600 Etec känns konstig komp?

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Har slarvat med att starta skotern i sommar, prövade dra i den idag, gick som "Segt" men samtidigt kändes den "motståndslös" alltså inte nå motstånd när man drog, efter många försök gav jag upp, låsts dörren å åkte iväg, åkte tebaks efter 2timmar å prövade så var det samma visa. Men startate efter några tappra försök, gick klockrent, slog av, prövade igen dä kändes den riktigt fin i kompet. Kan det kanske ha bildats nå lagningar i motorn? Inte rörd sen maj. Gått 500mil
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Varför hålla på och starta upp den gång på gång när du har sommarkonservering på e-tecen?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Undrar jag med, du får ju säkerligen mer kondens i motorn av att starta upp den än att köra den varm på vårkanten och sen sommarkonservera maskin. Etec lösningen är ju kanon med som pumpar oljan till motorn med. Alltid kört konservering både på spray och nu elektroniskt. Fungerat kanon i alla år.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Tycker det är bara dumt att inte använda konserveringen när det finns så lättillgängligt. Köra den varm och några knapptryckningar så är den räddad över sommaren.

Oljepumpen skickar ju på ordentligt med olja under konserveringen för att skydda både motorn och lager från korrosion eller rost, som lätt bildas om man struntar i det.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Att starta motorn under sommaren är sämre på alla vis.

Det bästa man kan göra är att hälla i bränslekonservering och sen köra konserveringsprogrammet.

Frågan är ju vad du känner som motståndslös. Det är inte helt lätt att känna vad som är komp och vad som är svänghjul på e-tec. De är ju rätt så tungdragna pga effekten i generatorn.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
x5 på sommarkonservering vs starta den då och då.

Starta den då och då är väl bättre än inget men då det går att sommarkonservera med en knapp...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Att inte starta den är bättre än inget. Mycket lättare att kolvbultslager börjar rosta om man startar motorn nån gång då och då under sommaren.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är ingen fara att starta upp den så länge den får gå ricktigt länge så all kondens försvinner. Är faktiskt inte alls så dumt att göra.

Det dels så kan det bli lite fukt ändå om den står ute under våra svenska sommrar med väldigt svängande temperaturer.
Och syntetisk olja rinner lätt. därav använder man konserveringsolja som är segare och håller sej kvar bättre utan att rinna ner i motorn. Så startar man upp den en gång mitt på sommarna och kör den ricktigt genomvarm så får man bort ev kondens och får in ny olja i motorn.

Är inte häller bra för bränslesystem och tätningar i motorn att bara stå så det mår också bara bättre av att få gå en stund.

Tänk på det också ni som startar skotern å kör av den från släpvagnen å in i garaget på vintern utan att varm köra den. är samma sak då.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ni som har förgasare på skotrarna. Slå i 2t olja eller någon bränsle konservering. blir lätt oxider i minstycken annars.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jaja jag frågade inte angående att ställa undan den för sommaren så nog om det nu när ni fyllt 1 hel sida med det