40" framvagn pro climb

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Funderar nu på en 38" framvagn när det verkar omöjligt å få tag på 40".
Men jag skulle vilja vet om nån kör med 38" framvagn och orginal dämpare med 1 distans?
Hur fungerar det isf? Nått som kommer ta i?
Har kört så i 200 mil. när skotern hänger i luften och man har fullt styrutslag så skaver det lite mot bärarmen. Har däremot inte märkt av något större problem med det, inte så ofta man har så utsläppta dämpare och fullt styrutslag. Helt klart värt att köra 38 ist för 40 om man köra mycket utanför.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Skulle tro att han menar HCR dämpare med 1 distans 42-38" Minns ej hur långa HCR dämparna är men om det är samma förhållande som 40"-38" M borde det "fungera" med 1 distans. Jag bytte från 40" till 38" utan distans och det fungerar fint. Kortar dom dock nu när dämparna renoveras och schimsas om.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Skulle tro att han menar HCR dämpare med 1 distans 42-38" Minns ej hur långa HCR dämparna är men om det är samma förhållande som 40"-38" M borde det "fungera" med 1 distans. Jag bytte från 40" till 38" utan distans och det fungerar fint. Kortar dom dock nu när dämparna renoveras och schimsas om.
Gick du ner en bredd utan att korta dämparna? Hur upplevs det? Väldigt vinglingt eller?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Japp. 40-> 38" Inte alls vingligt. Går väldigt fint på led för att vara en lössnöare. MYCKET bättre än höghus assaulten jag hade innan. Kör du högt tryck i dämparna lär den bli det men det är bara dumt, går bättre både på och utanför led med mindre tryck. Kör 55-60 PSI fram.

Kommer inte kunna jämföra rakt av nu när jag kortat dom, jag har bytt till gripper skidor. Djupare köl än std skräpet.
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Japp. 40-> 38" Inte alls vingligt. Går väldigt fint på led för att vara en lössnöare. MYCKET bättre än höghus assaulten jag hade innan. Kör du högt tryck i dämparna lär den bli det men det är bara dumt, går bättre både på och utanför led med mindre tryck. Kör 55-60 PSI fram.

Kommer inte kunna jämföra rakt av nu när jag kortat dom, jag har bytt till gripper skidor. Djupare köl än std skräpet.
Åh fan! Blir kanske till å prova med att gå från 42" till 38" med distansen som följer med, det vore fint om det funkar slippa köpa nya dämpare. Har sett att endel har flyttat ner boggien med kanske är nått att kolla på det med :)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
12 M är 454cc 13 är 434. Snabb googling, HCR är 474. Med 20mm distans kommer en HCR dämpare bli som min fast med kortare slaglängd då. Bäst är ju andra dämpare dock...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kör med 25mm ilägg i min xf med 38" och boggie nedflyttad 1", funkar bra, högre och vingligare men riktigt busig i terräng!
OBS! Antistab är ett måste annars blir det tvärstopp och du står med boggieskenorna ut genom mattan....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Kör med 25mm ilägg i min xf med 38" och boggie nedflyttad 1", funkar bra, högre och vingligare men riktigt busig i terräng!
OBS! Antistab är ett måste annars blir det tvärstopp och du står med boggieskenorna ut genom mattan....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lät intressant det där :) du har ingen bild på hur det ser ut när du flyttat ner främre fästet?
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Folke: Har du borrade spindlar och 38" framvagn, tillsammans med 40" framdämpare?
Ja det blir ju som det, förutom att ja kör med brett rasmussens styrmojäng. Kanske styrstaget hamna närmre då än när man borrar. Sen har jag flyttat ner boggien till 13' spec
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Okey... Blev mest fundersam för jag gjorde nå liknande häromveckan.

Men då dämparna är för långa blev (i alla fall för mig) spindlarna "fel" mot a-armarna.

Spindlarna har ju som en "urgröpning" där nedre a-armen ska kunna gå in lite då man svängar fullt, men med för långa dämpare så missar a-armen denna "urgröpning" i spindeln, så jag fick slipa ur spindeln med.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
När jag bytte från 42-40 så va det oundvikligt med distans för original längden tog i, och slipa i spindlarna vid tex bygge bättre styrutslag är det många som missar och tar bara där a-armen ligger när skotern står plan dvs resulterar i mycket otrevliga bump steer fenomen, kanske va lite ot.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Ekonomitipset är att gå till närmaste Yamaha-handlare och höra om dom har några dämpare liggande på hyllan efter Öhlins-monteringen på Nytro TTX:arna. De passar på längden och kräver en väldigt liten slipinsats med rondellen för att passa i fästena...
Dubbelkoll, nytrodämparna är alltså rätt längd för att montera med 38" framvagn på en hcr -13?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
De är rätt längd. Men du måste slipa med vinkelslip lite på hylsorna(på dämparna) för att få plats med kayaba-dämparna.
Vet att det funkar bra på SR Viper -14 iaf.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
När jag bytte från 42-40 så va det oundvikligt med distans för original längden tog i, och slipa i spindlarna vid tex bygge bättre styrutslag är det många som missar och tar bara där a-armen ligger när skotern står plan dvs resulterar i mycket otrevliga bump steer fenomen, kanske va lite ot.
Jag har bytt från 42" till 40" på min HCR -13 utan att korta dämparna. Jag har hittills inte märkt några problem med det... men, hur kan man verifiera om det tar i i något läge, är inte riktigt med på hur du tänker? Är det när fjädringen komprimeras och samtidigt med fullt styrutslag eller?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Nu va det ju 2 år sen jag monterade dessa och jag minns det som det tog i nedre delen av dämparen då den frädrade ut max och man styrde, är ju en -12 och det ser ju lite annars ut på spindlarna på en tex -14.
När vi lika är inne på ämnet så saknar jag en höger undre A-Arm 40" eller en undre vänster A-Arm 38":bigsmile: Jag har alltså 3 delar av en 40" och 3 oanvända delar av en 38" och en komplett 40" mycket irriterande så här i början av säsongen och känner lite panik få tag i delar:eviltongue:
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Jag har bytt från 42" till 40" på min HCR -13 utan att korta dämparna. Jag har hittills inte märkt några problem med det... men, hur kan man verifiera om det tar i i något läge, är inte riktigt med på hur du tänker? Är det när fjädringen komprimeras och samtidigt med fullt styrutslag eller?
Hissa upp skotern fram och töm dämparna på luft. Sedan kan du slå fullt styrutslag samtidigt som du komprimerar dämparna. Då ser du var de tar i