Åka på snö sommartid?

Äventyraren

Medlem
20 nov 2011
33
0
6
Sigtuna
Hej!

Jag åkte till Island för några veckor sedan. När vi åkte över norge såg jag massor med snö på fjällen. Kändes som det fanns hur mycket som helst att åka skoter på?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är snö året runt på topparna av många norska fjäll, men det är egentligen oväsentligt.
Om man på ngt sätt kom dit (helikopter?) så är det förbudsområden.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Mycket man inte får. Det betyder inte att man inte gör det.

Det är lätt att vara stor i käften bakom ett tangentbord.

Min gissning är: Om du ens tar dig besväret att åka dit, tar med dig en skoter(genom tullen dessutom), samt ordnar transport upp (fyrhjuling/helikopter). Om du ordnar allt detta med allt besvär det krävs samt undviker politi och alla friluftsglada norskar som går på tur. Så kommer du bokstavligen att skita ner dig av ren oförfalskad rädsla dig när du inser hur sanslöst brant det är överallt och hur svårframkomlig terrängen är. Sen när norskt politi väl upptäcker dig, för det kommer att hända, så kommer du att börja gråta av skräck för norsk polis är ungefär som finsk polis.

Jag var stor i käften, och här kommer mer.
Jag är så säker på att du är en skitsnackare och aldrig kommer att göra det att jag härmed utlyser en utmaning. Du har från och med imorgon fredag exakt tre veckor på dig att göra denna skoteråkning du pratar om. Krav: du ska ta bilder där en skoter tydligt står med ett fjell bakom sig som går att identifiera via google eller annan internetkälla. Du ska ta en bild där skotern syns, fjellet skymtar samt en skylt som du håller upp framför kameran med texten "arjeplogarn". Och en tredje bild där fjellet skymtar i bakgrunden och du gör en närbild på en gps med tydliga koordinater synliga.

Om du gör allt detta så kommer jag att ta med mig en skoter och köra på vatten någonstans i medelhavet i sommar och göra en roadmovie om det.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
m0ngoloid: Haha, nja. Men jag är så trött på folk som kommer upp till fjälls och skräpar ner och kör omkring i förbudsområden.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ser inga problem alls med att släpa upp skotern med fyrhjuling, det ska nog funka!
Sedan att norska Polisen ska se det-hur ska det gå till?
Låter som dom hyr in Svenska piloter och bedriver skoterspaning från helikopter-liksom, har dom inget bättre för sig?

...och nej, det har dom inte.
Skoterjakt är av ngn anledning otroligt högt prioriterat i Norge, såpass att dom faktiskt hyr in piloter från Sverige-hur sinnessjukt det än verkar.
Norrmännen tar väldigt hårt på motorrelaterade brott rent generellt och har löjligt höga böter som straff.
Tre svenskar blev tagen på fel sida gränsen för några år sedan ovanför Åkersjön.
Då brottet ansågs som ringa blev det 10000 NOK/pers i bot.
(Ja, tiotusen per person!)

Att (försöka) släpa upp en skoter till snöklädda ytor med fyrhjuling är bara det ett brott i sig.
Att du inte har skuggan av chans att lyckas är en helt annan sak. Terrängen är helt enkelt inte framkomlig med fyrhjuling, speciellt inte med släp efter.

Skulle du mot all förmodan lyckas, och sedan åka fast av Polisen-så är jag rätt säker på att straffet hamnar på ett kortare fängelsestraff och löjligt höga böter. Sannolikt även konfiskerad fyrhjuling/skoter.

...och sedan kommer slutklämmen: Varför??
På samma höjder i Sverige hittar du också snö nu.
Antagligen lite enklare att komma dit, och helt lagligt.

Men visst, whatever.
Ser fram mot bilderna till arjeplogarn.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag är ganska säker att man inte får köra fyrhjuling i svenska fjällvärlden utan tillstånd!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Hej!

Jag åkte till Island för några veckor sedan. När vi åkte över norge såg jag massor med snö på fjällen. Kändes som det fanns hur mycket som helst att åka skoter på?
Varför göra det så omständigt när du bara behöver ta bil och skotern på släp upp till riksgränsen. Var över 6dm snö för drygt en vecka sedan och det har snöat för fulla muggar sedan dess också.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Är man lappjävel så får man tydligen förstöra naturen hur mycket som helst, de har egna lagar tydligen.
eller.....

"Är man lappjävel så får man tydligen förstöra naturen hur mycket som helst,dom har tillstånd..."

Tur dom har djuren som dom kan skylla på för att få genom tillståndskrav och skoterförbud,allt för att få vara ensam där uppe och härska hur dom vill med allehanda olagligheter..

Kan inte vi få till ett tillstånd som gör att dom inte får komma neråt med sina renar och förstöra..
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Nu är ni på djupt vatten pojkar. Utan samerna så hade det varit high chaparall i fjällvärlden både vinter och sommartid. Det hade stått 08or, norrmänn och finländare runt varenda rödingsjö. Inte en jävel kvar att stå emot gruvetableringen som nu närmar sig högfjällen. Allt är inte bara svart och vitt, jag tycker samerna har alldeles för mycket att säga till om i rovdjurs frågan tex, men det är en helt annan femma..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Det är rent utsagt pinsamt att läsa trådar som den här. Först och främst folk som öppet berättar att dom skiter fullständigt i vad lagar och vanligt hederligt folkvett är. Sen oprovocerade och helt respektlösa kommentarer om samerna. Det är ju fan bedrövligt.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Som infödd stockholmare visste jag inte att det fanns sådana motsättningar. Visst har vi haft fullt med renar på våra marker uppe i Härjedalen men jag känner mig som gäst i samernas land och tycker det är helt ok. Att samerna tvångförvisades inom Sverige under 1900-talet är en mörk del av våran historia som nog inte många utanför Sverige känner till.

Ang terrängkörningslagen så gäller den i hela Sverige, även i Sthlm.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Sen oprovocerade och helt respektlösa kommentarer om samerna. Det är ju fan bedrövligt.

Så du menar alltså att det inte existerar tjuvjakt och fyllekörningar av samer i fjällvärlden..? (naturligtvis inte av alla!)

Jag har då sett både det ena och andra som är på fel sida lagar och regler,men jag har kanske sett fel då eftersom du tycker det är så bedrövligt :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sen oprovocerade och helt respektlösa kommentarer om samerna. Det är ju fan bedrövligt.
I mitt fall är de absolut inte oprovocerade, vad vet du om det?
Första chocken fick man som finnig pjuklarv efter att man flugit 10 mil ut i väglöst land till sin bästa fiskeupplevelse hittills.
I den underbara naturen fick man bitvis vada fram bland plast, skräp och tomma ölburkar för detta var tydligen någon sorts samlingsplats/festplats för samer.

Ett fjäll med fin friåkning kan man tydligen stänga av när som helst med bara 3 dagars varsel, gärna mitt i påsken trots att det inte kommer upp en endaste ren på iaf en månad till.

osv.....

Nu kanske jag har haft otur i mina möten med samekulturen vad vet jag?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Så du menar alltså att det inte existerar tjuvjakt och fyllekörningar av samer i fjällvärlden..? (naturligtvis inte av alla!)

Jag har då sett både det ena och andra som är på fel sida lagar och regler,men jag har kanske sett fel då eftersom du tycker det är så bedrövligt :)
Har aldrig påstått det. Men det du gjorde var just att generalisera alla samerna, än om du nu inte menade det. Det kan vara ganska svårt att förstå vad du menar om du skriver en annan sak. Sen så kan jag tycka att ditt sätt att uttrycka det på var under all kritik, därav mitt ordval.