2019 Lynx ranger 49 pro tråden

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Farsan lämnade av sin 49a i går så nu framöver ska jag mixtra lite och se vad som går att göra åt både variatorinslaget och tippigheten. De flesta som klagar på tippigheten är de med 900 Ace, farsan är en av dom. jag har kollat lite och alla fjolårs-49or i nya chassiet har samma framfjädrar, oavsett spårvidd och motor. Kan tänkas att den lite tyngre 900ACE-motorn kräver lite biffigare framfjädrar??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Körde en liten sväng i går och den beter sig faktiskt lite märkligt. Står jag och "torrbryter" på garagegolvet märker jag inte av något uppenbart galet, känns varken särskilt tippig eller mjuk, främre boggifjädern, som kan vara boven i ett sådant drama, känns inte heller uppåt väggarna hård eller något sådant. Men när jag körde in efter skogsvägen hemmavid, ca 25cm snö och en del gamla halvöversnöade hjulspår, så har den vissa gånger jävligt lätt att gå upp på en skida och är då väldigt ovillig att gå ner på två igen....

Jag ska hursomhelst byta framfjädrar till något hårdare för se vad skillnad det gör då Framfjädrarna verkar vara hämtade på närmsta kulspetspennefabrik. Spännlängden är dessutom inte tillräcklig för att göra någon som helst kännbar skillnad ihop med de mjuka fjädrarna. Tyvärr så blir det nog lite svårt att få dit de RS och/eller IQR framfjädrar jag hade på hyllan men vår hjälpsamme handlare, Nila Fritid, har lovat mig att få rota genom deras beg-låda och testa mig fram och se om jag hittar något som funkar.

Edit: Tyckte annars att den var fruktansvärd att köra med den elektriska gasen, känns som att det går en minut mellan man ger gas och det händer något. Blev aaaaaaaningens bättre i sportläget men inte mycket. Tvekar alla med fly-by-wire-gasen på detta sättet? Turbomaskinerna måste ju bli okörbara i så fall??
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tippigheten är jhu bara bra om man kör vars det är trångt i skogen. En 49a är jhu inte heller speciellt "tippig" gämfört med exempelvis en gammal forestfox eller liknande maskin vars mattan "flöt" högre uppe på snön än skidorna.
Är 49an för vinglig så är det nog balansen hos föraren som måste utvecklas. Eller så kör man för mycket på led. Å då ska man undvika ranger 49a å köpa något med kortare matta och bredare mellan skidorna som är byggt för att vara stabil på led.
Jag kör mest där det är trångt i skogen...
En gammal Fox "tvärtippade" inte som en -19:s Ranger 49:a
Balansen hos föraren är det INGET fel på!! (detta är min 25:e skoter, varav de flesta av dem varit långa och smala)
Några leder har jag knappt där jag kör, finns inte ens bilväg i närheten av stugan..det är ju därför jag köpte en lång och smal skoter.
Rållybob, en fråga..har du kört Rangern? Har du kört Foxarna? Vad kör du själv för skoter?
 
Reactions: Polaris850

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag kör också snudd på uteslutande i skogen, begriper mig definitivt på både skråkörning och "carving", och har haft flera 154" XP BRP-maskiner med 36" framvagn, (som verkligen kräver balansering), flera RMK och har nu en BD 850 och ingen maskin har betett sig som 49an.

Lånade hem ett par framfjädrar som var aningens längre och som var på 18N/mm i hårdhet, (vet inte vad originalfjädrarna är på men dom är mjukare), provade en sväng med dessa på mjukaste läget och det blev bättre men den vill fortfarande helst gå på en skida direkt det lutar. Spände på fjädrarna fram max, drog in balatan max och släppte främre boggifjäder allt som gick, skotern står fullständigt planterad på hårt underlag, går knappt tippa upp på garagegolvet, lik förbannat så vill den helst ha bara en skida i backen vid minsta lilla lutning när man kör på mjukare underlag.

Nästa steg är nog att försöka låna mej en mjukare främre boggifjäder att testa dit. Den som sitter där är på 55N/mm vilket är hårdare än den som satt standard på min BD RE vilket känns lite märkligt.

Min teori i nuläget är på ett ungefär:
Att vid normal körning har denna maskin jättelång utfjädring. När maskinen börjar luta och vikten från föraren inte längre trycker rakt ner på fjädrarna så fjädrar den ut och lyfter maskinens bakdel vilket förvärrar lutningen. För att trycka ihop fjädrarna igen krävs mer eller mindre att man viker/svänger ordentligt inåt i lutningen, vilket definitivt inte alltid är möjligt....

Blir det inte bättre med mjukare fjäder/fjädrar bak ska jag prova begränsa utfjädringen på bakre dämparen med en rem av något slag. Funkar det så får jag lov att jaga rätt på en renoveringsbar bakre boggidämpare och korta den lite.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fasen JAAG...du är inte så dum du...varför har jag inte tänkt på detta.. ska bli intressant att höra om du får till det. Ett annat sätt kan vara att kolla vilka förändringar Lynx gjort till årets modell, kanske det kan avslöja nåt. Dvs om de ändrat mått eller fjädrar osv i boggin..

Sitter och klurar också på hur stor del framdämparna har. Dom är ju grymt svampiga och niger ganska lätt vid körning. Det är ju inte direkt att dom håller uppe maskinen i en sväng, testa själv på t ex hårt underlag. Dom böjer ihop sig för minsta sväng, och maskinen och dess tyngd följer snabbt med åt det hållet..
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Jag kör mest där det är trångt i skogen...
En gammal Fox "tvärtippade" inte som en -19:s Ranger 49:a
Balansen hos föraren är det INGET fel på!! (detta är min 25:e skoter, varav de flesta av dem varit långa och smala)
Några leder har jag knappt där jag kör, finns inte ens bilväg i närheten av stugan..det är ju därför jag köpte en lång och smal skoter.
Rållybob, en fråga..har du kört Rangern? Har du kört Foxarna? Vad kör du själv för skoter?
Jag kör mest där det är trångt i skogen...
En gammal Fox "tvärtippade" inte som en -19:s Ranger 49:a
Balansen hos föraren är det INGET fel på!! (detta är min 25:e skoter, varav de flesta av dem varit långa och smala)
Några leder har jag knappt där jag kör, finns inte ens bilväg i närheten av stugan..det är ju därför jag köpte en lång och smal skoter.
Rållybob, en fråga..har du kört Rangern? Har du kört Foxarna? Vad kör du själv för skoter?
Har kört ranger 49 600 ace en hel del. Inte nå destomer svårkörd än en fox. Förutom att den är klumpig som faaan i jämförelse. Inte så rolig att köra vars det lutar och är trångt med nedfallna träd. Något som var irriterande var att den hade så mycke skidtryck hur man än ställde om fjädrar. Men så har jhu alla dagens skotrar mer eller mindre. Och att den inte gick att köra när det var tösnö. För då vägde skotern 500kg mer med all snö som packas till en isklump i boggien.

Ja nog kan man säga att jag hunnit köra lite forestfox. Ps dem brukar bli så slut i chassit så dem går av efter några tusen mil. ;) har även hunnit "prova" några av följande skogsmaskiner: ranger 377, nyare fox 440, gl250/360, skandic LT, bravo 250t, manx, super jag, Sc3 lång, ockelbo poro, Lynx 5900, lynx 3900, lynx 6900 fc & lc. Tundra 2 Lt & xlt... säkert glömt några gamla pärlor.

Men dem jag kört mest med är fox, ranger 377,(samma skoter) samt gl250/360/3900 och gamla 5900an. Grymma skogsmaskiner allihop! Om man har bra balans och vet hur man ska köra dem.

Idag kör jag forestfox, 5900, boondocker, och m8000 162" (m8000 är bättre å smidigare i skogen än 49an. Trot eller ej!). Men vill man genom björkskogen utan svettpärlorna i pannan så äre foxen man tar.
 
Reactions: suregom

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ja men precis, jag skulle hellre också köra M8000 i skogen än en Ranger 49. Då är vi ju eniga.
Och Foxen, med 377:an är den grymmaste slyskotern jag kört, det var ju därför jag ville ha en lång Lynx igen, i förhoppning att den skulle vara minst lika bra..eller iallafall i närheten..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Fasen JAAG...du är inte så dum du...varför har jag inte tänkt på detta.. ska bli intressant att höra om du får till det. Ett annat sätt kan vara att kolla vilka förändringar Lynx gjort till årets modell, kanske det kan avslöja nåt. Dvs om de ändrat mått eller fjädrar osv i boggin..

Sitter och klurar också på hur stor del framdämparna har. Dom är ju grymt svampiga och niger ganska lätt vid körning. Det är ju inte direkt att dom håller uppe maskinen i en sväng, testa själv på t ex hårt underlag. Dom böjer ihop sig för minsta sväng, och maskinen och dess tyngd följer snabbt med åt det hållet..

Har dom inte en helt ny boggi på en del till i år?
Hursomhelst, jo framdämparna, eller förlåt främre fjäderstyrningarna för just någon dämpning är det inte tal om, är lite av ett skämt och särskilt på den tyngre 900an. Men jag har ju satt dit rätt hårda framfjädrar så dom bär bra och den står som jag sa som en staty på hårt underlag och det verkar inte hjälpa riktigt, den känns även stadig och bra numera när jag kör på vägen och svänger hårt.
Det är ju inte så att det krävs just någon fart för att den ska upplevas tippig, den känns kunna ramla omkull nästan stillastående på "rätt underlag". Dämparna är för mjuka men jag tror inte dom är största boven.


Är det någon som kört både äldre 49or med 900 ace och nya RadienX-49an och kan uttala sig om skillnaden? Har två kompisar med äldre 49or, kanske måste tigga mej en provtur och känna efter....
 
Last edited:

Nilsskytte

Medlem
14 mar 2013
19
3
3
Fanns en annons på Blocket i våras.
Provade aldrig på min 49, men hade nog gjort det om jag hade haft kvar den.
Klistrar in mitt mail svar
Men ring och prata med dom innan ni börjar borra nya hål i chassit 😁😁

"Mät från dämparfästet så du får samma längd som tidigare mellan bakre och mittersta fästet bara.
Höj hålet 18mm centrum centrum mätt.
Hålet kommer att hämna lite längre bak än originalhålet för geometrin skall stämma"

SÅ har vi gjort.

Det är bara en grej som vi gjort inget som BRP gjort eller rekomenderar
Så man får göra det på eget bevåg.
Om det skulle blir något fel som påverkar garanti eller liknande är inget som vi står för.


Mvh Andreas

Ljungbergs Motor AB
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har nu mailat Ljunbergs, vi får se vad dom svarar. Själv är jag aningens skeptisk till lösningen men det kan vara att jag tänker fel.

Flytta in boggin sänker "körläget" men ändrar inte hur många cm den fjädrar ut. Lite bättre blir det naturligtvis men hur mycket/lite är frågan......
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Fick svar från Lungbergs tämligen fort må jag säga, närmare bestämt så fick jag två svar från olika personer så det är väl dubbelt så bra :)
Mail Ljungbergs skrev:
borra ett nytt hål för bakre boggie infästningen.
18mm cc uppåt
ca 5mm bakåt

då får du en "ny"skoter.
28414
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Inte än, men jag ska. Nu utbröt tyvärr monsunperiod och blidväder så det får vänta lite......
Japp, samma skitväder här.

Vet du vad förflyttningen av hålet gör med maskinen/känslan mer ordagrant?

Blir det att tippigheten minskar? Något annat?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag tycker i och för sig att 18mm låter lite lite för att åstadkomma en värld av skillnad men det ska "bota" tippigheten tydligen. Tycker det är ett ofarligt försök att göra hursomhelst, funkar det inte så är det ju bara flytta tillbaks till gamla hålen igen.

Teoretiskt så minskar ju inte utfjädringen som jag nu har skyllt problemen på, man sänker däremot tyngdpunkten på maskin och förare samtidigt som hävarmarna gravitationen jobbar med när det börjar luta i sidled blir lite kortare. Jajja, det blir spännande se vad som händer.

Kikade i tunneln i går kväll förresten, inga problem platsmässigt att flytta in boggin de millimeterna som sagts.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Aha okey. Är nog inne på att göra 2 hål i min, vad kan hända...som du sa, bara att flytta tillbaka ifall man vill.
Så länge allting går fritt i övrigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Hur skidorna bär verkar i princip inte spela någon roll. Har kört farsans skoter med och utan "lappbelag" och ingen skillnad (med nuvarande, eller nåja, det snödjup vi hade förra helgen dvs ca 40cm). Farsan tyckte inte heller att belagen hjälpte särskilt mycket när han satt dit dom i fjol.

När den väl tippar så fortsätter den även om varken skida eller fjäder ger sig/sjunker just något. Den beter sig skitskumt på ett synnerligen svårförklarat sätt och helt annars än någonting annat jag provat.

Tydligen ska vi få någon minusgrad i natt äntligen så jag kanske borrar om boggifästena i kväll så jag kan testköra i morgon.
 
Reactions: Beretta

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Har satt aningens kortare och betydligt styvare framfjädrar och dämpare på min ranger pro. Dock en 600. Sen har jag en balatarem som är ca 4cm kortare än originalet. Har den monterad i kortaste läget. Upplever att den blev betydligt stabilare och mer förutsägbar. Känner inte heller att den blivit tyngre på skidorna däremot lyfter dom inte lika högt ifrån marken vid acceleration som förut. Har tyvärr inte kunnat utvärdera lössnöegenskaperna ännu men min gissning är att den bör kliva upp ur snön bättre än förut. Någon med nån 2020is 49a på forumet?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kom just in efter provkörning. Bättre blev det definitivt av att flytta in boggin men med föret vi har nu är det lite svårt säga hur mycket. Farsan far till fjälls i morgon och tar skotern med sig, han ska rapportera vad han tycker så fort han hunnit prova lite.