Ännu en Wildcat med problem

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Den dör gradvis när den blir varm, går att köra på startgas. Någon som har en idé? Borde inte vara första skotern som dör när den blir varm :)
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Update! Bättre sent än aldrig ;)
Felet var spridarna. Avlagringar från bränsleslangen hade täppt igen dom, fick tag på ett par begagnade och skotern gick kanon 👍
Felet såg jag först då jag hade dom begagnad bredvid och kunde jämföra, på dom dåliga så såg jag inte silnätet som sitter en centimeter in i spridarn uppifrån sett. Det var en svart jämn och fin gegga där bara, medans i dom andra såg man klart och tydligt nätet.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Trevligt att problemet löstes! En liten följdfråga bara: är det samma färgmärkning (röd, gul eller blå) på nya och gamla spridarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Bra vetande man kan blåsa ur dem bakvägen genom att sätt ström på den så de öppnar. Vanligt 9 volts batteri brukar funka.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och ännu effektivare rengöring kan man få om man har absolut ren bensin (t ex avtappad ur fuel rail på en bil med insprutning och nybytt bränslefilter) och suger den bakvägen genom spridaren med en vakuumpump. Se dock först till att rengöra spridaren noga utanpå så att inte all möjlig motorrumssmuts skräpar ner tvättvätskan.
Mellan spridaren och vakuumpumpen kopplar man lämpligen en flaska som får fånga upp den bensin som passerar igenom - t ex en hård 1,5 l petflaska (sån där som hade 4 kr pant men nu är borta ur pantsystemet) med två slangar som går ner genom korken.
Har man ingen vakuumpump kan man ta vakuum från insugningsröret på en bilmotor som går på tomgång.
Ännu bättre rengöring blir det om spridaren får ligga i en ultraljudstvätt under vakuumpumpningen.
Om det är riktigt svårartade avlagringar i spridaren så kan man prova att blanda ut bensinen med t ex 20 % thinner.

Tänk på brandfaran vid en sån här tvättning, håll till utomhus långt från byggnader, ha brandsläckare i beredskap, se till att det inte kan bli någon gnistbildning vid elanslutningarna till spridaren. Undvik att göra det när det är varmt och torrt sommartid.