600 rs tappar effekt

Reko85

Medlem
28 dec 2009
6
0
1
Krokom
Hej.
Kör en 600 RS -09 som gått ca 350mil.
Problemet jag har är att ibland när jag kör så tappar den effekt. Ungefär som att man skulle ha tryckt ner nödstoppen. Bluddrar bara mer om man försöker gasa. Den går normalt när den är kall.
Detta hände fyra gånger på hela förra säsongen men nu händer det efter en kilometer, varje gång jag är ute och kör. Ibland dör den också till följd av detta. Måste då alltid använda primern för att få igång maskinen igen.
Senaste tankningen skedde med 95 oktanig soppa. Hade lånat ut den och de visste inte att jag vill ha 98 oktan. Vet inte om det spelar någon roll.
Har någon tips på vad jag ska felsöka?


Detta har jag gjort.
Kollat så att tändstiften har gnista.
Rengjort tändstiften med stålborste.
Rengjort avgastempgivaren.
Rengjort förgasarna.
Rengjort avgasportarna.
Använt primern när maskinen börjar bluddra, hjälper ej.
Kört med öppet tanklock, hjälper ej.


Det jag tänkte försöka kolla på härnäst är:
Bränslepump.
Bränslefilter.
Reedventiler.
Mig veterligen är inte kolvarna bytt. Är mest ute och finåker med polarna och grillar/fiskar ibland så kör inte speciellt hårt.
 
Last edited:

Reko85

Medlem
28 dec 2009
6
0
1
Krokom
Jättestort tack för ditt svar. Vet någon ifall en stator från en 800r -09 passar lika fint på min 600?
Kommer ändå behöva lämna in den för att byta men smidigt om man har med sig alla delarna som behövs för byte.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså stämmer artikelnr så passar den men stämmer dom inte så har jag ingen aning. Men du börja med att felsöka den innan du byter. Kasta pengar på en skoter i blindo är sällan en bra ide