2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Kom just in efter provkörning. Bättre blev det definitivt av att flytta in boggin men med föret vi har nu är det lite svårt säga hur mycket. Farsan far till fjälls i morgon och tar skotern med sig, han ska rapportera vad han tycker så fort han hunnit prova lite.
Låter ju som ett steg i rätt riktning.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Jag tycker i och för sig att 18mm låter lite lite för att åstadkomma en värld av skillnad men det ska "bota" tippigheten tydligen. Tycker det är ett ofarligt försök att göra hursomhelst, funkar det inte så är det ju bara flytta tillbaks till gamla hålen igen.
10 mm hål?
 

blakken

Medlem
22 mar 2016
7
2
3
älvsbyn
Nån uppdatering på kör upplevelsen?
Är väldigt sugen på att prova!
Har nån hört om de går att fixa till variatorn/mappning så man kan smyga bättre
/Lars
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Nån uppdatering på kör upplevelsen?
Är väldigt sugen på att prova!
Har nån hört om de går att fixa till variatorn/mappning så man kan smyga bättre
/Lars
BRP ska ha fått fram en ny programvara nu, tillsammans med en annan fjäder som ska ändra smygegenskaperna.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Måste ringa verkstaden å höra om detta😀
Åså ä de väll lika å flytta om fästet gör boggien🙂
Kolla med din verkstad ifall dom hört någonting om hålen som Ljungbergs Motor testat ut.
Kan vara intressant att kolla upp det. Kan ju finnas ännu mer utvecklingspotetial om fler får koll på det.
 

blakken

Medlem
22 mar 2016
7
2
3
älvsbyn
Har fått bekräftat att de finns en ny mapp till 49 an.
Min ska in å mappas på torsdag! Min verkstad hade inte hört nått om att flytta boggien
49 ska tydligen köra med samma mapp som 600 boodockern å summit 600 nu får den en egen som är anpassad efter 49 inslag på variator mm mm
 

mysmats

Ny medlem
21 mar 2007
3
1
3
strömsund
Vad jag förstod så är ju den nya programvaran i -20 hämtade ut en sån för nån dag sen på jobbet och det lilla jag kört känns det rätt stor skillnad mot min -19 jag har hemma men är dåligt med snö så nån större provtur har man ju inte gjort. Sen verkar det sitta en annan fjäder i sek variatorn mot -19, svart i -19 och grön i -20
 
Reactions: Beretta

mysmats

Ny medlem
21 mar 2007
3
1
3
strömsund
verkar skilja på locket på prim variatorn mellan årsmodellerna med någon som vet vad som skiljer om det påverkar hur fjädern ligger eller liknande alltså 10za på sprängskissen är iaf olika artikelnummer på dom
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Vad jag förstod så är ju den nya programvaran i -20 hämtade ut en sån för nån dag sen på jobbet och det lilla jag kört känns det rätt stor skillnad mot min -19 jag har hemma men är dåligt med snö så nån större provtur har man ju inte gjort. Sen verkar det sitta en annan fjäder i sek variatorn mot -19, svart i -19 och grön i -20
Skulle vara MYCKET intressant att höra din åsikt på den nya, jämfört med den gamla... ut å kör!! :)
 

blakken

Medlem
22 mar 2016
7
2
3
älvsbyn
Jag upplever att den från låga varv går bättre å renare smyger iväg lite lättare liksom å att den inte "klipper" av motorn när man släpper gas å "kopplar" in motorn när man ger gas..de finns lite sådana tendenser kvar men är betydligt mindre av å på! Skulle tro att efter fin sjustering av mappen efter lite mer input av kunder så blir den nog bra.
 
Reactions: Beretta

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Uppdatering:

Ny mappning
Ny fjäder
Flyttat boggifäste
Justerad balata

Utvärdering kvarstår.
Tilläggas, trevligt bemötande på verkstan. 👍
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Var flytt av boggiefäste en servicebulletin?
Nope. De gjordes på mina önskemål, kostnadsfritt. Har väntat på snö här för att kunna testa. Kom lite igår, så jag kanske hinner ut en sväng i morrn.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Hej

Jag lovade återkomma då jag provkört min Ranger 49, så ni vet hur den blev.
Körde en timme igår för att utvärdera. Tyvärr bara 15cm snö här i Boden på lederna, djupsnötest får kvarstå till vintern.
Om jag i ett tidigt skede var nöjd till 30% med maskinen, så är jag i dagsläget 85% nöjd. Så ändringarna är verkligen ett stort steg på vägen.

+Maskinen går faktiskt att smyga med, även om den är känslig på gasen, med det får man nog acceptera och lära sig. HELT klart OK i alla fall.
+Balansen i maskinen är klart mer ”förutsägbar”, den ”sitter” bättre mot marken. Men som sagt, endast testat på led hittills.
+Dom har INTE slöat ner motorn, det är ett jävla skjut i motorn när man trycker på, skidorna släpper en aning från underlaget vilket jag tycker är bra om man ska ”lyfta” fronten över nå skit i skogen.

-Backshiften då man släpper gasen är rätt kraftig, kanske rätt vanligt på nya motorer. Vet inte om det går att åtgärda, men det är vad jag upplever. Man kanske vänjer sig.
-Framdämparna är sjukt dåliga, fast det visste vi ju redan. Hittar jag Fox Float jag kan få köpa till rätt peng kommer jag nog byta direkt.

Summering: Jag kommer ge maskinen en rejäl chans i vinter. Kommer rekommendera alla som haft problem att utföra dessa uppdateringar.