Överhettad Boondocker

Enodah

Ny medlem
8 mar 2021
4
0
1
51
Roslagen
Köpte precis en Boondocker DS 850 3900, årsmodell 2021 som testkördes ordentligt i helgen. Går kanon! Förutom att den blir varm direkt och jag får stå och kyla ner den en hel del.

Jag vet att det är en lössnömaskin, har kortare tunnel och att den kyler sämre på led men att det var så illa...

Maken har en exakt likadan fast förra årets modell som aldrig blir överhettad och kyler otroligt bra på de ledavsnitten vi kör på tillsammans. När hans maskin går ner 10 grader går min upp 25 😡. Mina kammar är ju något högre men ska det verkligen ha så stor betydelse?

Är kapning av kammar eller inköp av extra kylare det enda alternativet om man vill kunna köra någon mil på en led som dessutom inte är hårt packad? Kan det vara något fel? Har såklart kollat glykol, hört med försäljaren (som säger att det är helt normalt...). Skulle det hjälpa att sätta distanser så "stänklappen" kommer längre ut från kammarna (samma avstånd som mannens)?

Har flera samma problem? Ja, jag tycker att det är ett problem att en skoter (trots att det är en pudermaskin) inte kan framföras kortare distanser på led om förhållandena är bra...

/Skotertanten
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De har med kortad tunnel att göra de kan ev hjälpa med utflyttad stänka. Hur ser stänklappen ut? Häll även i Motul Mocool medel i kylarvattnet för de sänker några grader. De sänker absolut inte 10-15c som de påstår men den pro rmk jag provade på i helgen gick ner några grader. Mocool är likvärdigt med Redline watervetter och de sänkte min hojs temp ca 5-7 c men då körde jag enbart på vatten och watervetter. Glykol kyler sämre än vatten men tyvärr måste ju en skoter ha glykol. En flaska Mocool räcker till minst två skotrar och är billigt.
 

Enodah

Ny medlem
8 mar 2021
4
0
1
51
Roslagen
De har med kortad tunnel att göra de kan ev hjälpa med utflyttad stänka. Hur ser stänklappen ut? Häll även i Motul Mocool medel i kylarvattnet för de sänker några grader. De sänker absolut inte 10-15c som de påstår men den pro rmk jag provade på i helgen gick ner några grader. Mocool är likvärdigt med Redline watervetter och de sänkte min hojs temp ca 5-7 c men då körde jag enbart på vatten och watervetter. Glykol kyler sämre än vatten men tyvärr måste ju en skoter ha glykol. En flaska Mocool räcker till minst två skotrar och är billigt.
Den har ju ingen stänklapp i vanlig bemärkelse utan ett stänkskydd monterat på bakre axeln som ska leda snön upp i tunneln...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Köpte precis en Boondocker DS 850 3900, årsmodell 2022 som testkördes ordentligt i helgen. Går kanon! Förutom att den blir varm direkt och jag får stå och kyla ner den en hel del.

Jag vet att det är en lössnömaskin, har kortare tunnel och att den kyler sämre på led men att det var så illa...

Maken har en exakt likadan fast förra årets modell som aldrig blir överhettad och kyler otroligt bra på de ledavsnitten vi kör på tillsammans. När hans maskin går ner 10 grader går min upp 25 😡. Mina kammar är ju något högre men ska det verkligen ha så stor betydelse?

Är kapning av kammar eller inköp av extra kylare det enda alternativet om man vill kunna köra någon mil på en led som dessutom inte är hårt packad? Kan det vara något fel? Har såklart kollat glykol, hört med försäljaren (som säger att det är helt normalt...). Skulle det hjälpa att sätta distanser så "stänklappen" kommer längre ut från kammarna (samma avstånd som mannens)?

Har flera samma problem? Ja, jag tycker att det är ett problem att en skoter (trots att det är en pudermaskin) inte kan framföras kortare distanser på led om förhållandena är bra...

/Skotertanten
Låter konstigt om den blir varm direkt den har ganska stort kylsystem så det borde ta ett tag innan tempen sticker iväg men helt klart är kort tunnel i kombination med höga kammar ingen bra kombo för ok kylning efter led. Tycker inte det borde skilja allt för mycket mot makens maskin även om den har lite lägre kammar gissar på 66 mm på den maskinen och 75 mm på din. Jag har en -19 Boondocker 3900DS med 75 mm kammar och har monterat extra luft kylare och elfläkt då funkar i alla fall led körning bra men vid tex vägkörning så stiger tempen på maskin trots att fläkten går men har aldrig varit nära att larma för hög temp så det rekommenderas om man tänker använda maskin till lite av varje och vill slippa hålla på och vika av för att kyla ner den. Du skrev att du får stå och kyla ner den och då tar det massor med tid och den blir inte speciellt kall prova kör ut i snö så den får upp snö på kylaren är det hårt kan det funka att backa.
 
Reactions: Enodah

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den har ju ingen stänklapp i vanlig bemärkelse utan ett stänkskydd monterat på bakre axeln som ska leda snön upp i tunneln...
Då kan de ev bli bättre om du flyttar den till samma mått från kammarna som maken har på sin de är värt ett försök. Men de låter även som luft i kylsystemet. De är värt att göra en riktigt utförd luftning av kylsystemet för de kan man ha misslyckats med.
 
Reactions: Enodah

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är ganska säker på att det sitter olika längd på distanserna som håller stänkan beroende på vilken kamhöjd maskinen har så avstånd från kam till stänkstydd bör vara lika på båda maskinerna. Tror inte det hjälper att flytta den heller stänkan fyller sin funktion men den är helt enkelt för liten vill man ha upp mera snö får man nog förlänga den lite extra mot marken men då kommer nackdelarna när man kör i det lösa.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ta kontakt med din återförsäljare. Antingen är inte kylsystemet urluftat ordentligt eller så är det fel på termostaten.
 
Reactions: Boost III

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Känn på kylaren och ev kylarslang är dom heta när skotern når hög temp då cirkulerar det som det ska.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Vid viken temp stannar du (ts) och kyler ner den? Varför jag frågar det är för man ser många som får panik och stannar redan vid 80c. Man behöver inte stanna förens vid 100c för den kokar inte förens vid ca 115c. Många maskiner tänds templampan vid 100c på. Jag brukar inte slå full mutter när tempen börjar krypa uppimot 80c och närmare 100c så kör man väldigt lugnt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Dom larmar vid 85 grader och när dom når 100 grader sänks effekten. När min närmar sig 85 grader ser i alla fall jag till att kyla ner den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
100c är ingen fara jag har aldrig stannat innan 95-98c med någon tvåtaktare skoter som hoj i hela mitt liv, och de har inte hänt något med motorerna. Och då har jag kört skoter sedan 13 års ålder och är 50 nu :eek:
 

Enodah

Ny medlem
8 mar 2021
4
0
1
51
Roslagen
Vid viken temp stannar du (ts) och kyler ner den? Varför jag frågar det är för man ser många som får panik och stannar redan vid 80c. Man behöver inte stanna förens vid 100c för den kokar inte förens vid ca 115c. Många maskiner tänds templampan vid 100c på. Jag brukar inte slå full mutter när tempen börjar krypa uppimot 80c och närmare 100c så kör man väldigt lugnt.
Jag försöker kyla den så gott det går när den larmar vid 85 grader men finns det inget lösare i närheten måste jag stanna ganska direkt då den snabbt kommer över 90 och då vågar jag inte köra vidare. Underlaget har inte varit hårt men inte massor av lössnö, "normal" led men det räcker med någon kilometer på den så är den varm. Finns det rejält med lössnö i närheten kör jag naturligtvis i den och då kyler det bra.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Det låter som att något är galet.

Jag har en 2018 850 39 DS med kort tunnel precis som du och jag upplever att jag kan köra även på ganska hård led med originalrivarna nere. Däremot är den känslig om jag kör riktigt sakta, man måste hålla lite tempo på ledavsnitten.

Men generellt märker jag ingen större skillnad mot tidigare summitar och nu senast en Axys innan denna.
Jag kör dessutom utan stänkskyddet monterat på boggin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En godag yxskaft fråga kanske men du kör med isrivarna nere?
Min 2018 har då hanterat rätt hårt före utan stänklapp med rivarna nere.
Så skulle nog legat på din ÅF mer. Något måste vara knas.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
100c är ingen fara jag har aldrig stannat innan 95-98c med någon tvåtaktare skoter som hoj i hela mitt liv, och de har inte hänt något med motorerna. Och då har jag kört skoter sedan 13 års ålder och är 50 nu :eek:
Säkert ingen fara men för mig känns det fel att köra en motor på så hög temp när den troligtvis är byggd för att köras på rätt låg temp mellan 38-55 grader vilket är tempen som termostaten arbetar inom dvs vid 55 grader är den fullt öppen och den öppnar vid 38 grader.
 
Reactions: snötoken

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Säkert ingen fara men för mig känns det fel att köra en motor på så hög temp när den troligtvis är byggd för att köras på rätt låg temp mellan 38-55 grader vilket är tempen som termostaten arbetar inom dvs vid 55 grader är den fullt öppen och den öppnar vid 38 grader.
De underliga med termostater som påstås öppna helt vid 55c är att de inte öppnar mycket alls vid 55c. Ex på min pro rmk som jag trodde öppnade max vid 55c så öppnar den bara ca 3 mm där och sedan öppnar den sakta upp till fullt öppen vid ca 95c. Jag blev tvungen provkoka en till termostat från likadan maskin och den betedde sig lika. Jag provade då borra flera hål genom termostaten men de gav inte kyligare motor, endast längre tid att få upp tempen från kall motor.
Provade även köra utan termostat men motorn låg på samma temp ändå på led, men i djup snö då den gick ner radikalt i temp, typ 30-35c vilket är farligare än lite för het motor.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det är väl antagligen så att 3 mm öppning räcker till för det är väl inte sånt högt flöde på vattnet min går i alla fall aldrig under 38 grader och termostaten ska vara fullt öppen vid 55 grader men inget jag kollat.
 

Enodah

Ny medlem
8 mar 2021
4
0
1
51
Roslagen
Tack för alla inlägg! Vi har dialog med försäljaren/mekaniker som säger att detta är normalt för denna typ av maskin... Och ja, jag kör med isrivarna nere 😉.

Distansen på stänkbrädan är densamma som på makens som har de något lägre kammarna så vi tänkte bygga ut den med några brickor och testa och ska checka luft i systemet och och termostat. Återkommer om vi hittar något 😊. Kanske slutar med en extra fläkt ändå, vill inte kapa några kammar på en sprillans skoter som går som en gud i lössnön 🙄.

Ska tillägga att vi har ytterligare en Boondocker 2019 (?) som inte ens blir varm på hårdare leder utan isrivare (som vi ändå monterat för säkerhets skull).
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
De underliga med termostater som påstås öppna helt vid 55c är att de inte öppnar mycket alls vid 55c. Ex på min pro rmk som jag trodde öppnade max vid 55c så öppnar den bara ca 3 mm där och sedan öppnar den sakta upp till fullt öppen vid ca 95c. Jag blev tvungen provkoka en till termostat från likadan maskin och den betedde sig lika. Jag provade då borra flera hål genom termostaten men de gav inte kyligare motor, endast längre tid att få upp tempen från kall motor.
Provade även köra utan termostat men motorn låg på samma temp ändå på led, men i djup snö då den gick ner radikalt i temp, typ 30-35c vilket är farligare än lite för het motor.
Dom ska ligga runt 35-37 så det är normalt i djupsnön
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Tack för alla inlägg! Vi har dialog med försäljaren/mekaniker som säger att detta är normalt för denna typ av maskin... Och ja, jag kör med isrivarna nere 😉.

Distansen på stänkbrädan är densamma som på makens som har de något lägre kammarna så vi tänkte bygga ut den med några brickor och testa och ska checka luft i systemet och och termostat. Återkommer om vi hittar något 😊. Kanske slutar med en extra fläkt ändå, vill inte kapa några kammar på en sprillans skoter som går som en gud i lössnön 🙄.

Ska tillägga att vi har ytterligare en Boondocker 2019 (?) som inte ens blir varm på hårdare leder utan isrivare (som vi ändå monterat för säkerhets skull).
Kollade upp det med distanserna som jag trodde var olika och det var dom fast endast på -18 modell sen ändrade dom tydligen till samma på alla maskiner och jag tror de flesta maskinerna levereras med 75 mm kammar.
 
Reactions: Enodah