Är skoter dyrt att ha ?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag åker till sjukhuset som är en 2 timars färd i norrboten och har märkt rytmen här i trafiken var glad att jag ej skriver på bonska för då skulle ni ej förstå exempel int jerint hina=det är ej här kolla tripelW punkt sofi punkt se webben för dialektala utryck.
Men ge upp. Dialekt är talspråk, inte skriftspråk.
Sorry OT, men någon ordning får det vara.

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Men snälla nån...Det är på nyheterna när bensinen går upp 20öre och folk tycker det är dyrt men dom använder de...Jag tycker snus e dyrt jag snusar jag tycker diesel och bensin e dyrt jag brukar även detta, jag tycker det är dyrt med sprit brukar detta med i viss mån.... Min mening är att det man kan tycka det är dyrt även om man använder det...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Klart jag vill ha billigare soppa. Men jag skulle fortsätta tanka än om det skulle kosta 20kr/litern. Skulle inte du?

Om man kan resonera så, så betyder det väll att man tycker att 20kr är värt mindre än 1 liter bensin.

Skulle jag dessutom tycka att exempelvis 26 kr, är mer värt än en liter bensin, så jag märkbart drar ner på bensinen, och undviker den till nöjjen (exempelvis snöskoter) och bara använder det när jag verkligen behöver det (typ som dyr sprit, inget man köper varje dag, men ibland). så kan man anse att jag tycker att bensinen är värd upp till 25 kr litern.

Altså, bensinen är inte i närheten av sitt rätta värde. Än om jag helst vill få den gratis.

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Vad jag menar är att jag hellre budjeterar om. Om det är möjligt än gå på nudelsoppa de har folk allttid gjort och bensin budjet är en sån post inget märkvärdigt med det .Men ej göra det överdrivet men förutsättningarna är olika här i norrbotten är det att märka på vägtempot och jag vet mycket väl att vad man en går på i stockholm så betala det finns fördelar och nackdelar var man bor.

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Men ge upp. Dialekt är talspråk, inte skriftspråk.
Sorry OT, men någon ordning får det vara.
Håller med dig, det är en fröjd att läsa text när någon kan uttrycka sig korrekt! Vilket tyvärr blir mer och mer sällsynt...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vad jag menar är att jag hellre budjeterar om. Om det är möjligt än gå på nudelsoppa de har folk allttid gjort och bensin budjet är en sån post inget märkvärdigt med det .Men ej göra det överdrivet men förutsättningarna är olika här i norrbotten är det att märka på vägtempot och jag vet mycket väl att vad man en går på i stockholm så betala det finns fördelar och nackdelar var man bor.
vet inte om jag är trött efter 2 dygn utan sömn och 2 säsonger house. Men jag fattade ingenting av det där?=S

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
vet inte om jag är trött efter 2 dygn utan sömn och 2 säsonger house. Men jag fattade ingenting av det där?=S
jag tror inte det är hos dig problemet sitter...

OT: jag tror att det blir vad man gör det till, jag bor 110 mil från skoter, dvs det blir inte så många mil per år, dessutom har jag ingen värsting skoter så värde minskningen på indyn är inte så stor.
skulle tippa på att allt som allt kostar det runt 3000kr per år...

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har lite lågsäsong nu på vintern och frugan kan jobba in så att vi kan ta ledigt några dagar eller så. Innan vi köpte skotern hade vi en gammal skoter här i Härjedalen men det blev att vi åkte slalom istället. Lite bortskämda med att vara här uppe har vi tidigare valt att åka slalom de dagar då vädret har varit fint och köper man ett dagskort kostar det 2x310 kr för oss två. Jag tycker därför inte att skoter är speciellt dyrt men vi har varit upp hit mer sedan inköpet så resan från Sthlm drar ju iväg lite. Uppe nu för tredje gången i år. Tidigare var vi uppe max fem gånger per vintersäsong.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Ekorrhjulet inkomst och ugifter det underlättar att ha bra inkoms sen bör man nog säjaupp prenumerasonen på snowmobiltidningen och alla andra onödigt ting utan att göra livet inskrängt för sig när det gäler att köpa skoter en tre år gammal för att efter det så börjar de va tort i lagren i boggin och är skotern tre år och uthyrningsrs så är den rejält skamfilade och nöta många mil fast allternativet uthyrning skoter är ochså nogot att tenkpå i stället för köp.
Som med allt annat då ungefär, det handlar om prioriteringar. Hade man haft färre hobbys hade man kunnat gå all-in på en istället. :)