Åka på snö sommartid?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Man kan tycka mycket om samerna och deras djurhållning osv, men att börja kalla dom lappjävlar osv är att sjunka väldigt lågt. Dom har sina anledningar att stänga fjäll för brunst och diverse annat då det är en känslig tid för renarna.

Men håll det sakligt för guds skull.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
I mitt fall är de absolut inte oprovocerade, vad vet du om det?
Första chocken fick man som finnig pjuklarv efter att man flugit 10 mil ut i väglöst land till sin bästa fiskeupplevelse hittills.
I den underbara naturen fick man bitvis vada fram bland plast, skräp och tomma ölburkar för detta var tydligen någon sorts samlingsplats/festplats för samer.

Ett fjäll med fin friåkning kan man tydligen stänga av när som helst med bara 3 dagars varsel, gärna mitt i påsken trots att det inte kommer upp en endaste ren på iaf en månad till.

osv.....

Nu kanske jag har haft otur i mina möten med samekulturen vad vet jag?
Vad som har hänt dig tidigare har jag ingen aning om. Det jag reagerade på är att så fort det blir tal om förbudsområden etc så är det okej att rikta allt negativt mot samerna. Alla vet ju ändå att det är deras fel alltihop, eller? Den här tråden handlade om att köra där man inte får köra, och BAM, från ingenstans kommer ett "lappjävlarnas fel". Nu var det inte riktigt så du uttryckte dig, men jag tog det som exempel. Förstår du vad jag menar? Börjar bli gode trött på det.
Sen är det klart det är tråkigt att vissa fjäll stängs av då dom måste flytta renarna, men det är ju inte så att det inte finns andra ställen att köra på.
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Nu är ni på djupt vatten pojkar. Utan samerna så hade det varit high chaparall i fjällvärlden både vinter och sommartid. Det hade stått 08or, norrmänn och finländare runt varenda rödingsjö. Inte en jävel kvar att stå emot gruvetableringen som nu närmar sig högfjällen. Allt är inte bara svart och vitt, jag tycker samerna har alldeles för mycket att säga till om i rovdjurs frågan tex, men det är en helt annan femma..
Ta det lite lungt nu! vi har ju nog lappland i finland också.. så att säga att det skulle vara någon rusch till svenska lappland pga. det är nog lite overkill. Jag har fiskat i svenska lappland och tyckte det var det sämsta man kan göra där. fullt av sten och grenar och inte en jävel till fisk nappade!
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Finska Lappland med undantag för käsivarsi och Tana vid Utsijoki är fint. Resten är dystra myrar och tråkig natur. Att du inte kan fiska kan väl Svenska Lappland inte lastas för
nej men nu var det ju inte tal om det! jag menade bara att nog har vi finländare egna sjöar att fiska i. oavsett vad samerna i svenska lappland har för bestämmelser! Så att tror att varje sjö skulle vara ockuperad av finländare om allt vore fritt så är bullshit.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Självklart är det Böllskit då Lappland är en enorm landareal. Det är heller inget homogent som du beskriver det. Mångfalden av natur typer är stort .Men Finska vildmarks turister börjar märkas här. Både sommar och vintertid och som alltid finns det tråkiga exempel på folk som beter sig dåligt. Finländare är förmodligen inte överrepresenterade när det gäller dåligt uppförande. Inhemskt patrask dominerar stort. Det är inte lika roligt att prata om
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Varför göra det så omständigt när du bara behöver ta bil och skotern på släp upp till riksgränsen. Var över 6dm snö för drygt en vecka sedan och det har snöat för fulla muggar sedan dess också.
Fel, det är endast 42 cm i Riksgränsen. Bara att kolla SMHI s väderstation. Inga mätpunkter i nån driva
 

Äventyraren

Medlem
20 nov 2011
33
0
6
Sigtuna
Kul att min fråga fick så många svar. Tyvärr är det helt off-topic.

Norge verkar inte som någon har några bra erfarenheter av att köra sommartid. Anledningen jag tyckte det var värt att kolla upp var att det inte var mer än 50 mil från arlanda innan det var snö överallt.. Gissar att man behöver åka betydligt längre upp om man ska hitta snö i Sverige sommartid.

Jag gjorde en långtur med mc för några år sedan. 640mil på off-road hoj upp till Nordkapp och vidare hem via norska kusten. Då åkte jag faktiskt genom norska fjällen mitt i sommarn och det var säkert 3 meter snö och väldigt lättåtkomligt(bild). Kanske ingen rolig snö att åka på dock.

Måste bara få säga angående folk som skräpar ner i fjällen. Jag hade sett som så många andra på tv innan om renskötare och den kulturen. Då fick jag känslan av ett skötsamt folk som levde i harmoni med naturen. Hursomhelst. När jag åkte gamla postvägen till Alta så åkte jag förbi ett same-tält och blev chockad. Det var skräp överallt runtom!! Hittade en å annan skoter också som bara övergivits mitt på fjället(bild).

Vill se bilder på åkning nu från Sverige! :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Du tänker nog på Stekenjokk. Men det är väl strängt skoterförbud där med efter något visst datum på vårvintern även fast det finns snö där rätt sent. Vintertid är ju vägen helt avstängd där.

2st bilder som hittade på google bildsök bara:
http://1.bp.blogspot.com/_iY4FG8DHz48/ShFg9TvAZoI/AAAAAAAAANs/XFZ57qaO7co/s400/motorcykel.jpg

http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_437008/cf_83127/2012-05-19_13-20.jpg
Får man inte köra skoter där på vintern så lär man knappast få köra där på sommaren heller.
Och på vårkanten får man nog räkna med skotthål om man kör eller går där utanför vägen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Får man inte köra skoter där på vintern så lär man knappast få köra där på sommaren heller.
Och på vårkanten får man nog räkna med skotthål om man kör eller går där utanför vägen.
Kom på att jag formulerade mig tokigt, du hann visst svara/citera innan min edit.