Äntligen en Ski-Doo E-tec

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
1.12 l/mil.
SJUKT!
Men en 600 är fortfarande en 600, då kan man lika gärna köra 4T utan turbo.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Faller försöken väl ut så kanske det kommer på 800 motorerna också ....

Då börjar vi prata 2-takt.. Sorry yamaha.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag resonerar så här.sånt som låter för bra för att vara sant är oftast inte sant.

såvisa inte min engelska är dålig så låter detta grymmt påhittat

Fuel Economy: At 21 mpg US/25 mpg CDN, the 600 H.O. E-TEC uses 15% less fuel than the company’s current 600 H.O. semi-direct injection (SDI) engine, 78% less fuel than the Polaris‡ 600 CFI and 92% less than the Arctic Cat‡ 600 EFI.*

så alltså drar arcticen 5 liter milen vid samma körstil som ski-doon när skidoon drar 1.12.

Oil Economy: Most owners will have to add oil just once per season, due to the added precision of the system’s electronic oil pump and sophisticated computer mapping. The 600 H.O. E-TEC uses half the oil of the SDI and Polaris 600 CFI, and just a third the oil (66% less) of the Arctic Cat 600 EFI.


är det här sant och det funkar så vore det ju ett klart lyft för tvåtaktsmotorerna.

hur kompenserar dom smörjingen till motorn med tanke på att den ska köras i princip utan olja?

låter som en ***** massa motorhaverier.har jag fel så kommer jag nog äga en sån inom sin tid.men til 80% säkerhete så blir det en massa problem.alltid så med ski-doo...tyvär för annars är dom jävligt fina och roliga
 
Last edited:

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Men en 600 är fortfarande en 600, då kan man lika gärna köra 4T utan turbo.
Nja, om man ska jämföra lite...
En 2T 600 med 118 hk som väger 188 kg, 627 hk/tonn.
eller en 4T 660 med 52 hk som väger 335 kg, 155 hk/tonn (AC Panther -06)..
Inte så svårt att välja kanske?

Fick köra den sistnämna för några veckor sen och den var då inte pigg ;)
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jo det var ju en fin jämförelse,det absolut slöaste du kunde hitta?
Inte lite hypad,eller???...men det gäller väl inte brp,som vanligt.

Ska bli intressant att se hur bra kylningen funkar på den där en vårdag med skare och lufttemp på +15.....

Fylla på olja 1 gång/säsong.......hmmmm tror inte det!

Värsta hypen hittills...MEN det är ju som sagt brp,så det räknas väl inte.

Jag skulle då ta det lite lugnt med att skrika mig hes över den här motorn innan den har lite mil på sig,men det är jag det.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jo det var ju en fin jämförelse,det absolut slöaste du kunde hitta?
Inte lite hypad,eller???...men det gäller väl inte brp,som vanligt.

Ska bli intressant att se hur bra kylningen funkar på den där en vårdag med skare och lufttemp på +15.....

Fylla på olja 1 gång/säsong.......hmmmm tror inte det!

Värsta hypen hittills...MEN det är ju som sagt brp,så det räknas väl inte.

Jag skulle då ta det lite lugnt med att skrika mig hes över den här motorn innan den har lite mil på sig,men det är jag det.

varför dömma ut den innan den ens kommit ut på marknaden?
personligen undrar jag varför en direktinsprutad tvåtaktare inte ger mer effekt än en förgasare?
tex bilar,motorcyklar osv brukar ju ha mer effekt med direktinsprutning....
men jag förstår tyvär inte riktigthur den ska få bra med smörjning till lager osv...för dom fjuttdropparna som ski-doo utger sig för att den ska dra kan väll inte smörja mycket?

men mycket intressant.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Direktinsprutning är gammal teknologi för utombordare, väl beprövat.
När det gäller smörjningen så funkar den troligen med oljekanaler borrade dit oljan behövs, tex ramlager, (vevlager?) trycksidan på cylinderväggen osv.

Oljepumpen styrs elektroniskt, vilket bland annat medger att man kan sommarställa motorn genom en knapptryckning, ett oljeöverskott doseras för konservering.

Kom också ihåg att vevhuset på en sådan här motor går "torrt" då ingen bensin kommer ner.Det borde hindra att den lilla mängd olja som doseras från att tvättas bort.

När det gäller effekt på en motor, så är den direkt relaterad till luftmängden som passerar motorn. I bytet från förgasare till insprutning vinner man luftflöde = effekt.
I bytet från en insprutning till en annan vinner man inte lika mycket luftflöde.

Sen är det naturligtvis så att om man skall klara en viss förbrukning eller avgasrening, då kommer direktinsprutning att vara överlägsen SDI. Den andra stora faktorn är...Marknadsföring.

Map effekt och potensial, är det någon som sett siffror på vid vilket varvtal som 600 E-tech motorn ger samma effekt som 600 SDI? Det kanske är 2000 rpm lägre? I så fall......


//
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag hoppas då verkligen att den är så bra som dom skriver och att den håller i längden... och att den gör att 4T hysterin dämpas lite och visar att man inte ska räkna ut 2T inom ett par år...
 
E

ejwbegysv

Fick höra detta av en ÅF före jul.. var ju faktiskt bättre än jag trodde... Ska bli intressant och se om dom lyckas med detta.. Men tyvärr så blir det väll ingen ny skidoo till frugan nästa år då.. Vi hade planerat att köpa en 600:a -09 men jag vägrar vara testkanin igen för en ny motor...
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Angående smörjningen så tror jag att oljan sprutas in direkt i insugningsluften som blir en oljedimma. Det smörjer säkert bättre än att blanda ut i bensin :) Och därav den låga förbrukningen.
//
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
På båtmotorer med E Tec fungerar smörjingen så här:
"The engines feature the E-TEC auto lube oiling system that eliminates the mixing of oil and fuel. Evinrude E-TEC engines also have a lower oil flow due to targeted oil delivery system and pass-through connecting rod lubrication."

http://www.leisure-marine.com.au/Evinrude/article6.asp

Jag kan inte se hur man kan gå förbi denna lösning på skotermotorerna som varvar betydligt högre, och är klenare bygda. Jag kan ju ha fel, framtiden får utvisa.


//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Om jag får gissa så tror jag inte att systemet i Ski-Doo är så där avancerat av kostnadsskäl... Jag tror i stället att dom har infört någon typ av nogrannare elektronisk kontroll av oljeflödet som mer tar hänsyn till varvtal, gaspådrag, motortemp och/eller vad det nu kan vara... Detta för att minska oljeförbrukningen och emissionerna... I övrigt fungerar det nog som tidigare...

Men det är bara blågissningar... Vi får se vad som är sanningen vad det lider, :)
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
är det någon som vet vad det här E-tec egentligen är förutom en massa siffror på att den är effektivare?

vad är det egentligen som är själva grejen?
 
E

ejwbegysv

är det någon som vet vad det här E-tec egentligen är förutom en massa siffror på att den är effektivare?

vad är det egentligen som är själva grejen?
Det är en direktinsprutat motor, där bensin sprutas in direkt i cylindern och inte via förgasaren som på en en "vanlig" 2-taktare...