Är det variatorn som spökar ???

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Har en Wildcat 700 EFI, den går hur bra som helst, men drar man på för fullt så öser den på bra upp till 110-120 sen går den ner i varv och stannar där. går inte en km över 120. vid ett tillfälle "släppte" detta och den gick på hur bra som helst.. när den blir så här att den inte gör mer än 110-120 så får jag knepiga vibrationer på vissa varv, ungefär vid 70 km/h, gasar jag lite lite så försvinner dom.. jag har kikat på min primär variator och jag ser ju att rullarna är bra slitna, det har som blivit nerslitna plan på rullarna så jag kan tänka mig att istället för att dom rullar så ligger dom still och vikterna glider mot dom, ja ni fattar =)

Tror ni att en renovering av variatorn löser mitt problem eller är jag helt fel ute? Tips och ideer är väldigt välkommna ! Trevlig helg på er!!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Du har helt rätt, fixa variatorn/rullarna o gör det ganska snart så du inte för en variator i flera bitar
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
kan man byta rullar o vikter utan att ta lös variatorn? kommer man åt att byta rullarna utan att ta lös korset?
Tror du kan skruva lös pinnarna o dra dom åt sidan så du får lös rullarna utan att ta lös variarorn
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Vikterna kan du ta loss utan att ta loss korset. Men för att byta rullar måste du loss med korset.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Mkt riktigt så är det variatorn som spökar. kastböt med en polare och problemet försvann.. nu kostar det ju en hel del att renovera denna variator, tydligen så är det stört omöjligt att få bort korset själv så då måste den ju lämnas in. Nu tänkte jag att man kunde försöka hitta en fräsch begagnad.. min är ju en 93:a dvs gamla bultade variatorn. kan det passa från fler artic modeller? jag tänkte med rem o allt så det stämmer.. eller måste man hitta en exakt likadan?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Mkt riktigt så är det variatorn som spökar. kastböt med en polare och problemet försvann.. nu kostar det ju en hel del att renovera denna variator, tydligen så är det stört omöjligt att få bort korset själv så då måste den ju lämnas in. Nu tänkte jag att man kunde försöka hitta en fräsch begagnad.. min är ju en 93:a dvs gamla bultade variatorn. kan det passa från fler artic modeller? jag tänkte med rem o allt så det stämmer.. eller måste man hitta en exakt likadan?

Du vet vad du har, inte vad du får. Renovera istället är mitt tips!
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Nu så ska ni få höra.. =) var ingen idè att renovera min, hittade en stoooor spricka i ena skivan. den där variatorn var riktigt slut.. men yngvessons hade en bättre beggad att sälja.. så nu jäklar är det fart på skotern igen =) och herregud vilken skillnad det blev.. som en ny maskin !!