2019 Lynx ranger 49 pro tråden

mysmats

Ny medlem
21 mar 2007
3
1
3
strömsund
Har du nån bild på boggien sen du flyttat den ?
Hej

Jag lovade återkomma då jag provkört min Ranger 49, så ni vet hur den blev.
Körde en timme igår för att utvärdera. Tyvärr bara 15cm snö här i Boden på lederna, djupsnötest får kvarstå till vintern.
Om jag i ett tidigt skede var nöjd till 30% med maskinen, så är jag i dagsläget 85% nöjd. Så ändringarna är verkligen ett stort steg på vägen.

+Maskinen går faktiskt att smyga med, även om den är känslig på gasen, med det får man nog acceptera och lära sig. HELT klart OK i alla fall.
+Balansen i maskinen är klart mer ”förutsägbar”, den ”sitter” bättre mot marken. Men som sagt, endast testat på led hittills.
+Dom har INTE slöat ner motorn, det är ett jävla skjut i motorn när man trycker på, skidorna släpper en aning från underlaget vilket jag tycker är bra om man ska ”lyfta” fronten över nå skit i skogen.

-Backshiften då man släpper gasen är rätt kraftig, kanske rätt vanligt på nya motorer. Vet inte om det går att åtgärda, men det är vad jag upplever. Man kanske vänjer sig.
-Framdämparna är sjukt dåliga, fast det visste vi ju redan. Hittar jag Fox Float jag kan få köpa till rätt peng kommer jag nog byta direkt.

Summering: Jag kommer ge maskinen en rejäl chans i vinter. Kommer rekommendera alla som haft problem att utföra dessa uppdateringar.
Har du nån bild på hur den är flyttad i boggien dom nya hålen ?
 

lundis

Ny medlem
6 jan 2020
4
1
3
48
kiruna
Hej

Jag lovade återkomma då jag provkört min Ranger 49, så ni vet hur den blev.
Körde en timme igår för att utvärdera. Tyvärr bara 15cm snö här i Boden på lederna, djupsnötest får kvarstå till vintern.
Om jag i ett tidigt skede var nöjd till 30% med maskinen, så är jag i dagsläget 85% nöjd. Så ändringarna är verkligen ett stort steg på vägen.

+Maskinen går faktiskt att smyga med, även om den är känslig på gasen, med det får man nog acceptera och lära sig. HELT klart OK i alla fall.
+Balansen i maskinen är klart mer ”förutsägbar”, den ”sitter” bättre mot marken. Men som sagt, endast testat på led hittills.
+Dom har INTE slöat ner motorn, det är ett jävla skjut i motorn när man trycker på, skidorna släpper en aning från underlaget vilket jag tycker är bra om man ska ”lyfta” fronten över nå skit i skogen.

-Backshiften då man släpper gasen är rätt kraftig, kanske rätt vanligt på nya motorer. Vet inte om det går att åtgärda, men det är vad jag upplever. Man kanske vänjer sig.
-Framdämparna är sjukt dåliga, fast det visste vi ju redan. Hittar jag Fox Float jag kan få köpa till rätt peng kommer jag nog byta direkt.

Summering: Jag kommer ge maskinen en rejäl chans i vinter. Kommer rekommendera alla som haft problem att utföra dessa uppdateringar.
Har du hunnit köra något mer?, nyfiken på om du upplever några nackdelar.

Sen vad gjorde du med balataremmen, satte en ny kortare eller spände befintlig?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Kört en 15 mil till. Klar förbättring. Balatan kortad de ner vid uppdateringen. Ska testa att släppa ut den bara för att uppleva vad som skiljer.

Körde kompisens -18, med bred framvagn, fy fasen vad skönt den satt mot marken. Han hade det jobbigt när vi skulle skråköra, men maskinen var toppenskön till allt annat. Jag körde hans maskin 3-4 mil.

Önskar ibland att jag hade bredare framvagn, tycker min är för tippig ibland. MEN överlag så går maskinen riktigt bra nu, kommer inte byta bort den.

Bild på boggi kommer...glömde bort att fota sist.
 

lundis

Ny medlem
6 jan 2020
4
1
3
48
kiruna
Ni som gjort uppdateringen med ny mappning och fjäder i variatorn, har ni fått det som garanti ärende eller har ni fått betala för det? När jag pratade med min verkstad så var det något man fick stå för själv samt att dom som gjort det haft blandade åsikter, vissa hade varit nöjda medan andra tyckt den blivit slöare och tappat på toppen.
 
Reactions: carl-rune

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Mappning och variatortrixande, visst är det tvåtaktaren vi pratar om då? Enligt min handlare så fanns inga uppdateringar till 900 Ace mappning?!?!?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
600 R E-tec, klart dom ska stå för uppgraderingarna, du har ju garanti om inte annat.
Min maskin blev EJ slöare på toppen.
Uppgraderingen i boggin ingår EJ från BRP vad jag vet, men har du en vettig handlare så bör dom väl hjälpa dig med det. 2 hål i fästet, tar väl 10 minuter att göra för dem när dom lika har in den. Dom vill väl ha en nöjd kund.
 

SockerC

Ny medlem
11 dec 2014
3
0
1
Måste bara tacka alla dom är så entusiastiska och optimerar sina maskiner... Jag köpte en 600r i höstas och höll på bli knäpp på ryckigheten när väl snön kom.
Mappning (inget fjäderbyte än) och boogie fixet gjorde sitt till... Absolut väl värd tiden att göra det. Mkt bättre på smygen och inte lika tippbenägen.
Jag har oxå monterat på plastflärpen som gör det enkelt/verktygslöst att bredda/smala skidorna beroende på vilken körning jag har framför mig.

Ni som bytte sekundärfjädern, gav det mkt? Verkstan trodde inte det skulle ge just något!?och föreslog att jag skulle vänta tills maskinen är inkörd.
 

lundis

Ny medlem
6 jan 2020
4
1
3
48
kiruna
Tack för snabba svar och all bra info 👍:)

En kanske dum fråga till, hur spänner man balataremmen? Det brukar ju vara hål med mutter men här är det bara en rem som är sydd i båda ändor hmmm 🤔
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det finns tre eller fyra olika hål att sätta övre bulten i vilket ger olika längd på remmen. Sätt bulten i översta hålet om den inte redan är där.

Lägg något under mattan mitt under främre boggidämparen så den fjädrar in lite fram innan du börjar skruva med bulten rill balataremmen.
 
Reactions: Beretta

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Måste bara tacka alla dom är så entusiastiska och optimerar sina maskiner... Jag köpte en 600r i höstas och höll på bli knäpp på ryckigheten när väl snön kom.
Mappning (inget fjäderbyte än) och boogie fixet gjorde sitt till... Absolut väl värd tiden att göra det. Mkt bättre på smygen och inte lika tippbenägen.
Jag har oxå monterat på plastflärpen som gör det enkelt/verktygslöst att bredda/smala skidorna beroende på vilken körning jag har framför mig.

Ni som bytte sekundärfjädern, gav det mkt? Verkstan trodde inte det skulle ge just något!?och föreslog att jag skulle vänta tills maskinen är inkörd.
Tjena
Fjädern i sekundären gör enligt mig att smygegenskperna förbättras. Tycker absolut du ska låta dom byta den ifall du inte är 100% nöjd redan. Du kan ju spara den gamla fjädern ifall du vill byta tillbaka.

Smart att sätta skidflärpen på skidorna.
 

lundis

Ny medlem
6 jan 2020
4
1
3
48
kiruna
Det finns tre eller fyra olika hål att sätta övre bulten i vilket ger olika längd på remmen. Sätt bulten i översta hålet om den inte redan är där.

Lägg något under mattan mitt under främre boggidämparen så den fjädrar in lite fram innan du börjar skruva med bulten rill balataremmen.
Ahh tack👍.

Jag har nu satt skidorna i bredaste läget, spänt balataremen på hårdaste och spänt upp båda boggiedämparna.

Nu går den förvånansvärt bra på led. Känner inte av tippigheten alls på samma sätt som tidigare. Den är lite trögare att få upp på en skida men inte så farligt och skråar helt ok. Har beställt ett par öhlinare och fixar mappning och ny fjäder vid nästa service så det här kommer nog bli riktigt bra tillslut :)
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Vad skiljer pro och st modellen mer än matta, dyna, backspeglar? (900ace)

Har borrat om boggiefästet och tagit bort krängaren så här långt på min 900 st och börjar vara relativt nöjd.
Mattbyte till 59mm+ blir det till nästa säsong, skiljer det något på drevning, drivhjul, variator setup?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Mattbyte till 59mm+ blir det till nästa säsong, skiljer det något på drevning, drivhjul, variator setup?
Vad har du för matta nu? 44mm?
Far min har den högre kamhöjden och vi är tämligen övertygade om att det är fel, i alla fall för honom. Vi har till och med grubblat på att ta rondellen och kapa ner kammarna. Den är såpass lång och har inte mer effekt än att 36-44mm nog vore perfekt. 2"+ kammar gör den bara högljudd och gör även att den vibrerar mer. Vart bor du, ni kanske kan kastbyta mattor? =)
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Vad har du för matta nu? 44mm?
Far min har den högre kamhöjden och vi är tämligen övertygade om att det är fel, i alla fall för honom. Vi har till och med grubblat på att ta rondellen och kapa ner kammarna. Den är såpass lång och har inte mer effekt än att 36-44mm nog vore perfekt. 2"+ kammar gör den bara högljudd och gör även att den vibrerar mer. Vart bor du, ni kanske kan kastbyta mattor? =)
39mm sitter det på min, och jag är övertygad om att för min körning passar det bättre med högre 😅
Vibrationer och högre mattljud kan jag nog leva med, åkt hardcore med 76mm innan och det var inget jag störde mig på 😊
Ett kastbyte hade varit intressant, jag bor i kiruna! Skicka ett pm!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
39mm sitter det på min, och jag är övertygad om att för min körning passar det bättre med högre 😅
Vibrationer och högre mattljud kan jag nog leva med, åkt hardcore med 76mm innan och det var inget jag störde mig på 😊
Ett kastbyte hade varit intressant, jag bor i kiruna! Skicka ett pm!
Man får ta och grubbla lite på om utifall att man orkar skruva om mattan också :D

Om inte annat kanske du säljer din matta när du bytt? För det är väl en 4100?
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Vill tacka er alla för input i denna tråd. Jag har valt att byta maskin i veckan. Tyvärr, men så blev det tillslut.
Åker nu på Renegade 600R -20.