3st remmar på 15mil !! freeride 800 - 13

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Tjena

Köpte en freeride 800 e tec -13 för 3 veckor sedan gått runt 200mil , skotern verkar fräsh å rak i chassit å ja kände mej riktigt nöjd iallafall dom första 5 milen för sen for första remmen ! men tänkte inte mer på de och krängde dit en ny 391 å körde in den i drygt 4 mil .. sen när jag börja å gasa på lite mer så gick även den sönder , samma visa med den sista remmen , totalt 3 remmar på 15mil ?

så tänkte höra , någon här som har några tips å idéer jag kan prova för att få remmjäkeln å hålla iallfall en hel helg ??

Motorfästen/kuddar verkar bra då motorn knappt går att röra i sidled eller upp å ner , variatorerna står rakt mot varann så jag tror inte de ska vara nå problem där

Har sjusterat remmspänningen efter varje rembyte

Skivorna och remmen blir stekheta ?

Tacksam för svar !
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ny rem körs in i 10 mil med flera uppvärmningscykler.
Glöm ej att varmköra remmen varje gång också, den är väldigt hård när den är kall.
Men även med detta i åtanke låter det som att du har något annat problem.
Ta in den till ÅF och låt dem kolla linjeringen.
Annars kan du testa med ett variatorkitt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Köra in en rem i tio mil? Allvarligt? Vem gör det?
Är nog väldigt ovanligt, själv ser jag bara till att remmen hinner bli lite varm innan jag gasar som vanligt.
Mina remmar brukar hålla ca 50-70mil, på både turbon och originalmaskinen.
Skulle aldrig få för mig att slösa bort en dag på att köra in en rem.

Har en polare som hade en m800 som älskade remmar, och en helg så skulle han vara duktig och körde in remmen i ca 10 mil, gissa hur mycket längre den remmen höll? precis 10 mil mer än alla dom andra, men då hade han slösat bort en dag och 10 mil på ledkörning, så räknar man bort dom 10 milen så höll den inte bättre. Går inte att skylla bort ett remproblem på dålig inkörning av remmen...
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Tror inte att inkörningen av remmen är problemet !, De sitter ett V-kitt monterat på den vet dock inte vad de är för kitt

En tanke , den övervarvade lite typ 8 200 så ställde ner klickern på steg 1 så den varvar nu ca 7900-8000 , kan de ha nånting å göra med att remmen for ? känns lite långsökt men..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Optimalt är alltid att sätta den på klicker 3 och vikta den så att den varvar perfekt. Klicka sen upp om det är tungt före
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Min erfarenhet är att allt under clicker 3 tar hårt på remmarna.
Måste du köra på cl 1 då har du något fel i grundsetupen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I med ställbara viktpinnar och vikta på 3-4g så borde den funka på klicker #3 sen.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
hmm. okej ! , tror ni att remmproblemet kommer försvinna ifall ja viktar upp variatorn å kör på klicker 3 ?

så de kannske kan vara så att den är drevad så den bli starkare villket gör att ja måste vikta på variatorn / Byta fjäder för att få mer remmtryck ? efterssom den spinner på remmen på fullgas nu? därför remm å skiver blir stekheta? , som halvdåli på variatorer som ni kanske märker..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Bara jag som föredrar att man ligger 100-200 varv över peak då mätare felar lite och känns bättre att den hamnar på peaken vid dippar än att den hamnar 200 varv under peak och tappar kraft och därmed bygger värme !?
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
har kört 6 mil idag ! rekord! , men har märkt en sak till , den drar ju soppa nå jävulst 7.5mil sen ja tanka sist nu äre i princip tomt ändå ha ja vare rätt snäll på gasen :/ och drar rikligt med olja gör den åxå ! , dom här ska väll inte dra just rakt nå olja alls?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
har kört 6 mil idag ! rekord! , men har märkt en sak till , den drar ju soppa nå jävulst 7.5mil sen ja tanka sist nu äre i princip tomt ändå ha ja vare rätt snäll på gasen :/ och drar rikligt med olja gör den åxå ! , dom här ska väll inte dra just rakt nå olja alls?
Det lät sjukt mycket om du varit snäll på gasen och den tagit 7 liter milen...
Olja drar dom som bara fan. så lite soppa ska dom dra men olja drar dom minst dubbelt så mycket som alla andra skotrar så det är ej onormalt
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
ja de känns onormalt mycke tyck ja! , ha ju i princip bara kört led i sakta tempo idag.. . ja just ! köpte 3st 3liters brp olje dunkar när ja köpte skotern , å försäljaren sa att de skulle räcka 1-2år minst !! ha gjort av med en dunk redan.. blir ju som Grå/bruna fläckar i snön där ja ha stått still :p
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ja de känns onormalt mycke tyck ja! , ha ju i princip bara kört led i sakta tempo idag.. . ja just ! köpte 3st 3liters brp olje dunkar när ja köpte skotern , å försäljaren sa att de skulle räcka 1-2år minst !! ha gjort av med en dunk redan.. blir ju som Grå/bruna fläckar i snön där ja ha stått still :p
Nånting är ricktigt fel på din skoter om du spränger remmarna och suger i sej 7l/mil på led Körning.
Avgasspyor i snön är också ganska normalt för en e-tec.

Jag hadde en 2012 freeride och även med original variatorsetup klarade den att plågas hårt i djup snö utan att ha problem med remmarna. Så en bra början skulle jag nog säga är att återställa allt som är modifierat så som variatorer pipa/slutburk mm och se hur den fungerar då?
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
jo att nånting ä fel har jag åxå listat ut ! , Dock inte vad .. den är orginal förutom att de ska sitta nått V-kitt på den , och orginal variator grejjern ha jag inte.. Köpte den hoss ÅF i ö-vik , måste ringa dit å fundera lite !
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
20mil rem jätte fin, rengjort 3ggr skivor och rem och det behövdes under dessa 20mil. Olja och skiten letar sig till variatorn på ny skoter var jag märkt. Dock hade du 200mil ser jag. Renlighet på skivor och remsida är mkt viktig samt uppvärmning av rem ordentligt då blir ytorna lite klibbigare och fäster bättre motvafiator skivan. Tänk på att efter hårda report att stanna stå på tomgång alt slå av öppna kåpor, lite känsla måste man ha angående värmen som byggs upp. Aggresivt variator kit tror jag inte på en lössnömaskin pga värme utvecklingen. Bättre att satsa på ett lägre tryck på primär fjädern med samma slut tryck som sänker till slags varv samt sänker arbetsvarven ifrån tillslag upp till ca mid high rpm och på det sätt minska värme uppvecklingen. 7l milen låter galet om du kört lugnt på led. Min tog idag 2,4l på touring sväng 12mil lös nästan hela tiden med ett medium tempo, Summit T3 163 40% inkörning kvar
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
kört 5mil hårdkörning idag , remmen är hel och ser ut som att den har tage mindre (?!) bränsle ... de konstiga är att jag just nu kör på en 383 remm ? den verkar hålla bättre än 391an.. blir inte klok på denna skoter...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Under inkörningen drar e-tec sjukligt med olja. Nu tycker jag inte min drar så jävla mycket. Men när du tankar den fullt, ställ dig på bågen å tryck ner bakdelen. De bildas en luftbubbla. Tankade på macken 12.3L så var de upp till tanklocket och sen tröck jag ner bakdelen, så bubbla de till och fick i 7L till.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Under inkörningen drar e-tec sjukligt med olja. Nu tycker jag inte min drar så jävla mycket. Men när du tankar den fullt, ställ dig på bågen å tryck ner bakdelen. De bildas en luftbubbla. Tankade på macken 12.3L så var de upp till tanklocket och sen tröck jag ner bakdelen, så bubbla de till och fick i 7L till.
okej , Men inkörningsperioden bör ju vara passerad när den gått 200mil tyck ja ? , jaha där se man ! tyckte de som bubbla ibland efter ja ha tanka ! , ska prova å trycka ner den bak nästa gång ja tankar ! =)