600 e-tec skuren orsak? (bild finns)

14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#1
Min Commander 600 e-tec skar på ena cylindern efter endast 385mil.
Jag kände att den från och till tappade kraft och strax senare dog den varefter den gick på bara en cylinder.
Kolven har smält mot avgassidan.
Min misstanke är att injektorn på den sidan satt igen sig och att den blivit överhettad utan bränsle.

Finns det någon expert här som kan analysera kolven och bekräfta eller komma med alternativ teori? :eyebrows:

Bild på kolven:
IMG_20170810_205012.jpg
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#3
Tack för kommentaren, har skickat injektorerna på ultraljudstvätt och bett dem funktionstesta innan rengöring för att få bekräftat att felet ligger där.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.616
2
38
Malå/Adak
#4
Vilken cylinder? Inga remhaverier som orsakat packboxhaveri på veven bakom variatorn?
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#5
Den högra (MAG) är skuren. Har inte haft något remhaveri, förutom att jag ett tag körde med pytteliten midja på remmen, men det var långt innan den skar.
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#6
Nu har jag fått tillbaka injektorerna från ultraljudstvätt och kontroll. Enligt verkstan var den vänstra "skitig både på och i sil", alltså inte den sidan som var skuren! Det kan ju ha blivit en förväxling, av mig eller verkstan, även om jag är ganska säker på att jag märkt upp det rätt. Det syntes också när jag plockade isär att den vänstra var sotig medan den högra var ren utanpå, jag trodde det var normalt i och med att den gått på bara vänstra burken ett tag.

Nu är jag osäker hur jag ska säkerställa att orsaken till haveriet är eliminerad.
Jag har köpt nytt högtrycksfilter och tändstift så att det är fräscht.
Är det något mer som påverkar bränsle/luft som borde bytas?
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
127
0
16
Örnsköldsvik
#8
Kolla så att det inte är någon spricka i cylindern mot vattenkanalen på avgassidan vilket medför bristande smörjning. Det har hänt på 800 e-tec -13.
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#9
Insugsgummina är i bra skick, däremot var det lite skitigt i högra reedventilen, oljigt och lite fibrer som jag antar kommer från en rem som fransat sig. Inget stort glapp dock, bara nån millimeter på en läpp, och efter rengöring var det helt tätt.

En spricka var det mellan avgasporten och en annan port som väl är för att kyla kolven? Men det trodde jag var en konsekvens av haveriet snarare än en orsak till detta? Bifogar en bild.
 

Attachments

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
127
0
16
Örnsköldsvik
#10
Ja, precis en sån där spricka. Det är naturligtvis svårt att bevisa om sprickan funnits innan eller uppstått vid haveriet. För min del tror jag att det var orsaken eftersom i den vid ett tillfälle tryckte ur sig kylvatten utan att den gick varm vilket kan tyda på att det blev tryck i kylsystemet. O-ringen i toppen och cylinderfotspackningen var ok. Teorin med spricka fick jag från auktoriserad verkstad som hade hört om liknande problem tidigare.
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#11
Var inte kylarvätskan missfärgad då?
Min kylarvätska var helt klar o blå.

Visserligen var det ju cylindern som rentvättad, kanske pga kylarvätska.
En annan sak jag undrar är om den kan ha varit så ren i cylindern pga att den inte fått någon 2-t olja innan den skar?
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#12
Det satt inga packningar mellan reedventilerna och cylinder det är ju gummi som tätar där.
Men i packningssatsen finns det med såna packningar, ska man sätta dit dom?
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#14
Jag monterade dit packningarna för säkerhets skull.

Har även köpt ett nytt soppafilter, högtrycksfiltret av metall.
Det finns ingen pil som visar flödesriktningen på det nya filtret.
Vet någon hur det ska monteras?
Råkade också köpa ett med 9,5mm anslutning som det stod skulle passa de flesta 12:eek:r 600e-tec, men självklart var det 8mm på min. Tror att jag kan klämma dit det ändå, eller är det risk att slangen spricker?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.135
1
38
Örnsköldsvik
#16
blås igenom filtret och känn åt vilket håll det går lättast. troligtvis spelar det ingen roll om det inte finns nån märkning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
7
38
Kramfors
#17
Om du är orolig att den inte fått olja på den cylindern så köp et nytt oljespridarmunstycke. Jag vet inget säkert sätt att besikta dem på så ett nytt är säkrast.
 
14 okt 2014
24
1
1
Gällivare
#18
Den är startad nu, och verkar gå som den ska i alla fall.
Men nu kör jag extra 2% olja i soppan.


Vart sitter oljespridarmunstycket?
Är det den som sitter mot vevhuset och heter "check valve"?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
7
38
Kramfors
#19
Den är startad nu, och verkar gå som den ska i alla fall.
Men nu kör jag extra 2% olja i soppan.


Vart sitter oljespridarmunstycket?
Är det den som sitter mot vevhuset och heter "check valve"?
Ja de sitter under insug ner i vevhuset men jag vet inte om de heter check valve för jag orkar inte söka sprängskiss. Länka gärna till en sprängskiss-----------