Ännu en Wildcat med problem

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Har införskaffat mig en Wildcat 700 EFI -93. Och eftersom att den var billig så går den inte som den ska..

Problemet uppstår när den har gått ett tag, säg att jag åker runt lite på gården ca. 10-15 min. Stegvis tappar den kraften, vid större gaspådrag så dör motorn, släpper jag då gasen så går den rent och fint igen tills det inte går och gasa alls mer utan att den dör. Har försökt läsa mig till felet, men jag hittar inget som är riktigt identiskt med mitt. Läst lite om att det kan vara batteriet som ställer till problem ibland. Har provat att kabla med ett bilbatteri och även skiftat jordpunkter utan resultat, provat att kyla ner tändspolen och vevaxelgivaren även det utan resultat. Vet att lite grejer är donade på den innan den föll i mina ägor. Batteriet är nytt. Någon spole ska vara omlindad och filtren i tanken är nya.

Tankar på det? =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Testa en så enkel sak som att köra med tanklocket lite löst så den garanterat får avluftning. Kan vara så enkelt som en klämd avluftsslang.

Annars låter det som statorn håller på ge upp. Mät ohm värdet kall och jämför med när den jäklas varm. Det bör skilja ca 10% högre värde varm.

Försök även få fram vilka kablar o vilket värde den ska ha. Pga ålderdom kan värdet vara närmare 10% högre men det är helt ok.
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Ska testa det där med locket och se. Vad jag skulle tro är att just statorn redan är omlindad, för det ser inte ut som att tändspolen går att linda om?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nej tändsploen går inte linda om. Och tändspolar går ytterst sällan sönder. Statorn däremot går sönder på löpande band även om den är omlindad. Grundproblemet till sönder stator brukar vara någ kabel från lyssytemet som går ut i jord. Mycket svårhittat så man kan bränna flera statorlindningar på raken. Och då brukar primärspolaran flyga först pga smala trådar dem är lindad med.

Om statorlindningen (primärspolar) gått sönder så leta igenom hela chassit efter skavda kablar innan en ny monteras! Ett hett ställe som brukar skavas och jorda är under sadeln och under styrhölje.
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Okej. Då ska jag ta en kik på det! Utan belastning så laddade skotern ca. 11.1V vid 4000rpm. Och det var väl lite väl lite kan jag tänka mig. Men en annan fundering som jag har, borde inte skotern gå bra när jag kör med startkablar från bilbatteriet? Eller har inte det någon innverkan på det hela? Jag är tacksam för hjälpen!
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Hej! Jag har varit ur med pumpen, filtren ser jättefina ut, dom är nog bytta förra vintern. Slangarna är lite uppsvällda, men det är bra flöde i dom så jag tror inte att det kan vara ett problem? Någon som vet hur man gör för att mäta tändspolen? Jag får inga värden hur jag än mäter.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Har aldrig varit med om att en tändspole har gått sönder. Tror fortfarande du har problem med bränsletillförseln eftersom den hämtar sig efter du har låtit den gå på tomgång.
EFI brukar aldrig strula annat än kabelbrott och då brukar det vara heldött. Du har inte nåt extra filter på bränsleslangen ?

Hade det varit batteriet skulle den inte ha hämtat sej. Kan också vara pumpen som inte klarar att hålla trycket uppe, alternativt bränsletrycksregulatorn som inte håller rätt tryck. Tror mer på pumpen isåfall.
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Nu har vi gjort ett ihärdigt felsökande idag. Vi kan konstatera att bränsletrycket är bra, statorn är hel, gnista finns, Alla givare ät hela, laddningsregulatorn är också hel. Laddade dåligt men vi hittade en dålig jordledning. Dock rusar skotern upp till runt 4000rpm och håller sig där tills den blir varm, då dör den vid gaspådrag. Hittat en liten läcka i insugningsgummit så det blir till att byta ut det för att se om det blir bättre.
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Bytt insugningsgummina idag, ingen större framgång. Dock varvar den bara runt 2500-3000rpm nu, men fortfarande segstartad. Någon som har en idé att komma med?
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Vad jag vet så sitter det inga förgasare på den här maskinen. Hur tänker du med vriden vevaxel?
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Dom har spagetti vevaxlar ,lätta att dom vrider sig .
Avgassystemet kan vara tilltäppt ...kvittrade en fågel i örat på mig
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Jag förstår, kompet är bra ca.7-8 på båda cyl. Vi har även kört med den utan pipor men med samma symptom.Kan det vara TPS:en som kan ställa till det så?
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
TPS:en var som den skulle. Om vi ökade bränsletrycket med en bar så tycks den gå bra. Funderingar på det?
 

buuluu

Medlem
25 feb 2013
30
0
1
Mora
Förlåt men jag läste inte tillräckligt noga vad du hade skrivit. Allting är uppmätt och ska fungera. Statorer, bränsletryck, HALL-givare, temp. givare m.m. Tändspolen verkar dock inte gå att mäta? Men gnista finns även efter att motorn lagt av. Nya stift och tändhattar, ny soppa i den också.