600 ho sdi -04

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Hej.
har en 600ho sdi -04 som startar galant på andra draget varje gång., går superbra tills den blir varm då blöddrar den till lite precis innan den sticker som vanligt, men elbacken funkar endast när den är kall, direkt den är varm så bara dör den när den provar att starta upp igen,

kolvar är bytta för ca 100-150 mil sedan,
har läst de flesta trådar jag kan googla fram, men står inget om problemet med elbacken som jag har, nån här ute som haft dessa fenomen ?

//Mathias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Såg reedventilerna bra ut vid kolvbytet? När reedventiler tätar dåligt får man sur gång på låga varv typ tomg ,de kan då gå bra kall men inte varm.
Gick den riktigt före kolvbytet? Varför byttes kolvarna ,,hade den skurit? Har du kollat komptrycket nu efter kolvbytet?
Kom felet plötsligt?
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Tack för svar å bra frågor som jag tyvärr inte alls kan svara på,
Va idag ut på en tur och åkte i ca 30 minuter, den går skitbra men sitter man å åker typ 50 och den ligger mellan 4-5tusen i varv, sen klämmer man på så bläddrar den till sen sticker den som vanligt,

Ställde den i garaget sen gick jag in å hämtade multimetern, mätte på batteriet och den visar bara 3 volt, slår på den och den ger 14volt, direkt jag slår av går den ner till 5 volt för att stanna vid 3 :)
Så jag kommer inhandla ett nytt batteri som första åtgärd innan jag plockar isär å kollar reeds å spjällhuset.
Återkommer under veckan med dessa resultat.

//Mathias
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Så nu har jag satt i nytt batteri, nu funkar backen utan problem, men fenomenet med att den inte svarar direkt på gasen kvarstår.
Tomgång är bra,
Sen ska man iväg så svarar den inte direkt mellan 4000-5000, men sen smäller det bara till,
Vet att det inte är mycket att gå på men kanske nån som haft samma fel 😇
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Kontrollera kablarna till triggerspolen, kontaktstycket sitter där kablaget kommer ut från blocket dåligt till, du får demontera spjällhuset så att du kommer åt ordentligt.
Varit med om liknande fenomen som du beskriver och då var det skadade kablar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Låter som tps givaren kan ha någ bugg vid ett vist gasutslag. Mät upp den med ohm mätare eller violtmätare leta ohm bortfalll just vid de gasutslag du tror den jävlas. Jag är osäker på om tps har kolbana på den modellen men om de är enm sådan tps givar kan kolbanan fått en liten bränning och de syns som ett borfall av måtstånd. vrid sakta på gasen och tillbaka för att leta bortfall. Ohmvärde ska normalt följa gaspådraget helt utan hicka typ stiga och sjunka i takt med gaspådrag. De går även voltmäta tps givaren och de gör jag om inte ohm mätning hittar bugg dvs i sista hand.
Reedventilerna kan fortfarande va en bov fast den går bra på tomg men kolla tps i första hand för de är svinsnabbt gjort .
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Har mätt upp givaren med multimetern idag, verkar riktigt, även mätt spridarna och rengjort och kollat reeds/spjällhus, återkommer under morgondagen med resultat eftersom det tydligen blev lite kalas så (häcken) blev icke prio 1 :) tackar hjärtligt för all respons i denna tråd.
Med vänlig hälsning, Mathias
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Har nu provat det mesta utom rave-portarna, och här hsr vi nått knas..
Den variatorsidan satt fast i öppet läge, borde ju kunna göra så den blir lite konstig?! Det som inte är så kul nu är att jag gjort rent men jag får ändå inte tillbaka den, och man ser ju nästan ingenting när man skruvar på en rev, nån som varit med om samma sak?
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Ursäkta att det är så dåligt förklarat 😂.

Men avgasporten nyper fast när den har ca 1 cm kvar innan bottenläget, hur gör man för att lösa detta?
Provade samma port i andra cylindern. Och där går den perfekt,
Så det är ju i cylindern det hänt nått, jag ser inga direkta skador när jag kolla in, kolven ser fin ut det jag ser,

Avgasporten är fin och har inga avlagringar på sig,
Så som på bilden är max jag får i den innan det nyper

Lite mer information för er som förstår :)CE9E1ACB-E1DF-4B73-803F-AA064C1D4E67.jpeg
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Mycket ovanligt fel .....Du måste lyfta av cylindern och kolla vad som hänt. Eller kan de va så mycket sot i spåren för avgasporten så den inte går ner? Prova krafsa ur spåren för avgasporten. Nu minns jag inte om du haft den länge? Jag tänker att tidigare ägare fått haveri som skadat portspåret i botten så avgasporten aldrig funkat fullt ut för dig. De går garanterat slipa till portspåret om du har cylindern lös.
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Som du säger så har nog ägarna innan fifflat med nått, ska kolla imorgon kväll igen om jag jag krafsa ur nått, hade bara tops att tillgå som jag blötte i brääklen och torkade med, kände vissa grader som blev mindre allt eftersom, men man ser ju inte in eftersom det är så inbyggt ovanför motorn, och fingrarna är för feta för att nå in å känna med,
Men som du säger så har garanterat ägarna gjort en fuling å tryckt i den å kört,
Funkar ju men den går ju inte så bra på mellanregistret men kanon på fullgas.
Men det positiva i allt är att jag har ju iaf hittat ett fel
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Inte för att det hjälper men det heter inte avgasport, utan avgasventil :)
Avgasporten är hålet mellan grenrör och in till cylinderloppet och en sådan har alla motorer.

Men det är säkert blivit något knas med avgasventilen och säkert en anledning till att man bytt kolvar. För så mycket sot ska det inte kunna bli på 100mil.
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Ursäkta min dåliga mekarsvenska 😂 men herrarna förstår ju iaf vad jag menar, och jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått 🙏🏻
 

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Nu va det fixat, hittade en liten grad inne i ventilspåret, putsade bort den och nu löper avgasventilen fritt, vad som gjort detta och hur länge det varit så har jag ingen aning om, imorn ska jag fixa nya packningar å montera ihop,
Tack återigen för alla svar :)
 
Reactions: Boost III

Sulan82

Medlem
12 jan 2019
11
1
3
42
Malung
Kan nu säga att jag fixat den :)
Ett relä till insprutningen och 1 spridare som strulade, därför den gick som en kratta,
Har idag åkt 5 mil utan nått som helst hack eller avgasmäll :) efter jag fixade avgasventilen gick den ok, men kändes att nått inte va 100% så började kolla relän, och skiftade dom då starta den inte ens, beställde nya och när jag ändå hade den i garaget mätte jag upp spridarna igen och den ena verkar gett upp då jag fick jättekonstiga mätvärden medans dom andra hade exakt samma värden,
Tackar igen för all hjälp och flinar gött när man förhoppningsvis får njuta av resterande vinter 😇🙏🏻