550F?

  • Trådskapare Deleted member 9532
  • Startdatum
D

Deleted member 9532

Är det bra drag i motorn? hur fort går det?

Det står mellan en Phazer och en MXZ/Summit 550F.

Jag har aldrig kört en 550F, men jag är nyfiken. Fungerar skidres och liknande hårdkörning?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skulle också ta phazern här alla dar i veckan.

körde en 550f förra vintern & inget jag vill gå tillbaks till. Riktigt slö..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är det bra drag i motorn? hur fort går det?

Det står mellan en Phazer och en MXZ/Summit 550F.

Jag har aldrig kört en 550F, men jag är nyfiken. Fungerar skidres och liknande hårdkörning?
Du kommer att sakna hästkrafter oavsett vilken av dom du väljer.

60 i 550f och 80? i phazern..

550f är en stryktålig motor men genom att den är fläktkyld så är den inte överförtjust i att plågas typ långa fullgasrepor..

Phazern är säkert skittrevlig, jag har inte provat den men 80 hk är då för lite för min smak.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Kört ett antal mil med 550 innan lynxen.

Dreva ner så finns det en hel del åka ändå, vikten är avgörande också :)
Kom fram till att mxz var odödlig i allafall, tror inte lynxen håller lika bra :afraid:
 
D

Deleted member 9532

Jag är så kunskapbefriad när det gäller motorer och sånt. Jag kan bara mecka Cyklar:p

Är alldeles för feg för att först lägga ut en massa pengar och sedan börja mecka utan kunskap:)

Man får väl ställa frågor här hela kvällarna:p
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
När man skaffar sig en skoter oavsett modell/årsmodell så får man skruvar-kurs gratis :) man måste lära sig skruva om man nu inte vill lämna in den för service varje gång det är något. Fast det är klart mindre skruvande i en 4takts motor jämnfört mot 2takts motor dock. Men allt det andra finns ändå kvar som boggie, framvagn, och drivsystem osv som man är tvungen att skruva i någon gång oavsett motortyp.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
I skotercross har inte Phazerarna en suck mot 550f maskinerna. Inte vad jag kunnat se iaf.

Klart Phazern går fortare och så, men resten då..
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
550 F bättre än PZ:an. Absolut toppspeed på 550 145 enligt mätaren. Sedan är inte accet så våldsamt. Men om man vill åka jämn snabbt i skogen så är den väldigt lätthanterlig. Har åkt ifrån mer än hälften av de 600 vätskekylda maskinerna som deltagit på SM tävlingarna i enduro. Visserligen körde jag med en gamm Lynx med 550 motor. PZ stod "nästan" stilla när man passerade. Men de blir kul å se på årets tävlingar både cross, backe och enduro hur PZ kan hävda sig
 

jockemeec

Aktiv medlem
20 jan 2008
96
0
6
Arjeplog
Även om jag är en inbiten ski-doo fantast så skulle jag nog välja PZ:an i det läget men nog har jag då fått till ett o annat res med just summit 550:D
 
D

Deleted member 9532

Det är avgjort!
Det blev en Ski-Doo MXZ 550X -08 =)

Det är ju bra drag i den upp till 80 sen går det lite segare.

Inga som helst problem med skidresen, bara jag har en lite snävare kulle att glida över ;)


Tack för hjälpen!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Trevligt som bara den, kul att du skrev vilken skoter det blev :) Hur många hk är det i 08:ans 550F?
 
D

Deleted member 9532

Trevligt som bara den, kul att du skrev vilken skoter det blev :) Hur många hk är det i 08:ans 550F?
Enligt skoterbanken: 75 hk (Stämmer inte)

Enligt alla: 60 hk (Stämmer inte)

Enligt regbeviset: 42KW (56,323HK) (borde väl stämma?)

Hur som helst är jag väldigt nöjd med maskinen. Jag har änsålänge endast hunnit med 10 mil, men jag hoppas att snön ligger kvar till Vecka 13 då det är påsklov. Maskinen drar ju lika bra som min förra 700 upp till 80km/h, men sedan tappar den kraft.
Jag har hunnit med en fastkörning p g a Ski-Doo´s dumma stänkskärm som inte fungerar om det är lite löst. Jag tog tag om skotern och lyfte den och märkte att den inte vägde "nånting".

Haha, den förra kunde man knappt rubba vid en fastkörning och den här kunde jag dra baklänges över en 70cm hög plogvall =)

Kan bara avsluta med:
Det är en underbar maskin!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Enligt skoterbanken: 75 hk (Stämmer inte)

Enligt alla: 60 hk (Stämmer inte)

Enligt regbeviset: 42KW (56,323HK) (borde väl stämma?)

Hur som helst är jag väldigt nöjd med maskinen. Jag har änsålänge endast hunnit med 10 mil, men jag hoppas att snön ligger kvar till Vecka 13 då det är påsklov. Maskinen drar ju lika bra som min förra 700 upp till 80km/h, men sedan tappar den kraft.
Jag har hunnit med en fastkörning p g a Ski-Doo´s dumma stänkskärm som inte fungerar om det är lite löst. Jag tog tag om skotern och lyfte den och märkte att den inte vägde "nånting".

Haha, den förra kunde man knappt rubba vid en fastkörning och den här kunde jag dra baklänges över en 70cm hög plogvall =)

Kan bara avsluta med:
Det är en underbar maskin!
Efter 50mil servicen kommer den säkert gå bätte, så brukar det vara. Våran X-trim 600sdi -07 gick 120 efter mätaren, dock ville jag inte pressa länge när den inte var inkörd, men sen efter 50mila servicen passerar den 120lätt, har kört 155 efter mätaren.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Efter 50mil servicen kommer den säkert gå bätte, så brukar det vara. Våran X-trim 600sdi -07 gick 120 efter mätaren, dock ville jag inte pressa länge när den inte var inkörd, men sen efter 50mila servicen passerar den 120lätt, har kört 155 efter mätaren.
har har visst redan köpt en mxz 550f