2019 Lynx Xtrim SC 900 ace Tråden

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Den var ordentlig den, kanske inte den snyggaste men men.. ;)

Det lutar åt den 55 liters som du ser på orange Renegade i bakgrunden på ena bilden även om det inte är Linq.
Jag köpte den på bilden 40 liters! 110 liter var på någon annans maskin.

Tog hem min idag och nu blir det till att skruva dit gps (276cx) i det extra handskfacket fram.
Satt usb uttag i den, men kom på att det kanske inte var det smartaste eftersom nu måste jag hitta en lösning att ta ström till gps. Ett ciguttag hade funkat bra, men det kanske finns ström någonstans?🤔
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag har en sc 600 etec 2017 och ett tips är att ni börjar scanna blocket efter begagnade boggie-dämpare från någon RE-modell om ni tänkte hålla lite högre tempo på guppig led. Körde 7-8mil innan jag bytte då jag tyckte den kickade för mycket. Nu kan Lynx så klart ha justerat returen på boggidämparna till 2019 men för mig blev det en helt ny maskin med riktiga dämpare. La ca 5000kr på inköp och renovering och nu är skotern både trevligare i högt och lågt tempo plus att om jag har passagerare så åker den bekvämare.
Värt att nämna är att min pappa också har en äldre SC och han anser inte att man behöver göra något dämparbyte så smaken är ju såklart olika.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Jag har en sc 600 etec 2017 och ett tips är att ni börjar scanna blocket efter begagnade boggie-dämpare från någon RE-modell om ni tänkte hålla lite högre tempo på guppig led. Körde 7-8mil innan jag bytte då jag tyckte den kickade för mycket. Nu kan Lynx så klart ha justerat returen på boggidämparna till 2019 men för mig blev det en helt ny maskin med riktiga dämpare. La ca 5000kr på inköp och renovering och nu är skotern både trevligare i högt och lågt tempo plus att om jag har passagerare så åker den bekvämare.
Värt att nämna är att min pappa också har en äldre SC och han anser inte att man behöver göra något dämparbyte så smaken är ju såklart olika.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi kommer att åka två vuxna ofta. Är det möjligt att anpassa original dämpare efter det?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vi kommer att åka två vuxna ofta. Är det möjligt att anpassa original dämpare efter det?
PPS boggin är i mitt tycke riktigt okänslig i positiv bemärkelse för om man sitter själv eller åker två, tycker man oftast inte behöver ändra nått mellan när man kör själv eller åker två. Skulle ni tycka den slår igen så går det att öka fjäderspänningen (eller öka kompressionsdämpningen om man har dämpare med sånna inställningar)
De jag menade med att passageraren åker bättre med bättre boggiedämpare är att det blir i princip aldrig otäcka genomslag om man missar att sakta ned för något större gupp.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: niak och mrplasma

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Är dubbeldynan, Lynx 1+1 sätessystem Radien Art. nr: 860201863 möjlig att snabbt byta eller ta bort utan verktyg? Jag önskar snabbt och enkelt komma åt batteriet.
1545317624850.png
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Var har ni eller handlaren klistrat regplåten?
Jag funderar på att klistra den på extra handskfacket. Blir då bakom rutan




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Beställde min 900 ace med usb uttag och testade sätta iPhonen på laddning. Den laddar telefonen på tomgång. Det var ju bra eftersom jag hört att 12 voltsuttaget ger ström först efter ca 2000 varv/min .
 
Reactions: pangpung

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige
Hallå.
Ny på forumet..:)

Är på väg att byta in min renegade 1200 x mot en 19 x trim.
Inte provkört någon än men fått veta en del genom er 👍
Blir man besviken på "klippet" i motorn 1200 vs 900 ace tror ni?
Sen ska det finnas även fläkt i 900an stämmer det?
Haft lite problem med varmgång i 1200an vid pulkadragning men det ska väl inte vara nåt problem med 900an?

Mvh.
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Det är elfläkt på 900 xtrim. Sett min och hört den live.
I sportläget är den kvick och jag tycker den går tillräckligt fort. Har dock inte kört mer än en halv tank med den. Kommer vara mer pulver efter ca 2 tankar.
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige
Låter bra att fläkten funkar som den ska.Borde ju inte vara några problem på vårskaren med pullkan i så fall..😀.
Egentligen är jag en rs.re kille..mja gubbe..😎 byte dämpare som nån föreslog kanske kan va en ide.
Men nu är det pullkadragning i första hand som gäller..

Vissa av er har haft x trim länge ser jag..några tips om vad som kan fallera på dom( om det nu gör det) ?
Mvh.
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige
Hallå
Jo x trim kom med radien och uppdaterade motorn vet jag.
900 x trim är i princip likadan typ av skoter som reneg adrenaline , dämparna är samma fast heter olika..mjuka..!
Någon som provat optimera (trimma) 900an?
Turbon hade suttit fint men kommer nog tidigast nästa år och då drar ju prislappen också.

Typiskt att man måste ha två skotrar nu för tiden för att vara helnöjd...😱.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Hallå
Jo x trim kom med radien och uppdaterade motorn vet jag.
900 x trim är i princip likadan typ av skoter som reneg adrenaline , dämparna är samma fast heter olika..mjuka..!
Någon som provat optimera (trimma) 900an?
Turbon hade suttit fint men kommer nog tidigast nästa år och då drar ju prislappen också.

Typiskt att man måste ha två skotrar nu för tiden för att vara helnöjd....
Kika den här tråden på doo-talk ang att få mer fart i 900 ace utan turbo

2016 Blizzard 900 ACE Build & Tune
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=32065&share_tid=1435138&url=http://www.dootalk.com/forums/index.php?/topic/1435138-2016-Blizzard-900-ACE-Build-&-Tune&share_type=t


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
56
Sverige
Intressant..brukar ögna igenom trådarna där ibland.
Tyvär blir det mycket fackspråk på engelskan så man hänger inte med.

Någon som orkat kolla tråden och kan göra en enkel sammanfattning?

Vikter och fjädrar är vad som gäller tror jag..😏
 

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Jag har en -13 Renegade 137" med R-Motion som jag är jättenöjd med och behöver ersätta min Boondocker -13 som är en 154" och inte så smidig och tänker 900 Ace är superbra.
Xtrim med 146" så hoppas jag få det fina med led och ändå klara mig i djupsnö med lite kullar.

Ni som har Xtrim, har ni någon jämförelse med R-Motion?, samt är det stor skillnad med Raiden chassi (och motorn 2019) eller är en 2018 "lika bra" som familjeskoter.

Hittar inga recensioner på Xtrim SC på youtube, som någon skrev så är väl Xtrim lite som Renegade Adrenaline, men antar bättre i snön, så kanske nästan Freeride 146? som väl har kraftiga dämpare.

Vill kunna åka 2 och dra pulka på vårskare (då går nog Freeride bort som bara har 2 takt)?