2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
exakt den där biltema pumpen hade jag på första turboprojektet. Funkade utmärkt, lite stor men, funkade bra=)
Jaså intressant! Hade du glidlagrad turbo? Vilket oljetryck fick du och på vilken olja? Körde du mycket med pumpen? Vart lite mycket frågor nu :) / Johan
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Turbosuget har inte gått över.

Har nu tagit ur motor med allt runtomkring utom elen, dynan, tanken och huven och tvättat allt med avfettning och diskborste.

Klurar på de här med oljepump. Hade varit fint att sätta mekanisk pump på de vanliga oljepumpsdrivningen. Den axeln snurrar typ hälften av motorns varv.

Såhär ser mitt förbränningsrum ut nu, på typ 34cc.



Snabbmoddade fram ett på 44cc som ska ge ungefär 10:1 i komp. Kan de fungera? Ganska platt botten.



Just nu lutar de åt att skaffa en Kina T04E eller en T3/T4. Vore fint med en billig turbo, kan lätt hända att dom går sönder.

/ Johan
Hur mäter du förbränningsrummen,med konturograf?
Jag gör så här.

DSC02103.jpg
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
_JP_ om du skickar hit en topp skulle ja kunna mäta upp den me en 3dscanner, om de nu är nått som är intressant.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jaha de där såg riktigt seriöst ut!

Jag har bara kört med skjutmått, duger nog bra åt mig :)

När jag ska göra nya förbränningsrummena blir de väl ändå inte med sån grym precision om man ska svarva manuellt.

/Johan
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Varför ska du svarva manuelllt?
Bestäm hur du vill ha toppen,räkna på det.
Jag fixar det åt dig, vi Vinäsare emellan.
Ta det via PM.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
CNC-svarv kan vara trevligt...
När jag gör toppar från scratch så brukar jag svarva den första enligt ritning (manuellt) sedan gör jag en gipsavgjutning av den första toppen som kapas i mitten, sedan har jag den som referens till dom andra, då blir det så exakt det går med den manuella metoden...

När jag mäter toppar brukar jag göra en gipsavgjutning av toppen som sedan delas i mitten och scannas in i datorn, sedan använder jag ett cadprogram för att få ut linjerna och mått.

Det tar tid men det är kul också!
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Du var en jävel att vara naiv.
Nu har jag erbjudit mig.
När du har lärt dig matematik istället för trail and error
metoden kan du höra av dig.


Nu är det försent.
Toppar och andra Billetprylar
gör jag till mina kompisar.
 

Attachments

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Hmm jaha här diskuteras det.


Toppen ligger på is så länge, men har idag tagit tag i de här och letat fram lite prylar. Köpte en sån där Biltema 25-987 pump att prova med, får väl se om det blir en flipp eller flopp. Har en ford justerbar bränsletrycksregulator som jag tänkte ha till oljesystemet och köra på ATF olja. Skakade också fram en turbo, blev en smått begagnad kina T04E, A/R 50 på kompressorhuset och 63 på avgashuset och mest troligt (inte kontrollmätt):

Turbinhjulsdiameter (ingång)
65.5mm.

Turbinhjulsdiameter (utgång)
55.9mm.

Kompressorshus ingång
70mm.

Kompressorhus utgång
52mm.

Kompressorhjuldiameter (ingång)
50.5mm.

Kompressorhjuldiameter (utgång)
76mm.



Har lånat lite grejer av polare, han ska ändå inte använda de i vinter, en tryckbox och moddad speedwerx pipa med borttagen ingående stinger och har 2.5 tums resterande stinger med WG uttaget på expansionskammarn och en intercooler. Ska sätta in en reedkorg från en wildcat i tryckboxen så den får den luft den vill innan laddtrycket kommer. Har även köpt lite gummikuddar till upphängning av turbon. Imorrn blir de skruvning är det tänkt, då andra har älgjaktsledigt får jag ta skoterturboledigt :)



/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Idag har jag provmonterat dit det mesta.





Blir nog bra. Funderar på att rationalisera bort reedkorg i tryckboxen, vore jobbigt om de vart is i den och börjar läcka. Intercoolern är jag också osäker på, blir ju så lågt laddtryck så luften borde inte bli så varm utan den. Sen är ju frågan hur jag ska lyckas rymma en ljuddämpare...



Gjorde ett av två pipfästen, blir ett till nere vid turbon på nå vis. Lär bryta lite vid hårda landningar, turbo och wg väger ju ändå några kilo. Förhoppningsvis smälter inte gummikudden...

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fränt ! hur ska du lösa soppan ? wildcatreedkorgen är kanske lite liten ? ser ju ut att höra till en moppe , jag skulle stoppa i en org korg istället ...
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
fränt ! hur ska du lösa soppan ? wildcatreedkorgen är kanske lite liten ? ser ju ut att höra till en moppe , jag skulle stoppa i en org korg istället ...
Tänkte prova feta på med boondockern jag har, tycker det borde gå trots att jag inte har mapsensor till den. Backup planen är att köra med en sån där attitudebox, han som jag lånat pipan av har en sån liggandes också. Blir väl originalsoppapumpen i steg 1, den sägs ju ska räcka till ca 200hk.

Ja de är en liten korg de där, men en vanlig ryms typ inte då de blir så mycket instick i boxen.

/ Johan
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
ballt! synd att T04 är en turbo från 70talet, men de går ju att börja me den.
Reedkorgen behöver inte flöda mer luft än kanske 50hk sen så stänger den och turbo tar över... :)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Intercooler ska du ha även om du "bara" laddar 0.5, en 2takts motor älskar kall luft...
Jo dom är ju lite äckliga dom där aggregaten men duger att prova med, är ju inte säkert att oljesystemet fungerar.

Okej ja de lär väl inte skada att montera dit den, ingen idé att stressbygga direkt :)

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att korgen stänger när laddtrycket kommer förstår jag men när kan nog skilja sig rejält , 50 hk skulle man aldrig få ut en sug motor med den reddkorgen , men 20 kanske , att köra med en vanlig BD box utan ngn som helst koll på laddtryck verkar ju vanskligt , att det går betvivlar jag inte men driftsäkeret å körbarhet blir nog lidande , hoppas ja har fel :)