2% 1% 0,5% 2-taktolja

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
om man kollar på ett tanklock från en 440så står det 1/33
så kör på 3% det har jag alltid gjort
 

hallonraden

Aktiv medlem
25 jan 2008
52
0
1
kiruna
hej
snackade med en expert på ett känt bensinbolag...
-dagens 2taktsoljor är mycket bättre än gårdagens såå det räcker med 1-1.5%. för mycket % innebär bara sämre förbränning. detta enligt experten

men var och en måste ju naturligtvis följa sin egen övertygelse. eller ?
vänligen n
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Skulle nog hellre på en vanlig maskin blanda in 3% än 1,3%.

Håller just nu på att prova en ny olja, kan väl säga att just nu blandar jag 10% av 2%....
Alltså... 2,8% mera bränsle i förhållande till att köra med 3% inblandning.
Fungerar fint, ett par tankar utan att ngt har hänt.... :D

Ni får vara nyfikna, men ni får inget mer veta..
Inte om oljan iallafall, inte än...
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Hur menar du då, för du är väl medveten om att en motor kan skära om man använder för mycket 2-t olja också?
Visst är det så, olja förbränns vid högre tempratur än bensin så vid hög inblandning ökar tempraturen i förbränningsrummet och då med risk för skador.

Sen är det lägre energi innehåll i olja så effekten minskar också om man ökar olje inblandningen
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Oljan bildar även en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Oljan bildar även en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper"

Tror jag inte ett ögonblick på!
En fyrtaktare har extremt mycklet mer olja på cyl väggarna, till den grad att man måsta ha oljkeskrapringar för att inte få extrem oljeförbrukning.
Det förekommer inte att en 4t värmenyper. (undantag finns)

Att en 2t kan smälta kolven är sant, men inte beror det på för mycket olja på cyl väggen.
Om man kör med oljebladat bränsle, så kommer oljan att tränga undan motsvarande del bensin = magrare blandning.
Det är viktigt att ett högtrimmad 2t justeras in med en konstant oljeinblandning. Går motorn på gränsen med 2% olja, ändra till 4% och man kan få trubbel då motorn plötsligt magrats ut 2%.

En bekant fick max effekt vid 8% i sin banracing Saab trippel!!
(bromsat i bänk)

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Bra inlägg... En sak till man kan tillägga är att ju mer olja man kör med, desto mer sänker man oktantalet på bränsle+olja totalt...

Att det är som vissa hävdar, att ju mindre olja man kör med desto mer effekt får man, det stämmer verkligen inte... Vid en viss punkt så vänder det och friktionen ökar vilket ger sänkt effekt... Det är precis det som du (Skotte) har skrivit också, :)

Det är alltså ett egenvärde i sig av en massa skäl att minska oljeförbrukningen, men minskat slitage är inte ett av skälen iaf...
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
"Oljan bildar även en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper"

Tror jag inte ett ögonblick på!
En fyrtaktare har extremt mycklet mer olja på cyl väggarna, till den grad att man måsta ha oljkeskrapringar för att inte få extrem oljeförbrukning.
Det förekommer inte att en 4t värmenyper. (undantag finns)

Att en 2t kan smälta kolven är sant, men inte beror det på för mycket olja på cyl väggen.
Om man kör med oljebladat bränsle, så kommer oljan att tränga undan motsvarande del bensin = magrare blandning.
Det är viktigt att ett högtrimmad 2t justeras in med en konstant oljeinblandning. Går motorn på gränsen med 2% olja, ändra till 4% och man kan få trubbel då motorn plötsligt magrats ut 2%.

En bekant fick max effekt vid 8% i sin banracing Saab trippel!!
(bromsat i bänk)

//

Och på vilken sida av oljeringarna hamnr oljefilmen på en 4-taktare mestadels? Inte på förbränningssidan iaf. Dessutom så har motoroljan på en 4-taktare en kylande effekt...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Och på vilken sida av oljeringarna hamnr oljefilmen på en 4-taktare mestadels? Inte på förbränningssidan iaf. Dessutom så har motoroljan på en 4-taktare en kylande effekt..."

I 4t turbokretsar händer det att kolvarna blir så varma att det smälter ett hål i kolvtoppen så stort att man kan stoppa ett finger genom.
Inte ens i dessa fall nyper kolven icyl loppet. Detta på grud av den rikliga oljefilmen som alltså FÖRHINDRAR nypning.

Hur har du kommit fram till din teori?
Länkar, bevis tack.


//
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ehnebom jag har fått för mig att det inte är oljan utan bränslet i sig som ger en kylande effekt, det är väl därför man fullgas pimplar när man har gjort en fullgasrepa på en is exempelvis man ska med andra ord inte bara släppa gasen.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ehnebom jag har fått för mig att det inte är oljan utan bränslet i sig som ger en kylande effekt, det är väl därför man fullgas pimplar när man har gjort en fullgasrepa på en is exempelvis man ska med andra ord inte bara släppa gasen.

Njae, det vet jag väl inte om jag skrev heller. Att oljan har kylande effekt på en tvåtaktare. Det är bensinen som har det, däremot på en 4-t så har den kylande effekt.

Anledningen till att man bör pumpgasa efter en fullbumpa är som du sa kyla, men det viktigaste är smörjningen. Som nästan försvinner helt om man släpper gasen.



"Och på vilken sida av oljeringarna hamnr oljefilmen på en 4-taktare mestadels? Inte på förbränningssidan iaf. Dessutom så har motoroljan på en 4-taktare en kylande effekt..."

I 4t turbokretsar händer det att kolvarna blir så varma att det smälter ett hål i kolvtoppen så stort att man kan stoppa ett finger genom.
Inte ens i dessa fall nyper kolven icyl loppet. Detta på grud av den rikliga oljefilmen som alltså FÖRHINDRAR nypning.

Hur har du kommit fram till din teori?
Länkar, bevis tack.

//
Blanda inte in överladdning nu, för det var inte det de handlade om från början. Där höjjer man dessutom förbränningstemperaturen.
Ovanför oljeringen på en fyrtaktare så har du inte speciell mycket oljefilm. Det är på undersidan största del finns, och den räcker gott och väl till att smörja loppen.

Jag har för ett antal år sedan varit med å experimenterat lite angående värmeutvecklingen med högre oljeblandning.
Det utfördes med en motocrossmotor, en yz 125 -98 eller -99.

Testet utfördes som så att motorn sattes i en bänk (ej bromsbänk utan ett "motorfäste")
Till förgasaren så kopplades det två mindre tankar med kranar, i ena tanken fanns det 2% och i den andra 6% om jag inte minns galet.

Kylsystemet hade fått termostatmatning.

Motorn startades på 2% och kördes upp till rätt arbetstemperatur och fick sedan gå så ett tag på 2600rpm

Temperaturen mättes då på tre ställen, i början på avgaspipan, på cylindern och i kylarvätskan.

När vi fått en stabil temperatur i vattnet så vreds tankarna om och det kördes nu på 6%.
Temperaturen mättes som så att det räknades ut ett medelvärde under en viss tid för att termostatens öppning å stängning inte skulle påvärka mätningarna.

Temperaturen ökade något efter ett tag när motorn började gå på den 6%`iga blandningen och motorvarver sjönk något.

När vi sedan vred tillbaka till 2% så sjönk den till ungefär samma temp som tidigare. Och varven ökade igen.

Om det nu berodde på att tjockleken på oljefilmen i cylinderloppet vart en annan eller att bensinmängdens kylande effelt förändrades kan jag dock inte svära på. Men jag tror bestämmt att det hade med oljefilmen att göra. Men vad vet jag mitt gammla arsel...

Allting noterades och det gjordes värmekurvor osv av materialet. Vart det tog vägen har jag dock ingen aning om då jag mest bara var med och tittade.
Jag ska försöka lite reda på dom, men jag kan inte garantera något.


Vart har du dina bevis som bevisar motsatsen? Länkar? Hur har du kommit fram till din teori?


Mvh Ehnebom
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hej,
Lite svårt att hitta länkar till något som jag hävdar inte finns,
dvs att hög oljeblandning ibränslet höjer kolvtempen till skadlig nivå.

Jag gör dock ett försök.
Här är en länk till Elf (oljebolag) som beskriver symtom och orsak på 2t relaterade problem.
http://www.lubricants.elf.com/lub/lubroot.nsf/VS_SWIPUC/1B95C25A628333E7C1256EE10033E176?OpenDocument&UNI=688A60D20AE2F9D9C1256EF3004DB954&
Man kan hitta orsak "A mixture too rich in oil tends...".
Symtomet som kopplat till för rik oljeinblandning är som man kan förvänta:
"to speed up the rate of fouling"

På nätet vad jag hittat, finns inte omnämt någonstans att mer olja höjer kolvtempen.
UTOM på grund av att mer olja tränger undan motsvarande mängd bensin = motorn magras ut. (om man inte byter munstycken/höjer nålen för att kompensera.) Det var detta som inträffade i ditt test, tror jag.

//
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
jag har alltid kört på 2% i alla mina skotrar även wildcat med 1000 triple och en wildcat 900 efi (p.s motorerna är utbytt och smått vässade) jag har nu så kör jag med 2% och det är maskiner som ger bra bit över 140hk och har en polare som kör tävling med sin skoter och han kör på 2% fast hans motor ger närmare 300hk så kör han ej på mer en 2% olja i bränslet
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
efter alla svar fram o tillbaks om % kan det vara skadligt att min AC 600 tar 3% genom separatsmörjning? Eller måste jag justera pumpen lite? efter vevstakslager ras så känns det ganska skönt med lite extra olja men kan det vara skadligt?
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
efter alla svar fram o tillbaks om % kan det vara skadligt att min AC 600 tar 3% genom separatsmörjning? Eller måste jag justera pumpen lite? efter vevstakslager ras så känns det ganska skönt med lite extra olja men kan det vara skadligt?
För vevstakslagernas del så mår dom bara gott av det. Se bara till att motorn inte går för magert som skrivits tidigare i tråden. Kolla stift och ovansidan på kolven

Kanske du skulle kolla med tillverkaren för att vara riktigt säker
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Eftersom det finns olja med mycket olika kvalitet så föreskriver man inblandning med marginal för den sämsta...

Yamaha har använt 1% inblandning i sina utombordsmotorer i trettio år för övrigt. Med en bra olja tillförsäkrar man smörjning med låg inblandning.

Det knepiga är ju att en tvåtaktares smörjning/kylning beror på många faktorer och där oljan måste kompensera för andra variationer i smörjning/kylning. En separat pump för oljan gör att det lokala blandningsförhållandet vid olika lufttryck inte påverkar smörjningen på samma sätt - likaså att olja kan portioneras ut även vid motorbroms - men nog är det att anse att tvåtaktsprincipen med smörjolja i förbräninngsrummet är en mycket förlegad princip i dagens miljötänkande samhälle.


Att ha mer olja "för att vara på säkra sidan" är lika dumt det - sämre förbränning, lägre effekt, större slitage, sämre miljöeffekter och sämre hållbarhet på grejorna. Då har man inte tänkt efter ordentligt.
Däremot finns det många som blandar i en aning olja i tanken trots separatsmorning på äldre skotrar - typexemplet Yamaha ET340 - eftersom oljepumpen kan ge upp utan att man märker något och då är det bara nypning om man har tur. Men oftare helrenovering eftersom vevlager osv snabbt förstörs. Kanske bättre då att enbart blanda i tanken om man är osäker - kan man tycka.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Flikar in en sak jag kom att tänka på. Om man kör med förgasare och oil injektion så ändrar man blandnings % bara man bestyckar om. Alltså bör man testa hur mycket olja / bensin det går på nästan alla skotrar. Och justera pumpen.

Har för mig att 2stroke här på forumet skrev att lämlig olje inblandning är 1.8 -2.2%