40" framvagn pro climb

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Är sugen på å smalna av min xf någon som vet vart jag kan få tag i 40" framvagn gärna komplett kitt till vettigt pris :)
Kanske är nån som har en liggandes, eller nått artikelnr?
Har sökt runt lite på nätet men hittar inget
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Köp ett 38" kit istället. Stor skillnad! Men måste ju finnas en heldel 40" kit där ute eftersom många byter på sina m800 från 2012!
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Jo jag har tittat på 38" men då åker jag på och byta dämpare med, kanske går att köra med dubbla distanser i orginaldämparna? Fjädringsvägen påverkas väl ganska mkt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag la in spacers dom följde med och 6mm till, då blir det frigång men skotern blir högre fram. Då jag redan har boggien nerflyttad blev det rätt perfekt faktiskt! Vinglig på led men skitskoj i skogen.
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Ok! Har du sänkt ner hela boggien eller r det bara bak? Har sett att det finns fler hål i bakre fästet minns inte hur det ser ut på främre
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Hade helst haft svart eller kanske vit, men grön kan ju funka de med går ju å lacka om :) pris för dom då?
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
http://countrycat.com/ccstore/index.php/arctic-cat-38-39-inch-narrow-a-arm-kit-black-2012-m.html

vad måste jag göra för att få det här kittet att lira med org dämparna på en XF?
torskar man på att byta dämpare, eller går det med mer distanser och var köper man det isåfall, och hur många mm ska man ha totalt?
Jag har köpt hem det kittet till min Viper och enligt Glansgården går det att korta dämparna. Men frågan om är hur mycket av dämpningen blir kvar. Man kortade dem fem cm på varje sida har jag för mig. Jag funderar på att köpa nya dämpare.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Jag har köpt hem det kittet till min Viper och enligt Glansgården går det att korta dämparna. Men frågan om är hur mycket av dämpningen blir kvar. Man kortade dem fem cm på varje sida har jag för mig. Jag funderar på att köpa nya dämpare.
Just... ja, känns ju som att det försvinner en del fjädringsväg ja :/ men hur går man till väga egentligen när man kortar dämparna då? rent praktiskt alltså?
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Just... ja, känns ju som att det försvinner en del fjädringsväg ja :/ men hur går man till väga egentligen när man kortar dämparna då? rent praktiskt alltså?
Det följer med distanser i det paketet du länkade till. Men att gå från 42 till 38 måste man nog ha två i dämparna. Om jag har förstått det rätt enligt en bekant så passar yamaha nytrodämparna med lite slipning på fästet på xf chassiet. Sådana är rätt billiga tydligen då de byttes ut mot öhlinare på ttx:en

Edit: Slipning på dämpare alltså, inte chassiet...
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Det följer med distanser i det paketet du länkade till. Men att gå från 42 till 38 måste man nog ha två i dämparna. Om jag har förstått det rätt enligt en bekant så passar yamaha nytrodämparna med lite slipning på fästet på xf chassiet. Sådana är rätt billiga tydligen då de byttes ut mot öhlinare på ttx:en

Edit: Slipning på dämpare alltså, inte chassiet...
ok... men hur gör man? vart sätter man distanserna?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
ok... men hur gör man? vart sätter man distanserna?
Som Crusty077 säger, distanserna monteras inne i dämparna. Alltså måste dämparen demonteras, något man kanske inte skall ge sig på själv om man inte har koll på hur Floatarna är uppbyggda. Det finns säkert någon i ditt närområde som kan göra det för en rimlig peng.
Men att distansera ner dämparna för att passa en 38" framvagn är nog dumt, du får som sagt knappt någon fjädringsväg kvar.
Ekonomitipset är att gå till närmaste Yamaha-handlare och höra om dom har några dämpare liggande på hyllan efter Öhlins-monteringen på Nytro TTX:arna. De passar på längden och kräver en väldigt liten slipinsats med rondellen för att passa i fästena... Skulle tro att de flesta handlare har en låda liggande som bara tar plats. De dämparna är inte alls usla, utan helt dugliga för normal körning. Ska du däremot ut och hoppa a'la Ruff Riders bör du nog kanske tänka om i dämparvalet. :)
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Som Crusty077 säger, distanserna monteras inne i dämparna. Alltså måste dämparen demonteras, något man kanske inte skall ge sig på själv om man inte har koll på hur Floatarna är uppbyggda. Det finns säkert någon i ditt närområde som kan göra det för en rimlig peng.
Men att distansera ner dämparna för att passa en 38" framvagn är nog dumt, du får som sagt knappt någon fjädringsväg kvar.
Ekonomitipset är att gå till närmaste Yamaha-handlare och höra om dom har några dämpare liggande på hyllan efter Öhlins-monteringen på Nytro TTX:arna. De passar på längden och kräver en väldigt liten slipinsats med rondellen för att passa i fästena... Skulle tro att de flesta handlare har en låda liggande som bara tar plats. De dämparna är inte alls usla, utan helt dugliga för normal körning. Ska du däremot ut och hoppa a'la Ruff Riders bör du nog kanske tänka om i dämparvalet. :)
hmmm...ok! då får man kanske tänka om lite :) ett alternativ är ju att man beställer det där kittet, byter med nån som har en M (40") och vill ha en 38" istället... då går man ju ner 2" iaf utan bekymmer, och jag skulle gissa att ganska många som har en M modell är intresserad av att byta till en 38" :)
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Va in till en Yamaha åf idag å hörde om dämpare från nytro, det fanns på hyllan 1500:- st skulle han ha för dom. Lite dyrt nu vet jag inte vad ett par float kostar nya dubbla kanske? Blir till att kolla :)
 

Ferra

Medlem
9 jan 2008
30
0
1
gnarp
Funderar nu på en 38" framvagn när det verkar omöjligt å få tag på 40".
Men jag skulle vilja vet om nån kör med 38" framvagn och orginal dämpare med 1 distans?
Hur fungerar det isf? Nått som kommer ta i?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Visst kommer några av 2015 modeller att ha 40" framvagn igen, tex hcr så det kanske händer att det dyker upp fler på marknaden snart. Jag är helt klart anhängare av 40" framvagnen