Årsmodell 800 E-tec

OggeE

Välkänd medlem
16 okt 2011
162
0
16
Burträsk, Skellefteå
Sitter å funderar på att testa nått annat Arctic Cat som jag kört dom senaste åren, och kollar väl främst på Lynx men vet så lite om hur "driftsäkra" 800 E-tec motorerna är.
Tänkte väl som nyast -15 årsmodell 3700 eller ski-doo freeride 137/146 men gärna nått år äldre pga av pris.

Är det nån årsmodell man ska undvika som har många "problem/sjukdomar"? (även annat än just motorn)

Vet att ju nyare desto bättre men då går priset upp också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang motorn så är de vevaxeln som är svaga länken, den flexar lite väl mycket så fettet åker ur ramlagren. De är bara de yttre lagren på pto och mag sidan som är fettfyllda. Om du köper en maskin som gått 500-600mil + så kolla om fettet är kvar på pto sidan för då kan den hålla 800+ mil om du har tur. Man tar loss variatorn och pillar loss vevaxeltätningen så ser du lagret. Även om de är fett där så prova trycka in mer för de går inte överfylla förutsatt att man tar av hatten på en nippel på blocket och kör en sväng. Om man kör 20 min med hatten av så trycks ev för mycket fett ut via nippeln.
Om ägaren säger att vevaxeln är nyrenoverad med nya ramlager även i mitten vevaxel så avstå köpet. Undantag är om ägaren säger att veven även är svetsad i tapparna.De vrider så lätt i vevtapparna även från helt orörd vev så om man pressar isär tapparna för att byta mittre lagren så vrider den sig ännu lättare.
Remsprängning är totalt livsfarligt för dessa vevaxelar också , de räcker med en sprängd rem så vrider sig vevaxeln.
Men tom jag överväger köpa en 800a e-tec pga soppaförbrukningen. Nu när vi är ute o åker med våra pro rmk samt en e-tec summit 800 2016 så drar våra polarisar 2,5-3lm vs Summiten 1,75lm men de är 80% led.Och den Ac xf800 12a vi har med oss ligger på 2,2lm.Och då har Summiten högsta kammarna av oss alla 70mm! Som du säkert läst så jämnar bränsleförbrukningen ut sig mellan e-tec och övriga om man kör mer i djup snö och hårdare.
De håller tillräckligt bra om man håller koll på fettet och inte spränger en rem på full mutter. Och måste man renovera veven så svetsa vevtapparna.
 
Reactions: Stugsittaren

OggeE

Välkänd medlem
16 okt 2011
162
0
16
Burträsk, Skellefteå
Ang motorn så är de vevaxeln som är svaga länken, den flexar lite väl mycket så fettet åker ur ramlagren. De är bara de yttre lagren på pto och mag sidan som är fettfyllda. Om du köper en maskin som gått 500-600mil + så kolla om fettet är kvar på pto sidan för då kan den hålla 800+ mil om du har tur. Man tar loss variatorn och pillar loss vevaxeltätningen så ser du lagret. Även om de är fett där så prova trycka in mer för de går inte överfylla förutsatt att man tar av hatten på en nippel på blocket och kör en sväng. Om man kör 20 min med hatten av så trycks ev för mycket fett ut via nippeln.
Om ägaren säger att vevaxeln är nyrenoverad med nya ramlager även i mitten vevaxel så avstå köpet. Undantag är om ägaren säger att veven även är svetsad i tapparna.De vrider så lätt i vevtapparna även från helt orörd vev så om man pressar isär tapparna för att byta mittre lagren så vrider den sig ännu lättare.
Remsprängning är totalt livsfarligt för dessa vevaxelar också , de räcker med en sprängd rem så vrider sig vevaxeln.
Men tom jag överväger köpa en 800a e-tec pga soppaförbrukningen. Nu när vi är ute o åker med våra pro rmk samt en e-tec summit 800 2016 så drar våra polarisar 2,5-3lm vs Summiten 1,75lm men de är 80% led.Och den Ac xf800 12a vi har med oss ligger på 2,2lm.Och då har Summiten högsta kammarna av oss alla 70mm! Som du säkert läst så jämnar bränsleförbrukningen ut sig mellan e-tec och övriga om man kör mer i djup snö och hårdare.
De håller tillräckligt bra om man håller koll på fettet och inte spränger en rem på full mutter. Och måste man renovera veven så svetsa vevtapparna.
Aha okej tack för den infon.

Hur är 600:erna i jämförelse? Läst att dom är mer driftsäkra men blir osäker på hur dom blir å köra när jag bara kört arctics 800 och är van vid lite mer effekt, räcker det med ett v-kitt på 600:erna för dom ska kännas pigga osv. Vet ju att topp effekten blir helt annars med 800.
Jag kör bara i Skellefteå området och är aldrig upp till fjällen så det blir ju inte så mycket djup snö körning, kör dock så mycket som möjligt utanför spåren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Aha okej tack för den infon.

Hur är 600:erna i jämförelse? Läst att dom är mer driftsäkra men blir osäker på hur dom blir å köra när jag bara kört arctics 800 och är van vid lite mer effekt, räcker det med ett v-kitt på 600:erna för dom ska kännas pigga osv. Vet ju att topp effekten blir helt annars med 800.
Jag kör bara i Skellefteå området och är aldrig upp till fjällen så det blir ju inte så mycket djup snö körning, kör dock så mycket som möjligt utanför spåren.
600an e-tek är de inga svargheter alls på man kan köra 1500 mil utan att ens byta kolvar. De enda jag skulle kolla vid 1000 mil är om fettet är kvar i pto sidans ramlager bara. e-tek 600a är kända för att ha slött gassvar men de ger ju bra effekt 120+ hk. Drar dessutom extremt lite soppa på led.
 

OggeE

Välkänd medlem
16 okt 2011
162
0
16
Burträsk, Skellefteå
600an e-tek är de inga svargheter alls på man kan köra 1500 mil utan att ens byta kolvar. De enda jag skulle kolla vid 1000 mil är om fettet är kvar i pto sidans ramlager bara. e-tek 600a är kända för att ha slött gassvar men de ger ju bra effekt 120+ hk. Drar dessutom extremt lite soppa på led.

Hm okej då kanske man ska kolla lite mer på en 600 då, gassvar gå ju fixa med ett v-kitt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hm okej då kanske man ska kolla lite mer på en 600 då, gassvar gå ju fixa med ett v-kitt
Gassvaret går inte fixa helt på 600an men en Mulle Performance flash sägs va bra. Då blir de förmodligen mer effekt också och ännu billigare förbrukning.