2 eller 4 - takt???

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om jag postar en film där en viss skoter är lättstartad, räknas det som fakta då?
Min kompis fick inte igång sin Skidoo när det var fem minus. Det var en tvåtaktare. Alltså: tvåtaktare är svårstartade. Eller? :)

Rätt olja och bra batteri då startar den. Annars är något fel, tex som i filmen ovan. Har inte med fyr- eller tvåtakt att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Räknade inte med något annat svar från dig än att det råkar vara nåt fel på just den Yamahan...
Tänka sig, kan det vara fel på en Yamaha!
Nej det är nog konspiration...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Så är det, är väll ingen hemlighet att yamaha har en värdelös kallstarts mappning. Får för lite soppa när det är riktigt kallt och för mycket när det är mer normalt. Märkligt att det ska vara så svårt att få till under alla dessa år som dom har kört med nytromotorn...

Här ligger nog problemet snarare än att det är 2t eller 4t.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller hur tillverkare tar till kallstartsanrikningen så bör man tänka på att bensinkvaliteten skiljer på en hel del punkter mellan USA och Europa. Och det är väl troligt att Yamaha har gjort mappningen i första hand för att få den att fungera bra på den större USA-marknaden.


Sen finns det ju en principiell skillnad mellan 2- och 4-takt som gör att en del förståsigpåare menar gör att tvåtaktare alltid blir lättare att kallstarta. Nämligen att eftersom bränsleluftblandningen först ska passera vevhuset och komprimeras av vevhuskompressionen, så får man den en aning förvärmd och kanske också bättre finfördelad innan den kommer in i cylindern, jämfört med på en fyrtaktare. Jag vågar dock inte själv uttala mig om det har någon praktisk betydelse eller inte.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Så är det, är väll ingen hemlighet att yamaha har en värdelös kallstarts mappning. Får för lite soppa när det är riktigt kallt och för mycket när det är mer normalt. Märkligt att det ska vara så svårt att få till under alla dessa år som dom har kört med nytromotorn...
Har för mig att det stod i Yamaha sledtalk bloggen att det är arctic som gjort mappen till Vipern.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
När det är kallt är det är helt klar för mig, att en fyrtaktare är mer svårtstartad än en tvåtaktare.
En tvåtaktare som har kullager, behöva inte en gang den halva starteffekt.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Polarisindy400:

du har rätt, jag tänka också på oljepumpen i en fyrtaktare, hur många liter kall (tjock) olja pr minut den måste pumpar, stackars batteri.