600rs tänder bara på en cylinder? svar omg tack!!

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
har en 600rs som har gått fint sen jag köpte den, har kört ca 8 gånger och inte varit något problem. men när jag skulle starta den gick den bara på en cylinder och ville inte tända på höger. Den har stått orörd i garaget sen förra gången då den gick fint! känns som den inte får ström? har byt tändstift även fast de såg bra ut. Kan inte skurit. Tändhatt ,tändspole ?

Hjälp tacksam för snabba svar!
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Har också nå tok problem.. Skotern dog förra helgen, fick igång den och gick hemskt dåligt och luftsmall. Bytte plats på stiften och gick likadant efter det.
Satt på nya stift idag och gick också likadant.
Gnista har jag på båda stiften med båda tändhattarn....

What to do????? Måste ju iväg å köra i morgonbitti i solen!!!!

Tack på förhand ;-)
//Jacob S-D 600rs
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ta och kolla upp hur det ser ut nere i cylindrarna,lys med ficklampa genom tändstiftshålen. Ta ett kompressionsprov. Hur såg stiftet ut när den började gå dåligt? Var det aluminiumspån på det?
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Ta och kolla upp hur det ser ut nere i cylindrarna,lys med ficklampa genom tändstiftshålen. Ta ett kompressionsprov. Hur såg stiftet ut när den började gå dåligt? Var det aluminiumspån på det?
Inge aluminium rester på stiftet. Har tänkt att komptesta, men känns om de det mer har något att göra med bränslet. Gick dåligt först på dagen, sen började den gå bättre och sedan började gå dåligt och ännu sämre, stannat.
Ska försöka göra rent förgasaren och se om de är något tok där. Känns konstigt att de inte ens tänder på ena cylindern, även fast tex ringarna skulle vara dåliga? Förändringen blev snabbt, och skulle ringarna gå sönder så fort så känns de som om jag måste hört något... Hoppas på att fuggen har fått nå skit i sig... Men allt verkar konstigt... Aja, nå annat förslag så vore de toppen ;)

MVH
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Först köper jag nya stift, kollar komp.

Jag kastar om tändkablarna precis som någon ovan har sagt, flyttar sig problemet till andra cylindern? = tändrelaterat
Kastar om förgasarna, flyttar sig problemet = bränslerelaterat.

Är komp bra, stiften nya, och ingen skillnad på att byta gasare:
Tjuvluft alt trasig reeds. ?

Långskott men...
 

Brap

Medlem
12 feb 2011
26
0
1
Flarken
Pröva klippa ena kabeln till "Pipvärmaren" Eller kopla ur den. Sitter ett motstånd i knappen som kan gå sönder. Händer typ aldrig men de hände på min maskin. De som händer om du klipper kabeln är att du får en snällare tändkurva men du märken ingen skillnad o de tar inte skada på motorn. funkar den efter de så äre ba köpa en ny knapp för ca750kr eller köra me den snällare tändkurvan.
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Nu har jag kollat på kompen och jag hade 0, inget utslag alls. På den högra hade jag 9.

Vad kan de va??
Ser inget hål i kolven...
Folk har pratat om packningen mot primär variatorn, me då borde jag även få nå utslag på komp iaf!!!
Om ringarna har gått så lär man väl märkt det? Då läre de väl höras!?

Tipsa mig :)
Står i garaget nu å kliar mig.
Mvh // jacob
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Tråkigt som fan !

Sök reda på anledningen till haveriet så den inte gör om det
Lite tråkigt faktiskt..
En kolvring som var fastbränd i cylindern. Kolven var helt trasig och lite sprickor här och där...
Vet inte riktigt hur jag ska felsöka mer?
 

Kallecobra

Medlem
9 nov 2010
10
0
1
Skogsbo
Ett tips för att undvika dessa haverier är att blanda 1% olja direkt i tanken. Rotax konstruktion är inte att lita på, kolla hur många cylindrar som ligger ute på Blocket tex.Nyare Rotax motorer matas med 4% olja minst.Varför undrar man kanske när nya motorer brukar nöja sig med 2%.Fel kunstrukterat från början och kan inte hjälpas upp med insprutning och annan konstgjord andning.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Ett tips för att undvika dessa haverier är att blanda 1% olja direkt i tanken. Rotax konstruktion är inte att lita på, kolla hur många cylindrar som ligger ute på Blocket tex.Nyare Rotax motorer matas med 4% olja minst.Varför undrar man kanske när nya motorer brukar nöja sig med 2%.Fel kunstrukterat från början och kan inte hjälpas upp med insprutning och annan konstgjord andning.
inte därför dom skär så ofta.. det är för att dom har fettade vevlager.. och då hjälper det endå inte att blanda extra olja då oljan endå inte når lagrena.. det här haveriet beror mest troligt inte heller på oljebrist.. då det är jävligt ovanligt
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dom skär inte för att det är fettade vevlager. Veven kan skära om packboxarna går sönder men då är det väl mer pga. brist på fett.

Vanligaste anledningen till att en Rotax skär/smälter kolv måste väl ändå vara tjuvluft pga trasiga insugningsgummin..
 

Brap

Medlem
12 feb 2011
26
0
1
Flarken
Ett tips för att undvika dessa haverier är att blanda 1% olja direkt i tanken. Rotax konstruktion är inte att lita på, kolla hur många cylindrar som ligger ute på Blocket tex.Nyare Rotax motorer matas med 4% olja minst.Varför undrar man kanske när nya motorer brukar nöja sig med 2%.Fel kunstrukterat från början och kan inte hjälpas upp med insprutning och annan konstgjord andning.
Sist ja kollade in i min maskin o alla andras så finns de ingen separat oljesmörjning på rs'arna.
 

jejjk

Välkänd medlem
18 nov 2010
142
0
16
Sveg
Jag har ju skrivit tidigare i denan tråd...
På min RS så har jag en kolvring fastbränd i cylindern och en stor repa i cylindern.
Kolven är inte så värst fin heller, lite sprickor och märken på toppen av kolven, men de har inte lossnat då bitar från den. Sedan är förbränningsrummet lite skadat, men troligtvis har rester från kolvring legat på kolven och slagit i.
Får nya grejor nu till veckan eller nästa.

Men frågan är
Hur stor risk tror ni det finns att jag har nå delar kvar nere i motorn, vid vevaxeln?

Typ som kolvringar.
Eller har de troligtvis flygit ut med avgaserna?
För skotern blev ju inte stum, utan den gick ju ändå.

Jag undrar om jag måste ta ut motorn och klyva den och kika utefall de finns nå rester? Men skulle man slippa de så vore det ju, skönt....
 
Last edited: