2% 1% 0,5% 2-taktolja

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Hur lite kan man blanda egentligen utan att motorn tar onormal skada.
Körde 1,3% förra vintern och motorn verkar inte tagit skada av det.
Hur lite olja kan man köra med egentligen.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
1.3 låter jävligt lite.. må jag säga..

det beror på motorn.. har man en slö motor så kräver den mindre olja, och mer om det är mer trimmnings grad eller vad man ska säga..

vad är det för motor du har.
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
JORPE: 162Hk indy storm
WILDCAT: Jo vid kolvbyte ed skadar det nog inte lite extra olja.
INDY650:mja,säker på att det ryker och blir en oljesträng där man kört...

Lagren i vevhuset skulle antagligen klara sej med mycket mager oljeinblandning.
Men hur är det med oljefilmen på cylinderväggen.
Brinner den bort eller ligger den kvar???nån som vet...
Finns det nån som kör 1% eller mindre? resultat???
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Varför denna iver att köra med magrast möjliga oljeinblandning?
Är det månne längtan efter en 4t som gör sig påminnd?


//
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Tja,jag kör med 1,3% eftersom det verkar fungera bra och smörja tillräckligt i alla lägen.
Är lite nyfiken på hur långt man kan gå innan man hittar onormala förslitningar som kan härledas till alltför mager oljeblandning.

Antar att en tillverkare av 2-takt motor gärna rekommendrar 3-4% för att vara "safe" och inte riskera reklamationer.
Antar oxå att en oljeproducent gärna set att man blandar i lite mer för att man ska köpa mer olja....
ps,köper nog ingen fyrtaktare om jag slipper.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har olje insprutning på min RMK 900a, den drog ca 2,8% de första 60 gubbkörda milen.

En högtrimmad motor behöver långt mer än 1,5% vid fullgas.
Det är min övertygelse, då jag inte har något eget testlabb kan jag inte veta.


//
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Tja,jag kör med 1,3% eftersom det verkar fungera bra och smörja tillräckligt i alla lägen.
Är lite nyfiken på hur långt man kan gå innan man hittar onormala förslitningar som kan härledas till alltför mager oljeblandning.

Antar att en tillverkare av 2-takt motor gärna rekommendrar 3-4% för att vara "safe" och inte riskera reklamationer.
Antar oxå att en oljeproducent gärna set att man blandar i lite mer för att man ska köpa mer olja....
ps,köper nog ingen fyrtaktare om jag slipper.
Hur vet du att 1,3% smörjer bra i alla längen? Vet man vad ett motor haveri kan kosta så skulle man nog inte chansa. I alla tider så har man blandat 2% eller mer till 2takts motorer. Där igenom är det bevisat att motorn mår bäst vid just 2% som motverkar slitage m.m. Men har du kommit fram till att 1,3% räcker till en motor så bör du ju ta patent på det.

kan tilläga att med en för hög oljeblandning så smörjer inte det bättre utan att motorn mår mycket sämre. Förbränningen blir sämre. Stiften slås igen lättare. m.m.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tänkte just starta en tråd om detta (tur jag hittade den här :)) iaf jag kör normalt med 2% oljeblandat men något slant i min skalle när jag tankade sist och drog i fel mängd 1~1,2% 20liter och har nu kört upp den soppan och idag tankade jag kom på att jag hade gjort det fel sist. Så hur kan man kolla om motorn tog skada eller var det för lite mängd soppa för att motorn kan ha tagit skada? Kollade iof tändstiften och dom var ljusbruna som dom ska vara iaf. Hur som helst så gick den bra dom 10milen idag :)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Jag tänkte just starta en tråd om detta (tur jag hittade den här :)) iaf jag kör normalt med 2% oljeblandat men något slant i min skalle när jag tankade sist och drog i fel mängd 1~1,2% 20liter och har nu kört upp den soppan och idag tankade jag kom på att jag hade gjort det fel sist. Så hur kan man kolla om motorn tog skada eller var det för lite mängd soppa för att motorn kan ha tagit skada? Kollade iof tändstiften och dom var ljusbruna som dom ska vara iaf. Hur som helst så gick den bra dom 10milen idag :)

Var tanken helt tom när du fyllde på med mera bränsle? Och ja det går att köra med mindre än 2% men motorn tar mer stryk (livslängd på motorn försämras). En bil går rätt så länge utan olja.
 
S

StoxResearch

Jag har rekordet... Jag kör med 3.5% inblandning... Ingenting ska kunna skada min pärla, :)

Skotte har rätt... Högtrimmade motorer behöver mycket olja... Så vitt jag vet så kör man än idag med ca 5% oljeinblanding i Roadracing... Men då består cylindrarna bara av portar och motorcyklarna går på fullgas och höga varv hela tiden...

Om jag ska vara ärlig så tror jag att 2% är för lite i en maskin som belastas mycket och hårt ifall man har oljeinblandning i bensinen... Iaf om man vill uppnå längsta möjliga hållbarhet... DOCK är det inte säkert eller ens troligt att man går plus på affären ekonomiskt genom att blanda i mer olja... Med 2% håller motorn skitlänge iaf, så risken att merkostnaden för oljan käkar upp de ökade reparationskostnaderna är överhängande... Det finns helt enkelt ingen gräns som säger "går du under det här så rasar motorn direkt, annars håller det länge och väl"... Det är en mjuk övergång... Givetvis spelar det roll vilken olja man kör på också...

Grundregeln är iaf att ju lugnare man kör med motorn, desto mindre olja kan man köra på... Det är därför separatsmörjningarna drar ner oljan när man gasar mindre...

Sen finns det såklart andra orsaker till att min vill minska oljeförbrukningen trots att slitaget ökar; Minskad rök och lukt, avgaskrav, mindre sot i motorn mm mm...

En del gissningar här, dock kvalificerade sådana, :)
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Var tanken helt tom när du fyllde på med mera bränsle? Och ja det går att köra med mindre än 2% men motorn tar mer stryk (livslängd på motorn försämras). En bil går rätt så länge utan olja.
Nä som tur var så var det ca 10 liter med gammal inkörningssoppa på 3% så det kanske blev bra då?
 
Last edited:

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Hur lite kan man blanda egentligen utan att motorn tar onormal skada.
Körde 1,3% förra vintern och motorn verkar inte tagit skada av det.
Hur lite olja kan man köra med egentligen.

Hur kom det sig att det blev just 1,3% och inte 1,5%? :hmmmm2:

Ska ju vara 2 % normalt, eller 4% på gamla sachsare. Skulle tippa på att ringarna slits fortare om man snålar.
OT, men jag körde en röjsåg med 0% en gång, den höll en halv tank ungefär.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hmm.. jag kör med 3%
har ingen oljeburk och så.

har kompisar som tävlar så dom säger att dom kör alltid med 3% blanding. men varför just 3% vet jag inte. har inte frågat heller så.

mitt råd är 3% har inte haft några problem alls.