600 HO -06, övertryck i tanken...?

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Det pyser när jag öppnar tanklocket efter att jag skumpat runt ett tag, som att det är tryck i tanken som sagt.
Sökt runt såklart och skulle väl behöva kolla avluftningsslangen till att börja med?
Behöver jag lossa tank och paneler och dylikt för att hitta denna?
Kan det bero på annat?

MVH//S
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Det korta svaret vore nej, det kan inte bero på så mycket annat.
Själv kör jag en IQR med RR tank, saknar riktig avluftning. Får övertryck i tanken när motorrummets temperatur och därmed tankens stiger. Efter någon timmes körning brukar det pysa till rätt rejält när man öppnar. Tanklocket satt på den lilla tanken men nu med den stora som rymmer mer luft och därmed ofta har mer luft som kan expandera så verkar det som att man skulle behöva konstruera någon typ av avluftning i locket.
Helt tätt är det dock inte, skulle bli knepigt att pumpa ut bränsle då :)
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Och tanken kan du ta bort bara du lossar dynan. Ska inte behöva ta loss mer plast mig veteligt. Dock ej skruvat i 06:an
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det råkar inte vara så att du har UNDERtryck i tanken? =)
Det vore nämligen det logiska om avluftningen är tätt. Övertryck kan det ju iofs bli, men det är ju bara om tanken går från kall till varm och du inte tar ut nå soppa ur den(skoter avstängd).
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Ja... Över eller undertryck låter jag väl över till den som vet då! :) Det jag VET är iaf att det pyser till när jag öppnar locket. Köpte ju nytt med tankmätare som skulle vara orginal, kanske inte är fullt funktionsdugligt då mao... Kan ju, om jag tänker efter en sväng, ha varit någon gång då som det uppstod, hmm..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det är ju säkert nån avluftning som jävlas=)
Om tanken är tät brukar det kunna vara ordentligt tungt att få upp locket. det suger fast helt enkelt. Efter ett tag borde även skotern gå skit:p