Är skoter dyrt att ha ?

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Jag vill starta en diskussion kring den ekonomi som en snöskoter tar
Personligen tycker jag allt gällande snöskoter börjar bli för dyrt, men ska tilläggas att jag handlar ändå

1. Du köper en standard skoter helt ny, men aldrig finns det de man vill ha/behöver som packväskor,styrhöjare m.m är det bara jag som tycker att det bär iväg och blir lite för dyrt. Ett exempel. Farsan köpte förlängningskitt till sin 1000kr för 2kg 500kr/kg va kan jobbet kosta ?

2. Personlig utrustning. Man behöver jacka,skor,byxor,hjälm kanske en spade osv. Kan lätt bli dyrt.

Är det bara jag som tycker att det börjar bli lite väl dyrt med skoter...

SKA TILLÄGGAS ATT DETTA BARA ÄR EN DISKUSSION...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är det inte samma med ec. MC? Möjligtvis att liter/milen blir mindre, så man betalar mer kr/mil på skoter.

Men å andra sidan blir det lätt fler mil på en MC än det blir på skoter. Dessutom är 1 mil på skoter, värd 10 mil på mc.

Kläderna, där är MC dyrare (personlig erfarenhet), hojjen är minst lika dyr, försäkringen lika dyr osv.

Samma på bilsidan. Antar att vi pratar om skoter som en hobby, och inte i arbete.

Då bör det kunna liknas med gatbilar/classiker/samlarobjekt osv. En gammal muskeljänk är lätt 150 000 +, dyra reservdelar, väldigt få mil/säsong, inte billiga i soppa.

Samma med plastraketer. En busbil som "är något" kostar 100 000 kr +, du iköper 1-2 nya turbos /år, CP kolvar och stakar är trevligt, kanske en bur, 100hk till, motorras osv osv. Mkt dyrt där med.

Krona / mil är nog dyrare än många andra motorsporter, men knappast överdrivet mkt. Kul / krona är då överlägset bäst på skoter=)

Som exempel så hade min kärring häst på den tiden jag åkte M8 turbo. Inköp för henne låg på 25 000, jag la ut 155 000. På 2 år var hennes hobby dyrare än min, bensin/mat och underhåll inräknat.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det blir ju vad man gör det till.
Skoter behöver inte vara så dyrt om man bara är ute efter upplevelsen att komma ut i naturen.
Man får mycket för pengarna om man köper en ett par år gammal touringskoter på 600cc.
Morsan och farsan körde skoter i femton år, det kostade totalt ca 200000 inkl personlig utrustning-och sammanlagt fyra fabriksnya skotrar med totalt 0:- i service under hela tiden.

Sett till hur länge dom hade glädje av dom tycker jag att det är skitbilligt, jämfört med vadsomhelst!
Jag har en moster m make som är fantastiska längdåkare, dom lägger 15000/person och år i utrustning, plus garanterat 80-100000 tillsammans på hotell och resor för att åka skidor.
Visst, det är extremt åt andra hållet, jag ville bara visa att det bottnar i hur mycket man tycker intresset är värt.

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Finns ju flera sätt göra det på, köpa allt nytt varje gång och byta var annat år eller köpa en beg skoter för 20-30 tusen och använda de prylar man har sen förut, då är det ju bara driftkostnader. Slipper man låna eller köpa saker på avbetalning är det ju ingen överjävulsk kostnad direkt.

Jag kör 90% av tiden med flytoverall som är 3 år gammal som jag använder mycket då jag fiskar, fryser aldrig. Normala värmestövlar, gamla kronans handskar med billiga saker inuti. Hjälm för tusenlappen som är några år.

Finns ju hur mycket dyrsaker som helst lägga på vilken hobby som helst, men blir det så mycket roligare för att man är snygg? Själv stöter jag inte på så mycket folk då jag åker och åker mest själv så utseende-delen känns som den kvittar. Lägger hellre pengarna på bensin och olja än snygga kläder som jag fryser i.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
50-80 kr milen för en 30papp-skoter.
250-300 kr milen för en flångny.
En kvalificerad gissning. :)
Allt beroende på hur många mil man kör...
Har en kompis som köpte en ny Apex -08, han var upprörd över milkostnaden enbart sett till försäkringen förra året. Han ringde och skrek: Dom ska ha 6000:-, och jag som bara kört 8 mil iår-det blir ju över 1000:-/milen enbart i försäkringskostnad!!
-Ja, svarade jag-men du kan ju inte lasta försäkringsbolaget för att du tar på dig så mycket jobb att du inte har tid att åka? (Han är egenföretagare, ganska framgångsrik sådan-inkomstmässigt sett. Men han jobbar å andra sidan jämt...)

Milkostnaden på skoter är ju f.ö i min värld ointressant-jag kan vara ute i åtta timmar och inte kört fem mil under tiden.
Skoter ska ses som en hobby, räkna ekonomiskt på det är inte bra för nattsömnen....

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Har precis suttit och räknat på en ny skoter, vad det kommer att kosta. Nu har jag räknat med värdeminskning, amortering, ränta, försäkring, service och bränsle. Hamnade strax under 4000 per månad på en commander.

Värdeminskningen är viktigt att komma ihåg, för annars om du vill sälja den på något år så har du mer lån kvar än vad du kommer att få för den.

Kommer därför att sätta undan på ett nytt konto 4500,- varje månad, så vet jag att pengar finns.

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
Jämfört med motorcykel så är skoter billigt!!!
För några veckor sedan så räknade jag på vad det kostade mig att köra mc, kom fram till att det kostar mellan 45-50000kr/säsong!

* Service
* Värdeminskning
* Slitdelar
* Bensin
* Försäkring
* Utrustning (som jag slagit ut på 4år)

Då är jag 23år, kör 500-700mil/år och har en kawasaki zx12r från 2003. Bara försäkringen ligger på 17k/år (ej avställningsbar)

Snöskotern kostar inte ens en bråkdel av det, dock åker jag "bara" 100-200mil/säsong med skotern... Men jag kommer aldrig över 10-12k/säsong

och då kan man tillägga att 100mil i skogen på en skoter är en enorm skillnad mot 100mil på en asfalterad landsväg :)

Allt handlar om prioriteringar :blink1:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Lite det jag menade rIdDoCk: Skoter blir dyrare / mil, pga man inte kör så långt ,och inte har behovet att köra långt. 5 mil kraftlina kan vara lika kul som 25 mil fin asfaltväg.

Hursom. En hobby är en hobby. Det är alltid dyrt, om man inte ska måla eller hålla på med nå annat tjaffs. Fast rätt vad det är så kostar det snor det med, med dykar och skit. Är nog svårt att ha en hobby som skall vara billig.

Jeppolito

Medlem
6 dec 2011
20
0
1
Tierp
Allt handlar om att prioritera, så länge man inte skiter ut tusenlappar.. Och dessa som gör det, har nog annat att bekymra sig om än gamla snöskotrar. Jag har själv alldeles för många intressen, har även en båt som sommartid slickar en hel del tid+pengar med en gammal 2-takts v6 hängandes där bak.

Köpte till den här säsongen en Rev600-03 som jag pulat lite med, har hittils kostat 55tkr och jag har åkt 9.3 mil.. Men dom milen kunde man ju inte sluta le, och sånna leksaker får kosta! Bara de inte gör alltför djupa spår i börsen..

E

eMe181

Allt handlar om ens intresse, har man ett brinnande intresse så fixar man det på nå sätt.

t.ex jag, får 1050;- i månaden som ska täcka kläder och all skit. Har lagt allt på skotern, tror inte jag fått ut en krona till något annat än skotern sedan i september. Och sen att man har ett slavjobb så att man får ut nån hundring extra är väl OK. Känns så när man kör, inte när man jobbar ;P

Så, har man ett brinnande intresse går allt!

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Ja självklart handlar det om prioriteringar det gör det väl när det kommer till hobby ? Håller med tidigare talare att mc också är en väldigt dyr hobby speciellt på försäkringssidan, men när det gäller motorcykel så har man väl ett helt annat ansvar ? Om jag sätter mig på skotern och åker en tur är det inte nå större... Men däremot om jag sätter mig på en mc så ska jag börja tänka åt alla andra ?

Visst handlar det om intresse,prioriteringar osv...Men kan man inte tycka att en hobby börjar bli dyr ?
Jag kommer aldrig sluta åker skoter oavsett kostnad (nästintill) men jag tycker fortfarande att det börjar bli snuskigt dyrt...

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Visst är det ingen billig hobby men garanterat den roligaste så den får kosta! Man kan jobba några timmar övertid som man tillägnar skotern :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

K

krickus

Det är inte dyrt, däremot kostar det mycket pengar.

Varför ens räkna ut vad milen kostar etc, huvadsaken är ju att man har kul.

Finns skotar och kläder etc för allas plånböcker, det är bara rätta munnen efter matsäcken.

Ja självklart handlar det om prioriteringar det gör det väl när det kommer till hobby ? Håller med tidigare talare att mc också är en väldigt dyr hobby speciellt på försäkringssidan, men när det gäller motorcykel så har man väl ett helt annat ansvar ? Om jag sätter mig på skotern och åker en tur är det inte nå större... Men däremot om jag sätter mig på en mc så ska jag börja tänka åt alla andra ?

Visst handlar det om intresse,prioriteringar osv...Men kan man inte tycka att en hobby börjar bli dyr ?
Jag kommer aldrig sluta åker skoter oavsett kostnad (nästintill) men jag tycker fortfarande att det börjar bli snuskigt dyrt...

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Mitt flugfiske kostar ca 1500 kr per kilo harr på tallriken.
En havsfiskeresa till Saltströmmen kostade 2500 kr per kilo torsk.
Så värt! :)

Hobby = tidsfördriv utan ekonomiskt syfte.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
är ju inte dyrt så länge man inte kollar på kontot :) ne fan skoter är roligt och de får fan kosta :p

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Skoter är ju helt fantastiskt dyrt faktiskt, jag betalar:
6100 = 1 års försäkring
ungefär 4-5 liter bensin per mil = 70 kr/mil
3% Raceolja per liter á 95 kr/litern
ungefär 1 rem per säsong = 1700
+ att det alltid går sönder nåt oförutsett!