Ang motorn så är de vevaxeln som är svaga länken, den flexar lite väl mycket så fettet åker ur ramlagren. De är bara de yttre lagren på pto och mag sidan som är fettfyllda. Om du köper en maskin som gått 500-600mil + så kolla om fettet är kvar på pto sidan för då kan den hålla 800+ mil om du har tur. Man tar loss variatorn och pillar loss vevaxeltätningen så ser du lagret. Även om de är fett där så prova trycka in mer för de går inte överfylla förutsatt att man tar av hatten på en nippel på blocket och kör en sväng. Om man kör 20 min med hatten av så trycks ev för mycket fett ut via nippeln.
Om ägaren säger att vevaxeln är nyrenoverad med nya ramlager även i mitten vevaxel så avstå köpet. Undantag är om ägaren säger att veven även är svetsad i tapparna.De vrider så lätt i vevtapparna även från helt orörd vev så om man pressar isär tapparna för att byta mittre lagren så vrider den sig ännu lättare.
Remsprängning är totalt livsfarligt för dessa vevaxelar också , de räcker med en sprängd rem så vrider sig vevaxeln.
Men tom jag överväger köpa en 800a e-tec pga soppaförbrukningen. Nu när vi är ute o åker med våra pro rmk samt en e-tec summit 800 2016 så drar våra polarisar 2,5-3lm vs Summiten 1,75lm men de är 80% led.Och den Ac xf800 12a vi har med oss ligger på 2,2lm.Och då har Summiten högsta kammarna av oss alla 70mm! Som du säkert läst så jämnar bränsleförbrukningen ut sig mellan e-tec och övriga om man kör mer i djup snö och hårdare.
De håller tillräckligt bra om man håller koll på fettet och inte spränger en rem på full mutter. Och måste man renovera veven så svetsa vevtapparna.