2 eller 4 - takt???

apigl4

Ny medlem
8 nov 2014
4
0
1
Hej
Mitt första inlägg här efter att rotat runt lite i forumen.
Är nu i fundering på en ny skoter för touring men som man kan styra ut i snön med. Tittat lite på Lynx x-trim och yamaha MP.
Vad har ni för erfarenhet avseende 4-takt och kallstart. Jag kommer att använda skotern i fjällen och har inte tillgång till motorvärmare vill ju inte bli stående 5 mil från stugan efter en jaktdag i minus 20-25 grader.
Kravet från omgivningen är "luktfri skoter":eek:hwell:. ACE, E-Tec, Yamaha 4 takt?
Tacksam för tips och erfarenheter!

Hälsningar
Janne
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
-25 med nytro var inga problem i fjol. I år verkar dock batteriet vara lite segt men startar gör den utan större problem. Jag undviker dock helst att dra igång den vid den temperaturen då det knappast är nyttigt för maskinen och att jag själv tycker att det är för kallt att köra då.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Låter som att det är en ACE motor som kommer passa dig och din omgivning, tyst, snål och ruskigt mjuk och fin gång.
Vad gällande kallstarter så är inte det ett problem med ett laddat batteri, dessutom är ACE motorn extremt lätt att starta på variation om en sådan situation skulle uppstå.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nja fyrtaktare är väl inte alltid så lättstartade. Morbror var tvungen att sätta en motorvärmare mot batteriet på sin 600 ACE när det var -39.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vid -39 grader ska man inte vänta sig att lyckas med en kallstart vad det än är frågan om för slags motor. Och i all synnerhet inte om man tänker sig att använda elektrisk startmotor och ta strömmen från ett vanligt blybatteri som också det är totalt utkylt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sen är ju frågan också hur länge kylan har varat. Det tar längre tid än man tror innan en motor är helt utkyld. Nu har jag visserligen inte gjort några mätningar på någon skoter, men vid ett test på en bilmotor som jag gjorde för många år sedan så visade det sig att motortemperaturen fortfarande var 5-10 grader högre än utetemperaturen sedan den hade stått ett dygn i omkring -22 grader.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Phazern (med turbo) hoppade igång i minus 35 utan problem. Då hade den stått i två månader... Så det är väl inget att oroa dig för, jag har aldrig haft något problem iaf. Tror att så länge man har ett bra batteri så är det lugnt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl klart att det är en fråga om batterikapacitet.

Nån magi har jag då aldrig trott på. En fyrtaktare och en tvåtaktare startar lika lätt/svårt när det är kallt - förutsatt att man använder rätt olja för temperaturområdet.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är väl klart att det är en fråga om batterikapacitet.

Nån magi har jag då aldrig trott på. En fyrtaktare och en tvåtaktare startar lika lätt/svårt när det är kallt - förutsatt att man använder rätt olja för temperaturområdet.
fast på filmen var ju vipern extremt svårtstartad, och inte var det fel på batteriet heller då dom kunde harva hur länge som helst utan att den startade. så vissa motorer måste ju vara mer svårstartad än andra
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om jag postar en film där en viss skoter är lättstartad, räknas det som fakta då?
Min kompis fick inte igång sin Skidoo när det var fem minus. Det var en tvåtaktare. Alltså: tvåtaktare är svårstartade. Eller? :)

Rätt olja och bra batteri då startar den. Annars är något fel, tex som i filmen ovan. Har inte med fyr- eller tvåtakt att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är det inte allmänt känt att Yamaha vipern är svår å få igång när det är riktigt kallt?
Har man inte tillgång till starthjälp/xtra batteri&4-taktarens batteri är slut, så lär man ju inte få igång den iallaf.
En 2-T får man ju alltid igång, bara rycka i snöret&saknar man magnapull kör man ju igång den via primär variatorn, inte svårt å välja maskin om man vill vara säker på att alltid få igång den oavsett situationen man befinner sig i.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om jag postar en film där en viss skoter är lättstartad, räknas det som fakta då?
Min kompis fick inte igång sin Skidoo när det var fem minus. Det var en tvåtaktare. Alltså: tvåtaktare är svårstartade. Eller? :)

Rätt olja och bra batteri då startar den. Annars är något fel, tex som i filmen ovan. Har inte med fyr- eller tvåtakt att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
nu var det ju inte en viss skoter. dom testade flera olika skotrar som stått ute i 36 minus, skotrarna stod dessutom brevid varann så jag tror inte det var fejk. var ju även en 2t ski-doo som inte startade. sen man nog allt rätt då det var i princip nya skotrar, tror inte yamaha slår i fel olja redan i fabriken
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det inte allmänt känt att Yamaha vipern är svår å få igång när det är riktigt kallt?
Så är det, är väll ingen hemlighet att yamaha har en värdelös kallstarts mappning. Får för lite soppa när det är riktigt kallt och för mycket när det är mer normalt. Märkligt att det ska vara så svårt att få till under alla dessa år som dom har kört med nytromotorn...