500mila-service summit 600 e-tec

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Tjena! Vad är det som behöver åtgärdas på en summit 600 e-tec när den börjar komma upp till 500 mil?
Typ inget ;) Kolla i din instruktionsbok där står det grundligt vad som ska göras enligt en km-tabell. Dock kan man ta mycket med en nypa salt. Du kan byta kedjehusolja(kolla drev+kedja), kolla tändstift och en allmän översyn. När jag köpte en 600 e-tec sa handlarn att du kan köra 1000 mil utan att röra motorn i princip. Den driftsäkraste 600 på marknaden. Men som sagt kolla i instruktionsboken där står det.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
om det är en 2009a så bör du byta ut bränslefiltret om det inte är gjort tidigare.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Byta tändstift på en e-tec...
Är det inte så att stiften måste indexeras efter byte? Så är det iaf på E-tec båtmotorerna.. Vad det innebär vet jag inte, då första service är efter 300h :)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Efter 500 mil bör du byta kedjan i kedjehuset för att ha en fortsatt bra funktion. På min lite äldre maskin gick kedjan av efter 501 mil. Säkert maximal otur. Men den gick av.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Byta tändstift på en e-tec...
Är det inte så att stiften måste indexeras efter byte? Så är det iaf på E-tec båtmotorerna.. Vad det innebär vet jag inte, då första service är efter 300h :)
hehe nä fel av mig.. Brp har garantier på stiften. Ska inte behöva bytas =)
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Efter 500 mil bör du byta kedjan i kedjehuset för att ha en fortsatt bra funktion. På min lite äldre maskin gick kedjan av efter 501 mil. Säkert maximal otur. Men den gick av.
Räcker nog att kolla kedja/drev skulle jag tro.. Men beror såklart på hur man kör. Det är väldigt viktigt att man kollar kedjespänning med jämna mellanrum. Själv kollar jag säkert 5-8 gånger per säsong. Felet många kör på xp chassit är att spänna kedjan för hårt vilket leder till extra slitage..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Läs instruktionsboken.
Jag skulle byta kedja och lilla drevet och beroende på skick kanske även stora. Fick kedjehaveri och kuggbrott på min 800a efter 350 mil...
Plocka isär variatorerna och kolla alla bussningar och rullar, byt variatorfjädrar.
Rullar och sånt Klarar sej nog lite bättre i 600an än i en 800 men många i min omgivning brukar få börja renovera sekundärer före dom gått 300 mil på sina 800a
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är väldigt viktigt att man kollar kedjespänning med jämna mellanrum. Själv kollar jag säkert 5-8 gånger per säsong. Felet många kör på xp chassit är att spänna kedjan för hårt vilket leder till extra slitage..
Ett tips är att ta ur spännskruven direkt när maskinen är ny och stålborsta bort loctite´t som är på den, så kan man spänna kedjan med fingrarna som på tidigare rev, så blir de lagom och inte för hårt !