Ecu:n till 800 e-tech lär ju inte va FortKnox direkt så varför skulle inte nån kunna programmera om den?

Patetiskt att en motor vars ett av det största säljargumenten var att den skulle dra såååå lite olja visar sig dra i vissa fall

långt över vad som är skadligt för motorn ??

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Kör ni verkligen led med den bränsleförbrukningen ? 800 Etec drar 55 liter/Tim i max bränsleflöde vilket är snålt med tanke på effekten.
Ta det flödet mot 50kmt Gps fart i lösnön på fullgas så får fram vad den drar för stunden! Mer om detta i nästa Tidning.
10hp + gäller Etec 600, Till Etec 800 kommer i Mars.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Kör ni verkligen led med den bränsleförbrukningen ? 800 Etec drar 55 liter/Tim i max bränsleflöde vilket är snålt med tanke på effekten.
Ta det flödet mot 50kmt Gps fart i lösnön på fullgas så får fram vad den drar för stunden! Mer om detta i nästa Tidning.
10hp + gäller Etec 600, Till Etec 800 kommer i Mars.
600an går ju redan fint och med 10hk till så behöver man inte en 800 :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har haft in min hos åf efter att min har dragit 6-7liter milen och ca halv tank olja på 30liter bränsle när sen dom provkörde maskinen körde dom den på 3liter milen och 3% hur kan jag få den att dra så jävla mycket mer? en annan grej är ju att den ryker som en gammel indy från 90 och att den aldrig tog så här mycket varken olja eller bränsle under inkörningen.... enligt åf så är allt som det ska.... Hmmm......

var in och sa till min ÅF att den gillar olja.. sa att den dragit ungefär 8liter på 55mil.. sjukliga mängder olja. spec när oljan kostar 160kr/litern oxå..
dom har kikat i ECUn och den har rätt koder osv säger dom.men om den fortsätter ta olja osv så skulle jag lämna in den så får dom prova själv en dag hur mkt den drar så ställer dem om den efter de..
för enligt mig drar den varken mindre olja eller soppa än någon annan 800a snurra..
var å körde mkt ospårat och så för nån helg sen.mätte upp den till kring 3liter/milen..dock inte dåligt de heller med tanke på att de var kring 1.2m lössnö så de var mestadels fullt spjäll hela dan..

nu har jag drevat ner den lite grann (3 kugg^^) så ska se om den ger nå annat i effekten då jag tyckt den kännts lite klen.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det ger en oljekostnad på över 23 kronor per mil. Lägg till dryga 40 kronor per mil i bränslekostnad - lika som för konventionella tvåtaktare...

Intressant är dock att oljekostnaden är mer än hälften av bränslekostnaden... acceptabelt?

SkiDoo's reklam skrev:
2009 års modellprogram förändrade branschen genom E-TEC-teknologin och E-TEC 600 H.O. Våra konkurrenter har ännu inte, efter åtta år, kommit ifatt oss. Och nu tar vi återigen ett kliv framåt med E-TEC 800R. Vi tillämpar nu E-TEC-teknologin även på vår 800R med resultaten en enastående bränsle- och oljeekonomi, praktiskt taget rök- och luktfri, lätt gas och mycket mer.
Jag har svårt att ta dem på allvar, ärligt talat. Om de i alla fall hittade ett rejält fel och åtgärdade det...

R

RevMan

De siffror jag fick från BRP när jag frågade för nån vecka sedan var 4% olja på full gas hela dagen. Vill den ha mer olja än så är det troligtvis nått som inte stämmer.

Angående inkörningen så ställer den om tändningen efter att 80liter bränsle har passerat genom spridarna och efter att man har kört upp 120liter så ska den dra mindre bränsle och olja.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Min drar som sagt var inte mycket soppa, ca 2 liter milen finåkning och 3 "offroad". Helt OK siffror.

Räknar jag att den dragit 3L/milen hela tiden jag haft den så har den spolat genom 240 liter soppa. Jag har i dagsläget hällt genom en hel kartong olja (= 3 gallon, avrundar det till 12 liter), + att oljetanken var full när jag hämtade maskinen samt att jag hunnit nalla en gnutta av den nya kartongen olja. Oljamängden den sugit i sej hittils är alltså ungefär 15 liter. Detta ger en oljeinblandning på 6,6%.... och maskinen verkar oftare ligga under än över 3 liter milen så oljeprocenten är snarare högre i verkligheten än vad jag räknat ihop här.........

Den hade nästan fått ta en halvliter milen mer i soppa om den halverat oljeförbrukningen, om inte annat så hade den blivit trevligare vara i närheten av

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Erfarenheterna av 600 e-tec verkar ju vara betydligt bättre. Om man skulle föröka låna tråden och jämföra med de ägarnas erfarenheter?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Ifall etecen drar 2L/mil och drar olja som en dieselbil så känns ju Powertecen som en klart vettigare motor. Till och med 800HO slår ju etec på fingrarna ekonomimässigt då.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Vi sätter oss ned och tänker lite sundare, vid 2% olja tänker ingen på att det röker. 3% så börjar det ryka så dom som åker bakom klagar högt. 4% finns det ingen som ens tänker tanken att åka bakom dig. 5% så kan man öppna rök disco.
Vart tar oljan vägen?? Kan Etec konstruktionen förbränna mer olja utan att det syns?

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Tja, kör på halvgas i lössnö, tryck fullt, kör ett varv till å du kan omöjligt missa vars du befann dej när du gasade, såvida du inte är färgblind, blir en tydlig brun fläck/rand i snön i en/ett par meter... Olja? Kanske ska sluta skylla på kompisarna dom (få) gånger man gått gråtande från skotrarna pga kraftig avgaslukt som sticker värre i ögonen än 10kg gul lök... :p

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Med tanke på ingen olja egentligen ska komma sej till förbränningsrummet, eftersom den tillsätts i avgasportarna och vevhuset, så måste ju den tillförda mängden vara ansenlig för att den ska kunna "sköljas med" av förbipasserande luft och in i förbränningsrummet för att där bilda rökridå.

Det är klart att en annan variant är väl att oljan rinner rakt ner i grenröret från avgasportarna och bildar rök där utan att ha passerat förbränningsrummet. Borde egentligen vara en rätt snabba affär att se om oljan passerat förbränningsrummet eller inte. Om inte så ska spridarspetsar och tändstift vara rena och fina.... passerar alla procenten förbi i cylindrarna så kommer spridarna och stiften vara tämligen "äckliga" misstänker jag.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Avgas spyor består mestadels av oförbränd bensin pga överskott från lågfarts registret.
Har någon Freeride testat uppdateringen från 22/12 av mappningen som gör den snålare?

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Avgas spyor består mestadels av oförbränd bensin pga överskott från lågfarts registret.
Har någon Freeride testat uppdateringen från 22/12 av mappningen som gör den snålare?
Var inte den för high elevation enbart?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
1200 meter +, = Många av våra Fjäll. Jag har inte bromsat någon Freeride ännu så jag vet inte skillnaden på mappningen jämfört med kort maskin. Den här uppdateringen är bara mottaglig för Summit modeller.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en sak är säker.. tar min olja så kommer ja lämna in den..så får dom dra ner den tills den tar mindre olja..dom får provköra och ställa om..för de funkar inte att maskinen ska dricka olja mer än ja vet inte vad... annars får dom ju sälja oljan för 30kr/litern eller nånting.. för som sagt så har dom ju sagt att den ska dra mindre olja och mindre soppa än vanliga motorer... den drar lika mkt soppa som alla andra 800or i dagsläget och betydligt mer olja... polaris 800 CFI motor tog kring 4liter inkörningen , min kring 6liter..de är inte ens nästan bra..
visserligen om maskinen skulle tagit 1.3liter/milen soppa så hade ju % på oljan stigit ganska bra till kanske 4-5%.. då är detta inte så mkt..eftersom att 3% på en maskin som drar 3liter/milen är ungefär 0.09liter/mil i olja.. och om den drar 1.3 och drar 5% så blir de 0,065liter/milen så där blir de ju lite lite skillnad..men nu är ju inte fallet så att den drar nå mindre olja..

men som sagt.ska ta å mäta upp den här framöver och se exakt %

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Ni som postar hur mycket olja som den drar, har ni mätt exakt eller bara uppskattat? En uppskattning är ju värdelös.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En uppskattning är en uppskattning och inte alls värdelös. "Nästan 8 liter" är i sammanhanget en precis lika trovärdig uppgift som "7,876 liter", när den normala förbrukningen skulle ha legat under en liter.

Återstår för BRP att kontrollera var felet är samt åtgärda det.